شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: برای نخستین بار در تاریخ رژیم صهیونیستی و پس از جنگ جهانی دوم، جنگنده‌های آلمان در یک رزمایش هوایی در آسمان اسرائیل شرکت کردند.

هفتاد و دو سال پس از پایان جنگ دوم جهانی و فاجعه هولوکاست (کشتار یهودیان توسط نازی‌های آلمان)، برای نخستین بار جنگنده‌های نیروی هوایی آلمان بر فراز آسمان اسرائیل به پرواز درآمدند.این رویداد نمایانگر مسیر دشواری است که برای پر کردن شکاف میان دو طرف طی شده است.

به گزارش ایسنا، چهار جنگنده آلمان از مدل "یوروفایتر" پیش از ظهر جمعه 19 آبان از پایگاه هوایی "اوودا" در جنوب اسرائیل به پرواز درآمدند؛ رویدادی که دیپلمات‌های آلمانی آن را "تاریخی" می‌خوانند.

نیروی هوایی آلمان شش جنگنده و ۱۲۵ نظامی خود را برای شرکت در یک رزمایش هوایی تحت عنوان "پرچم آبی" به اسرائیل اعزام کرده است.

فرمانده این نیروها، گه‌رو فون فریچن به شبکه یک تلویزیون آلمان گفت: برای ما افتخار بزرگی است که اجازه یافتیم به اینجا بیاییم. احساس خاصی است که جزو اولین کسانی باشیم که با جنگنده‌های آلمانی در رزمایشی در اسرائیل شرکت می‌کنیم.

گفته می‌شود تصمیم‌گیری برای اعزام شش جنگنده "یوروفایتر" با مجموعه تیم پروازی به اسرائیل برای وزارتخانه‌های دفاع و امور خارجه آلمان کار ساده‌ای نبوده است. در رزمایش هوایی در جنوب اسرائیل هشت کشور، از جمله آمریکا، ایتالیا و فرانسه نیز شرکت دارند.

ایتامار، خلبان اسرائیلی که فرماندهی پایگاه هوایی اوودا را بر عهده دارد، می‌گوید: هرگونه همکاری میان آلمان و اسرائیل جنبه‌های احساسی دارد.

او می‌گوید: گذشته را نمی‌توان محو کرد اما ما به آینده نظر داریم و همکاری نظامی میان دو طرف بر پایه اعتماد متقابل استوار است.

سابقه همکاری میان ارتش‌های آلمان و اسرائیل به دهه‌های پیش باز می‌گردد و این همکاری سالیان دراز در خفا انجام می‌شده است.

آلمان در دهه‌ ۵۰ قرن گذشته میلادی اسلحه به اسرائیل صادر کرده است.

در حال حاضر اسرائیل نزدیک‌ترین هم‌پیمان آلمان خارج از ناتو محسوب می‌شود. رزمایش هوایی "پرچم آبی" قرار است نزدیکی اسرائیل به آلمان و دیگر کشورهای شرکت‌کننده را به نمایش بگذارد و اسرائیلی‌ها آن را "دیپلماسی در آسمان" می‌خوانند.

مطابق برنامه قرار بود در مراسم گشایش رزمایش پرچم آبی یک خلبان از کشورهای میهمان سخنرانی کند. اسرائیلی‌ها برای این کار یک خلبان آلمانی را برگزیدند.

کد خبر 388052

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha