جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۹
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: بومی‌بودن و اقتباس، ۲ویژگی است که در آثار سینمایی ابراهیم فروزش دیده می‌شود.

سینما

ابراهيم فروزش با فيلم‌هايي كه درباره نوجوانان ساخته، شناخته شده است. او اين بار دست به‌كار شده و قرار است از اول آذر‌ماه نخستين سريالش را براي تلويزيون كليد بزند. «ساموبندري» عنوان سريالي است كه فروزش به همراه تيمش آن را در بوشهر آغاز خواهد كرد.

او در گفت‌وگويش با همشهري از سريال‌سازي و حضور كارگردانان سينما در اين حوزه مي‌گويد. فروزش معتقد است كه سريال‌سازي در گستره وسيعي‌تر با مخاطب ارتباط دارد؛ بنابراين از نظر محتوا و جذابيت اهميت بيشتري مي‌يابد.
ابراهيم فروزش كه اين روزها در بوشهر حضور دارد، درباره سريال‌سازي يادآور مي‌شود:

«برايم فرقي نمي‌كند كه فيلم‌سينمايي مي‌سازم يا يك سريال تلويزيوني. جنبه محتوايي برايم اولويت دارد. به‌نظرم سريال يك پروژه بزرگ‌ است و نگاهي كه به آن دارم، كمتر از ساخت يك فيلم سينمايي نيست بلكه فكر مي‌كنم يك فيلم سينمايي طولاني و در قسمت‌هاي مختلف مي‌سازم.»

كارگردان «كليد» در ادامه به نگاه خود در سريال‌سازي نيز اشاره مي‌كند: «هر نگاهي كه در سينما دارم در سريال‌سازي نيز دنبال مي‌كنم و تنها تفاوتي كه وجود دارد، بحث‌هاي فني است كه در تلويزيون ديده مي‌شود. مديوم‌ها برايم فرقي ندارند. البته بايد يك نكته را درنظر گرفت كه وقتي سريالي ساخته مي‌شود، نبايد در قالب هنروتجربه باشد، چرا كه مخاطب تلويزيون عمومي‌تر است. محتواي سريال فراگير است پس قصه بايد بتواند با تماشاگر خود ارتباط برقرار كند».

فروزش همچنين به تفاوت تماشاگران سينما و تلويزيون اشاره مي‌كند: «تماشاگر سينما حق انتخاب بيشتري دارد و مي‌تواند فيلم‌هاي مختلفي را براي تماشا انتخاب كند؛ حتي كارگردان هم مي‌تواند فيلم را براي مخاطب خاصي بسازد. اما تلويزيون در تمام خانه‌ها حضور دارد. سريال‌ها گستره بزرگي دارند؛ بنابراين بايد حواسمان به مخاطبي باشد كه در هر جاي ايران مي‌تواند سريال را نگاه كند.»

كارگردان «خمره» به مخاطب‌شناسي در تلويزيون اشاره كرده و توضيح مي‌دهد: «مخاطب‌شناسي و تحقيق در اين مورد در تلويزيون مهم و حياتي است و مديران نبايد از آن غافل باشند. وقتي سريالي روي آنتن مي‌رود، با يك تماشاگر ميليوني روبه‌روست؛ بنابراين بايد بتواند ذائقه‌شناسي داشته باشد.»

او در پاسخ به اين سؤال كه بسياري از كارگردانان سينمايي به‌دليل نقدهايي كه اين روزها به تلويزيون مي‌شود، در سريال‌سازي همكاري ندارند، مي‌گويد: «به‌طور كلي اين يك توهم است كه سينماگر نبايد به سمت تلويزيون بيايد، من اينگونه فكر نمي‌كنم. وقتي محتواي قوي داشته باشيم فرقي ندارد كه آن را براي تلويزيون بسازيم يا سينما. مهم مخاطب و اثرگذاري آن است. اين كارگردان است كه بايد انتخاب شايسته‌اي را داشته باشد. مگر تلويزيون تا به حال هر چه ساخته ضعيف بوده. كارگردانان بزرگي چون علي حاتمي، كيانوش عياري و... هم براي تلويزيون سريال ساختند؛ سريال‌هاي ماندگاري كه همچنان با تكرارشان تماشاگر خود را دارد.»

كارگردان «بچه‌هاي نفت» با تأكيد دوباره بر محتواي فيلم و سريال به «ساموبندري» اشاره كرده و معتقد است كه اين سريال بومي بوده اما محتواي فراگير دارد و مي‌تواند تماشاگران را براساس داستاني كه دارد، جذب كند. سامو بندري توسط اصغر عبداللهي در حال نگارش پاياني بوده و تا‌كنون 2فصل از مجموعه 35قسمتي سريال به نگارش درآمده است.

فروزش در نخستين سريالش به‌دنبال بازيگران نوجوان بومي از منطقه هم است و در كنار بازيگران بومي، بازيگران تلويزيون ازجمله علي اوسيوند و حسن پورشيرازي نيز در اين مجموعه ايفاي نقش مي‌كنند كه تهيه‌كنندگي آن را علي سبط احمدي برعهده دارد. سامو نام نوجوان بندري است كه در يك برهه‌اي درگير اتفاق‌هايي پيچيده و عجيب مي‌شود و خانواده و دوستانش را هم درگير ماجراهاي خودش مي‌كند.

  • سامو بندري، سريالي بومي

پرداختن به نوجوانان و خانواده‌ها و ارتباط مردم با جنوب كشور و قصه‌هاي آن ازجمله محورهاي سريال جديد ابراهيم فروزش است كه اين بار اين كارگردان 78ساله سراغش رفته است. فروزش اين روزها در بوشهر به سر مي‌برد تا از اوايل آذرماه تصويربرداري سريال خود را آغاز كند. بخش‌هاي زيادي از سريال روي لنج يا قايق تصويربرداري خواهد شد.

کد خبر 387975

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha