سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دو روز از زلزله ۷.۳ ریشتری کرمانشاه می‌گذرد، زلزله‌ای که طی آن شهرهای غربی ایران به ویژه سر پل ذهاب لرزید و جان بیش از ۴۳۰ هموطن را گرفت و ۷۳۰۰ نفررا مجروح کرد. آخرین اخبار این زلزله را در روز دوم در اینجا بخوانید:

زلزله - کرمانشاه

به گزارش همشهري آنلاين از مهر، رئیس مرکز اطلاع رسانی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از اعزام تیم کارشناسی به مناطق زلزله زده خبر داد و گفت‌: احتمالا برای مدت کوتاهی کانکس جایگزین مدارس آسیب دیده شود.

همچنين سرپرست سازمان اورژانس کشور، گفت: دارو، تجهیزات و دپوی خون در مناطق زلزله زده به میزان کافی وجود دارد.

ساعت ۴ و ۳۸ دقیقه و ۴۵ ثانیه بامداد سه شنبه هم  زلزله ای به بزرگی ۴ ریشتر بار دیگر سرپل ذهاب در استان کرمانشاه را لرزاند و زلزله ای به بزرگی ۴.۱ ریشتر ساعت ۲۶ دقیقه و ۲۸ ثانیه بامداد امروز (سه شنبه) باز هم قصر شیرین کرمانشاه را لرزاند. این زلزله در عمق ۸ کیلومتری زمین بوقوع پیوست.

منابع محلي مي‌گويند كه روستائیان زلزله زده در استان کرمانشاه از تشنگی شدید رنج می‌برند.

معاون بنیاد مسکن کشور از تخریب صد درصدی ۱۲ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در استان کرمانشاه خبر داد.
  • آخرين وضعيت مصدومان
به گزارش ايسنا هم محمد نوری معاون عمليات سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه تا کنون 7370 مصدوم در زلزله غرب کشور داشته‌ایم، گفت: 168 مصدوم به تهران ، 63 نفر به استان البرز و 62 نفر به همدان منتقل شده ‌اند البته سعی کردیم مصدومان را در شهرهای خود مداوا کنیم و بر این اساس958 نفر در کرمانشاه و سرپل ذهاب خدمات درمانی دریافت می‌کنن.

وی تأکید کرد: اکنون بحث انتقال مصدومان به پایان رسیده و اولویت وزارت بهداشت کنترل بیماری‌های عفونی و کنترل بهداشت روان و عوارض ناشی از حادثه است. همچنین از امروز بحث درمان‌های تخصصی و سطح چهارم که به بازتوانی مربوط است، می‌شود.

  • از راه هاي كرمانشاه چه خبر
سرهنگ نادر رحمانی رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا اعلام کرد که تردد وسایل نقلیه غیرمسئول به مبادی ورودی کرمانشاه ممنوع است.

وی افزود: از دیروز ممنوعیت تردد وسایل سنگین از محور اسلام آباد به سمت سر پل ذهاب و قصر شیرین اعمال شده و امروز هم تا پایان وضعیت بحرانی و امدادرسانی به زلزله‌زدگان در استان این ممنوعیت تردد وسایل نقلیه سنگین ادامه دارد. البته این ممنوعیت شامل حاملان مواد سوختی، غذایی و امدادرسانی نمی‌شود.

قائم مقام وزیر بهداشت اعلام کرد که حدود ۱۲۰ نفر پزشک و پرستار از تهران، ۵۰ نفر از اصفهان، ۵۵ نفر از استانهای مجاور به کرمانشاه اعزام شده اند.
  • هلال احمر در كرمانشاه چه مي كند؟
معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از پایان آواربرداری سبک برای دسترسی به مصدومان خبر داد و گفت: در حال حاضر سعی می کنیم فرآیند اسکان و تغذیه اضطراری را تکمیل کنیم.

شاهين فتحي افزود: در امدادرسانی به زلزله زدگان غرب کشور ۱۶ استان همجوار در فرآیند عملیات مداخله کردند و تیم های واکنش سریع، اسکان اضطراری و حتی تیم های درمان اضطراری هلال احمر نیز در منطقه حضور فعال دارند.
وی ادامه داد: در حوزه اسکان و تغذیه اضطراری باید سعی کنیم با ایجاد سرپناه، نیاز آسیب دیدگان را رفع کنیم. در این زمینه بالغ بر ۱۰ هزار تخته چادر، ۲۰ هزار تخته پتو و ۱۸۵ هزار کنسرو توزیع شد، اما با توجه به وسعت منطقه حادثه و گسترده بودن جمعیت ساکن منطقه و جمعیت تحت تاثیر که شامل ۵۲۶ روستا و ۸ شهر هستند نیاز بیشتری احساس می شود.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اعلام اینکه برای ۷۰ هزار نفر تسهیلات اسکان و تغذیه اضطراری فراهم شده است، افزود: بخشی از این تسهیلات به دست ما رسیده و بخشی هم در شب گذشته در بین حادثه دیدگان توزیع شد. تلاش می کنیم ۳۰ هزار تخته چادر دیگر را نیز برای زلزله زدگان کرمانشاه فراهم کنیم.

  • جستجو با سگ‌هاي زنده ياب آغاز شد

به گزارش ايسنا، سگ‌های تجسس پلیس مبارزه با مواد مخدر که قابلیت کشف انسان‌های زنده و همچنین اجساد را دارند در مناطق زلزله زده حضور داشته و ماموران پلیس با این سگ‌ها اقدام به جستجو در این مناطق کردند.

  • تخريب كامل 22 مدرسه در مناطق زلزله زده

سيد محمد بطحایی، وزير آموزش و پرورش نيز درباره آخرین آمار مدارس تخریبی، توضیح داد: بر اساس آمار واصله از مدارس تخریب شده در مناطق زلزله زده تا این لحظه، ۷ مدرسه در شهر سرپل ذهاب و ۸ مدرسه روستایی در اطراف این شهر به طور کامل تخریب شده‌اند. همچنین در منطقه ثلاث باباجانی ۲ مدرسه در شهر و ۵ مدرسه نیز در روستاهای اطراف شهر تخریب شده‌اند که نسبت به بازسازی هرچه سریع‌تر این مدارس اقدام خواهد شد.

  • نياز به آب شرب و مواد خوراكي

استاندار کرمانشاه با تأکید بر اینکه زلزله زدگان کرمانشاه همچنان به آب شرب بسته‌بندی شده و مواد خوراکی نیاز دارند، گفت: عملیات آواربرداری از روز گذشته آغاز شد و مسیرها و خیابان‌هایی که تخریب شده بود، آوارهای آنها برداشته و بازگشایی شد.

به گزارش ایسنا، هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه گفت: عملیات آواربرداری از روز گذشته آغاز شد و مسیرها و خیابان‌هایی که تخریب شده بود، آوارهای آنها برداشته و بازگشایی شد. از امروز نیز آواربرداری واحدهای تخریب شده انجام می‌شود. بعدازظهر نیز جلسه ستاد بحران تشکیل خواهد شد.

وی در ادامه گفت: خوشبختانه از دیروز صبح خدمت‌رسانی به زلزله‌زدگان از طریق امداد هوایی آغاز شده است و در حال حاضر راه‌های ارتباطی کاملا باز است و برق 1920 روستا و 7 شهرستان وصل شده است البته در سر پل ذهاب و برخی بخش‌ها هنوز مشکلاتی وجود دارد.

  • كمك سمن‌هاي جوانان

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از اعزام کاروان کمک‌های مردمی که توسط سازمان‌های مردم نهاد برای مناطق زلزله زده استان کرمانشاه جمع آوری شده است، طی امروز خبر داد.

محمد مهدی تندگویان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه این کمک‌ها توسط اعضای سمن‌های جوانان استان تهران جمع آوری شده‌اند گفت: ۱۰۰ دستگاه خودرو آف‌رود این کمک‌ها را که به شکل نقدی و غیر نقدی بودند، به این مناطق منتقل خواهند کرد.

  • کاهش دما در استان کرمانشاه

مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره وضعیت جوی کرمانشاه اظهار کرد: آسمان کرمانشاه امروز صاف تا قسمتی ابری با حداکثر دمای ۲۰ و حداقل دمای منفی ۲ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

احد وظیفه اظهار کرد: فردا ( ۲۴ آبان) آسمان کرمانشاه صاف تا قسمتی ابری با حداکثر دمای ۱۹ و حداقل دمای منفی ۳ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود و روز پنج‌شنبه (۲۵ آبان) صاف تا قسمتی ابری با حداکثر دمای ۱۹ و حداقل دمای منفی ۲ درجه سانتیگراد خواهد بود.

  • وصل گاز خانه‌های آسیب‌دیده تنها درحضور نمایندگان سازمان نظام‌مهندسی

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از سلامت شبکه انتقال و گازرسانی در مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: کار شرکت ملی گاز برای وصل دوباره گاز از دیگر شرکت‌های خدماتی دشوارتر است.

حمیدرضا عراقی، درباره اقدام‌های شرکت ملی گاز در مناطق زلزله زده غرب کشور، گفت: پس از وقوع این حادثه کار شرکت ملی گاز از دیگر شرکت‌های خدماتی سخت‌تر بود زیرا گازرسانی که به صورت استاندارد راه اندازی شده بود متوقف شد و اکنون باید با طی مراحلی دوباره وصل شود، این در حالی است که ما با منازل خالی و تخریب شده روبه‌رو هستیم.

  • 300 عمل جراحي در كمتر از 24 ساعت

وزیر بهداشت از پذیرش ۶۰۰ مصدوم و انجام ۳۰۰ عمل جراحی در کمتر از ۲۴ ساعت در بیمارستان طالقانی کرمانشاه خبر داد.

  • گلايه شهردار ازگله از نحوه كمك رساني

شهردار ازگله گفت: دو شب است مردم، زنان و کودکان در فضای باز می خوابند.

نازار بارانی از روند کمک رسانی در این شهر انتقاد کرد و گفت: به دلیل اینکه جمعیت ازگله کمتر است در سکوت خبری نسبت به مناطق پر جمعیت چون سرپل ذهاب است.

وی با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد منطقه ازگله تخریب شده است، افزود: روند کمک رسانی در ازگله ضعیف است. شهردار ازگله تصریح کرد: روزگذشته وزیر کشور و بهداشت از اینجا بازدید کردند و قول های مساعد دادند اما ما نیاز شدید به مواد غذایی، چادر و پتو به علت سرمای شدید هوا داریم، چرا که مردم ما ۲ شب است در سرما به سر می برند.

  • جمع آوري كمك تهران‌ ها در پنج ميدان اصلي

سخنگوی سازمان بهزیستی کشور از جمع آوری کمک‌های مردمی برای تامین نیاز زلزله زدگان کرمانشاه در میادین اصلی تهران خبرداد.

سید مهدی میرشاه ولد با اشاره به اینکه زلزله زدگان غرب کشور یکسری نیازهای فوری دارند که باید سریعتر تامین شود، افزود: در این رابطه از امروز سه شنبه درمیدان های ولیعصر(عج) ، هفت تیر ، ونک ، تجریش و صادقیه چادرهایی برای جمع آوری کمکهای مردمی دایر شده است.

کد خبر 388416

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha