رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ گفت: می‌توان این قول را به مردم داد که در چند روز آینده واریز مرحله اول سود آغاز خواهد شد.

 میرعلی‌اشرف پوری‌حسینی

طبق اعلام سازمان خصوصي‌سازي‌، ميرعلي‌اشرف پوري‌حسيني تأكيد كرد: در يك‌ماه گذشته به‌دليل بعضي مشكلات فني واريز سود در مرحله اول كمي به تأخير افتاد. اما مي‌توان اين قول را به مردم داد كه در چند روز آينده واريز مرحله اول سود آغاز خواهد شد. او در عين حال با اشاره به واريز تدريجي سود سهام‌عدالت اعلام كرد:

امكان واريز سود سهام‌عدالت براي همه ۴۷‌ميليون نفر مشمول، به‌صورت يكجا وجود ندارد. پوري‌حسيني گفت: درصورت شروع فرايند واريز، سود سهام‌عدالت به مرور به‌حساب مشمولان انتقال خواهد يافت.

  • دلايل تأخير در واريز سود

او با اشاره به اينكه قرار بود فرايند واريز سود سهام‌عدالت از شهريور آغاز شود، گفت: 11سال از آغاز طرح واگذاري سهام‌عدالت مي‌گذرد و قرار شد براي امسال نخستين بار سود سهام‌عدالت به‌صورت قانوني در اختيار مشمولان قرار بگيرد. پوري‌حسيني افزود: براي اين منظور شركت‌هاي سرمايه‌پذير حاضر در سبد سهام‌عدالت مي‌بايست سود سال مالي 95خود را به‌حساب سازمان خصوصي‌سازي‌ واريز مي‌كردند تا در نهايت به مشمولان پرداخت شود.

طبق قانون تجارت اغلب شركت‌هاي سرمايه‌پذير سهام‌عدالت 8‌ماه فرصت دارند تا مبلغ سود را به‌حساب سازمان خصوصي‌سازي‌ واريز كنند. معاون وزير اقتصاد افزود: نبايد تلقي شود كه قرار بوده تا پايان شهريور سود به‌صورت كامل واريز شود زيرا شركت‌‌هاي سرمايه‌پذير تا پايان اسفند براي واريز سود مصوب خود فرصت دارند.

  • حدنصاب واريز سود

رئيس‌كل سازمان خصوصي‌سازي‌ افزود: ما به موجب مصوبه شوراي‌عالي اجراي سياست‌هاي كلي اصل 44موظفيم سود سهام‌عدالت را از شركت‌هاي سرمايه‌پذير مطالبه و به‌حساب مشمولان واريز كنيم اما تا زماني كه مبلغ سودهاي دريافتي به حد نصاب نرسيده باشد، امكان اين كار وجود ندارد. وي گفت: تا امروز 20درصد از كل سود يعني 650ميليارد تومان از 3400ميليارد تومان سود مصوب به‌حساب سازمان خصوصي‌سازي‌ واريز شده است.

  • سهام‌عدالت تخصيص يافته

رئيس‌كل سازمان خصوصي‌سازي‌ درباره مشمولاني كه مابه‌التفاوت سهام‌عدالت خود را پرداخت نكرده‌اند، گفت: در سال 85تعدادي از شركت‌ها به‌عنوان شركت‌هاي سرمايه‌پذير انتخاب شدند و بخشي از سهام هر كدام از اين شركت‌ها از يك تا 90درصد به سهام‌عدالت اختصاص پيدا كرد. دولت هم براي هر مشمول در آن زمان يك ميليون تومان سهم درنظر گرفت و قرار بر اين شد كه از محل سود همين سهام قيمت يك ميليون توماني آن به دولت پرداخت شود.

پوري‌حسيني اضافه كرد: هيچ وقت سهام‌عدالت رايگان در اختيار مردم قرار نگرفت بلكه قرار بر اين شد كه هر مقدار از يك ميليون تومان قيمت سهام از محل سودش وصول شد الباقي قيمت سهم از مشمول دريافت شود تا مشمول به‌صورت كامل صاحب سهام‌عدالت خود شود. اما درصورت نپرداختن الباقي قيمت سهم از طرف مشمول تنها بخشي از سهم كه از طريق سود سهام قيمتش به دولت پرداخت شده سهم مشمول مي‌شود و بقيه سهم به دولت بازگردانده مي‌شود.

پوري‌حسيني در مورد بازگرداندن بقيه سهامي كه از جانب مشمولان مابه‌التفاوتش پرداخت نشده تأكيد كرد: سهام‌عدالت به هيچ وجه به كسي واگذار نشده بود كه ازجانب دولت پس گرفته شود، بلكه بخشي از سهام كه هزينه‌اش پرداخت شده به مشمول تعلق دارد و بخشي كه پرداخت نشده هنوز در اختيار دولت است.

  • ارزش روز سهام‌عدالت

رئيس‌كل سازمان خصوصي‌سازي‌ درباره قيمت روز سهام‌عدالت در بازار گفت: يك ميليون تومان سهامي كه در سال 85به هر مشمول اختصاص داده شده هم‌اكنون حدود 2ميليون تومان ارزش دارد، اما ما هنوز تفاوت آن را با همان قيمت يك ميليون تومان سال 85براي مشمولان محاسبه مي‌كنيم.پوري‌حسيني گفت: مشمولان سهام‌عدالت تا زماني كه سهام‌عدالت آزاد و قابل خريد و فروش شود هم سالانه سود آن را دريافت مي‌كنند و هم در زمان آزادسازي به قيمتي كه قطعا بالاتر از 2ميليون تومان امروز است امكان فروش آن را دارند.

جدول

کد خبر 388100

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha