همشهری آنلاین: رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در رابطه با اضطرار ایجاد یک رویکرد مهندسی جدید گفت: در گذشته عنصر و اثر تهدید در محاسبات ساختمانی نادیده گرفته شده ولی امروزه پدافند کالبدی یک رویکرد مهندسی تهدید شناسی به ساختمان و مهندسی عمران پیدا کرده است.

 غلامرضا جلالی

به گزارش پایگاه پایداری ملی، سردارسرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی ضمن حضور درهمایش پدافند غیرعامل و مصون سازی زیر ساخت های حمل و نقل شهری در سالن الغدیر وزارت راه و شهرسازی، به اهمیت حفظ و مصون سازی زیر ساخت های حیاتی کشور در برابر تهدیدات اشاره کرد.

وی با بیان این که زیرساخت ها در حوزه اداره کشورها دارای اهمیت بسیار زیادی است و می تواند اداره امور مردم را در شرایط عادی و تهدید ساماندهی کند، گفت: « مثلث زیر ساخت، مدیریت و مردم سه عنصر اصلی در بحث مدیریت یک کشور است و هر سه رابطه جدی و اساسی با یکدیگر دارند به طوری که خدشه به هریک از این عناصر می تواند به امور یک کشور را صدمه وارد کرده و آن را تحت تاثیر قرار دهد.»

جلالی با بیان این که با گذشت زمان و تغییر زیر ساخت ها تهدیدات شکل تازه ای به خود گرفته اند، افزود: ' در گذشته عملیات تهدید به منظور انهدام اهداف بود که این اهداف هم انسانی و هم غیر انسانی تلقی می شدند به طوریکه شاخص پیروزی جنگ، میزان تلفات انسانی محسوب می شد.

«پس از آن رسانه و قرار دادن افکارعمومی عاملی موثر در کنترل جنگ ها بود و در بسیاری از شرایط جنگی به عنوان یک عنصر بازدارنده محسوب می شد. مثلا در جنگ 22 روزه رژیم صهیونیستی علیه فلسطین، ظرفیت های محورمقاومت تلاش کردند تا نوعی برانگیختگی درجهان ایجاد کنند و بسیج افکار عمومی را برعلیه تهاجم وحشیانه شکل دهند، در نتیجه علی رغم اینکه قدرت نظامی و دفاعی رزمندگان فلسطینی چندان قوی نبود ولی با تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی، جنگ متوقف شد».

وی در ادامه به اشکال نوین تهدیدات اشاره کرد و گفت: « پس از آن استراتژی ها براساس انهدام زیرساخت ها شکل گرفت و زیرساخت ها تبدیل به اهداف نظامی شدند». بنابراین تغییر هدف در استراتژی های تهدید یک اقدام جدی و اساسی از منظرپدافند غیرعامل است.

سردار جلالی در ادامه گفت: «در 20 سال گذشته اصلی ترین عنصر تهدید زیرساخت ها هستند. زیر ساخت هایی که به واسطه آن مردم اداره می شوند در نتیجه تهدیدات سعی می کنند با حذف عملکرد زیر ساخت، اداره مردم را در دست گیرند. هرچقدر که زیر ساخت ها در اداره مردم نقش بیشتری دارند، از اهمیت بالاتری برخوردار هستند. در نتیجه یک نیاز جدی در پدافند غیرعامل ایجاد می شود که با توجه به ساختمان ها، زیر ساخت ها و شریان های حیاتی و حساس، نسبت به استحکام و تداوم کارکرد زیرساخت ها رویکرد جدی داشته باشیم».

به گفته رئیس سازمان پدافند غیر عامل، سه عنصر جدی در طراحی زیر ساخت ها وجود دارد؛ ابتدا نقش و کارکرد زیر ساخت ها همچنین میزان اهمیت و حساسیت آن ها و سپس ماهیت زیرساخت ها که گاهی از ماهیت فیزیکی تبدیل به ماهیت ترکیبی می شود.

وی در ادامه گفت: «ما امروزه شاهد ورود فناوری سایبری و صنعت زیر ساخت هستیم و با پدیده ای تحت عنوان هوشمند سازی زیر ساخت ها روبرو هستیم. زیرساخت های ویژه زیر ساخت هایی هستند که چند زیر ساخت دیگر را کنترل می کنند و زمانی که آسیب می بینند، زیر ساخت های وابسته به آن نیز دچار آسیب می شوند و همچنین با منافع بقا نظام و حاکمیت در ارتباط هستند.»

سردار جلالی در رابطه با نقش و کارکرد زیر ساخت ها گفت: « ما نمی توانیم زیر ساخت را صرفا خود زیر ساخت در نظربگیریم. زیر ساخت ها ممکن است نقش سلولی داشته باشند به این معنا که کارکردهای آن محدود به خود آن زیرساخت باشند و یا ممکن است نقش مادر داشته باشند و شبکه ای از ارتباط و وابستگی بین زیرساختی را تعریف کنند.

«موضوع شبکه در ساماندهی زیرساخت ها و موضوع سیستم در سازماندهی و ارتباط زیرساخت ها بخصوص در فناوری سایبری و فناوری اطلاعات مطرح است بنابراین امن سازی زیرساخت از یک طرف و وابستگی متقابل زیر ساخت ها به یکدیگر (interdependency) از سوی دیگر دارای اهمیت بالایی می باشد.»

کد خبر 388221

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha