همشهری آنلاین: وزیر بهداشت گفت: برای شکوفایی توریسم سلامت، فرصت زیادی نداریم زیرا بازار همیشه تشنه نیست.

 به گزارش همشهري آنلاين، سید حسن هاشمی در همایش روسای بیمارستان‌های دارای واحد پذیرش بیماران بین الملل با موضوع توریسم سلامت افزود: اگر با رویکرد 30-20 سال پیش و برتری ایران به کشورهای منطقه در آن مقطع نگاه کنیم، خطا کرده ایم؛ آنها به دنبال تحصیل و دانش رفته اند و درآمد خوبی هم دارند. از مشاوره‌های مشاوران استفاده می‌کنند بر خلاف ما که تصور می‌کنیم مشاوران باید به حرف ما گوش دهند آنها با نظر مشاوران فرایندها را اصلاح کردند.

وزير بهداشت اظهار داشت: نباید تصور کنیم که شرایط امروز منطقه مانند گذشته است و مردم کشورهای اطراف برای درمان، با بلم و قایق به ایران سفر می‌کنند بلکه باید برای توسعه توریسم و رقابت با کشورهای منطقه، که از سطح سواد و امکانات خوبی بهره مند هستند، مشوق و تسهیلات لازم برای مشارکت بخش خصوصی را فراهم کنیم.

او گفت: گردشگري سلامت در حوزه اقتصاد سلامت، بسیار مهم و ثروت آفرین است. بر خلاف انتظارات، وزارت بهداشت، انجمن‌های علمی و سازمان نظام پزشکی در حوزه توریسم سلامت، کار خود را به خوبی انجام داده اند و سرمایه ای بسیار افتخار آمیز را برای کشور ایجاد کردند که امروز میراث گرانبهایی در اختیار داریم.

هاشمي خاطر نشان كرد: همکاران عالم، ماهر، مجرب و فداکار ما در جامعه پزشکی، در منطقه کم نظیر هستند و افسوس که تمام دانش و مهارت آنها در مرزهای دانش کشور، محبوس شده است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: دوران انقلاب، 8 سال دفاع مقدس و ایران هراسی در منطقه، مشتاقان کشورهای دیگر را از دریافت خدمات درمانی، محروم و همکاران ما در کشور، برای تشخیص و درمان بیماری مردم سایر کشورها، امکان فعالیت پیدا نکردند. نظام سلامت ایران نیروهای تخصصی و فوق تخصصی مناسبی تربیت کرد که می‌تواند در بازاریابی سلامت تاثیر مثبت زیادی داشته باشد زیرا وقتی با کشورهای همسایه مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که آنها بودجه، امکانات و ساختمان‌های شیک دارند اما هنوز هم با ایران، از نظر نیروی انسانی فاصله قابل توجهی دارند.

هاشمی افزود: نقش وزارت بهداشت، امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی در تقویت توریسم سلامت، تسهیل گری است. مهمترین نقش را بخش خصوصی دارد و در این زمینه در مقایسه با کشورهایی که نه ثروت و سرمایه پزشکی و نه توان و جاذبه‌های ایران را دارند، پیشرفت چندانی نکرده ایم. توریسم سلامت به آسایش و رفاه و قیمت خدمات توجه دارد و بخش خصوصی باید برای جذب توریسم سلامت، قیمت خود را با کشورهای منطقه ای به گونه ای تنظیم کند که جاذبه داشته باشد.

وزیر بهداشت تاكيد كرد:  برای آسایش و رفاه گردشگر سلامت، نیاز به آژانس‌هایی داریم که گردشگر را از مبدا تا مقصد همراهی کنند و بخش خصوصی با همکاری بیمارستان‌ها و سازمان نظام پزشکی، باید در کشور های مبداء، دفاتری ایجاد کند. اگر از کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و اروپایی می‌توانیم گردشگر سلامت را بپذیریم، باید دفاتری را به همین منظور در سفارتخانه‌ها و بیرون از آنها برای بازاریابی ایجاد کنیم و لازم است که آموزش‌های لازم را در این زمینه ببینیم و سفرای ایران نیز، راهنمایی و تبلیغ کنند و خدمات گردشگری سلامت در قالب یک بسته شامل خدمات هوایی، حمل و نقل، اسکان و گردشگری در جاذبه‌های ایران، ارائه شود.

هاشمی یادآور شد: اگر توسعه توریسم سلامت را از وزارت بهداشت انتظار دارید، مطالبه درستی نیست، زیرا این رشته، علمی و تخصصی است در کشورهای مختلف برای بازاریابی و هتلداری، دوره های تخصصی برگزار می‌شود. بیماران زیادی در دنیا علاقه مند هستند که برای درمان خود به ایران سفر کنند اما بخش خصوصی حضور کم رنگی دارد و افرادی مربوط یا نامربوط، چشم انداز توریسم سلامت در کشور را تیره و تار می‌کنند و ثروت و سرمایه پزشکی‌ ایران را به باد می‌دهند.

وزیر بهداشت اظهار داشت: در دولت یازدهم، تصمیمات بسیار خوبی برای توسعه توریسم سلامت گرفته شد اما اجرایی نشد تا شاهد افزایش تعداد توریسم سلامت و درآمد ناشی از آن باشیم و در واقع نتوانستیم به خوبی ظرفیت‌های پزشکی ایران را معرفی کنیم زیرا هر سازمان و دستگاه اجرایی تصور می‌کرد که توسعه توریسم سلامت وظیفه همان دستگاه و بخش خصوصی ناکارآمد است.

هاشمی گفت: بخش خصوصی در حوزه توریسم سلامت، اطلاعات زیادی ندارد به عنوان نمونه رشته چشم پزشکی، یکی از گردشگرپذیرترین رشته های پزشکی است و ترکیه از این محل درآمد بالایی دارد زیرا سالانه بیش از دو میلیون نفر برای دریافت خدمات چشم پزشکی به این کشور سفر می‌کنند، بخش خصوصی برای توسعه توریسم سلامت، آموزش های لازم را ندیده و در حوزه بازاریابی نیز وضعیت نامناسبی داریم و آژانس مسافرتی که از مبدا تا مقصد در کنار گردشگر سلامت باشد، در کشور وجود ندارد و قیمت آنها متفاوت و خدمات پس از فروش نیز ناقص است.

وزیر بهداشت  از انعکاس تصویری نادرست از خدمات ارزشمند جامعه پزشکی ایران در حوزه بین الملل انتقاد كرد و گفت: تا توانسته ایم این جامعه خدوم را تخریب کرده ایم و در رسانه‌ها و تریبون‌های دولتی و غیردولتی، علیه جامعه پزشکی، فضاسازی منفی کردیم اما آیا چنین تخریبی علیه اقشار و صنوف دیگر نیز انجام شده است؟ وقتی که در کشور از خطای پزشکی سخنان زیادی به میان می‌آید و قصد برخی از آنها تخریب پزشکان است، چگونه انتظار دارید که کشورهای همسایه بپذیرند جان بیماران خود را در اختیار پزشکان ایرانی قرار دهند؟

هاشمی تاکید کرد: جامعه پزشکی، پرستاری، پیراپزشکی، دندانپزشکی و داروسازی کشور برای تامین مایحتاج خود نیازی به بیمار خارجی ندارد اما اگر می‌خواهیم از ثروت ملی و میراث گرانبهای پزشکی کشور مراقبت کنیم، باید به توریسم سلامت توجه کنیم و همه دستگاه‌ها موظف هستند که کمک کنند. دستگاه‌های تبلیغاتی از سرمایه پزشکی ایران مراقبت کنند زیرا خطاکاران در همه صنوف وجود دارند اما آیا با آنها هم همین برخورد انجام شد؟ اگر با من یا دولت دکتر روحانی مشکلی دارید، ثروت و سرمایه پزشکی ایران را در عرصه بین المللی تخریب نکنید.

وزیر بهداشت ضمن تاکید بر کمک وزارت بهداشت به بخش خصوصی برای توسعه بیمارستانهای پذیرنده توریسم سلامت، خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت با تعرفه مشخص شده از سوی بخش خصوصی برای توسعه توریسم سلامت موافق است بنابراین هر بیمارستانی که خدمات با کیفیت را با استفاده از تجهیزات و پزشک مناسب و همراه با احترام به بیماران خارجی ارائه کند، برنده این بازار خواهد بود.

هاشمی با اشاره به آمادگی وزارت بهداشت برای تامین تجهیزات مورد نیاز بخش خصوصی در توسعه توریسم سلامت، گفت: توسعه توریسم سلامت در چندین استان کشور می‌تواند انجام شود و بخش خصوصی می‌تواند از تسهیلات صندوق توسعه ملی و بانک‌‍ها استفاده کند و دولت نیز می‌تواند کمک‌هایی را در قالب تسهیلات مالیاتی فراهم کند اما مهم، عزم بخش خصوصی و اعتماد به سرمایه گذاری است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: سرمایه گذاران بخش خصوصی از ما امنیت، ثبات و احترام می‌خواهند وزارت بهداشت این موارد را تضمین می‌کند و وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی نیز در این زمینه، حمایت خواهند کرد. بیمارستانها با کمک نظام پزشکی می‌توانند برای پذیرش توریسم سلامت، آماده و تجهیز شوند و لازم است که موانع دولتی و قانونی با همکاری مجلس برطرف شود.

هاشمی اظهار داشت: حیف است که در حوزه سلامت، به بازار داخلی اکتفا کنیم در حوزه دارو فرصت های بسیار مناسبی برای صادرات فراهم شده اما در این حوزه مشکل این است که بخشی از تولید دارو در دست دستگاه‌های دولتی است و به بازارهای داخلی اکتفا کرده اند و در حوزه‌های مختلف از صنعت گرفته تا کشاورزی به دلیل اینکه رقیب بین المللی ندارند، کیفیت به اندازه کافی، ارتقا پیدا نمی‌کند.

  •  توسعه توریسم سلامت، نيازمند حضور بخش خصوصی

وزیر بهداشت افزود: باید محصولات خود را صادر کنیم تا محک بخوریم و در حوزه پزشکی، وضعیت ایران بسیار مناسب است اما از امکانات، به خوبی استفاده نمی‌شود. برای توسعه توریسم سلامت، امیدمان به حضور بخش خصوصی است البته نباید به پای بخش خصوصی، بند ببندیم و باید موانع پیش روی آنها را برداریم.

هاشمی گفت: متاسفانه در مشهد مقدس یک بیمارستان برای پذیرش توریسم سلامت از کشورهای همسایه مانند پاکستان و افغانستان وجود ندارد و بیمارستان رضوی نیز ضریب اشغال بسیار بالایی دارد در حالی که پروازهای روزانه مشهد می‌تواند 90 درصد گردشگر را به این شهر منتقل کند و بیماران کشورهای همسایه به جای سفر به هند، برای درمان خود به ایران مراجعه کنند. برای توسعه توریسم سلامت، بخش خصوصی می تواند تعرفه تعیین کند و وزارت بهداشت نیز امتیازات لازم را به آنها خواهد داد تا انتظارات مردم، جامه عمل پوشانده شود.

کد خبر 387719

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha