همشهری آنلاین: رییس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: حدود ۱۰۰ هزار نفر از افراد فاقد ویزا از مرز بازگردانده شدند البته در دو مورد ۲۵ نفر و ۱۱ نفر که قصد داشتند از مسیرهای غیرقانونی و از طریق رودخانه از کشور خارج شوند.

به گزارش ایسنا، حسین ذوالفقاری در پانزدهمین جلسه ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه با اقدامات نیروی انتظامی و همچنین اقدامات اقناعی اجازه تجمع افراد غیرمجاز در مرزها را ندادیم، اظهار کرد: حدود 100 هزار نفر از افراد فاقد ویزا از مرز بازگردانده شدند البته در دو مورد 25 نفر و 11 نفر که قصد داشتند از مسیرهای غیرقانونی و از طریق رودخانه از کشور خارج شوند، توسط مرزبانی ایران و عراق دستگیر شدند و مرزبانان عراقی با همکاری که داشتند افراد دستگیر شده را به ما تحویل دادند.

وی خاطرنشان کرد: مسیر نجف و کربلا به لحاظ خدمات درمانی، اسکان و تغذیه در حال رصد است و عمده‌ترین مشکل ما ارتباط اینترنتی است که وزیر ارتباطات گفته طرف عراقی تجهیزات ما را ضبط کرده است.

رییس ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به اینکه برای بازگشت زائران به کشور آمادگی کامل داریم، خاطرنشان کرد: اتوبوس‌های شهرداری و همچنین 700 دستگاه اتوبوس ستادکل و نیروهای مسلح برای احتیاط در مرز مهران حضور دارند که اگر با پیک مسافران مواجه شدیم از این اتوبوس‌ها استفاده کنیم. البته پیش‌بینی اسکان و تغذیه در صورت تراکم جمعیت در مرزها دیده شده است. البته زائران برای بازگشت هم نباید عجله داشته باشند.

ذوالفقاری در ادامه با بیان اینکه لغو روادید جزو راهبرد بلندمدت دو کشور ایران و عراق باید باشد، گفت: پیشنهاد ما لغو روادید دو کشور در کل سال است البته برای این کار باید زیرساخت‌های دو کشور آماده باشد سپس لغو روادید انجام شود زیرا طرف عراقی بیان می‌کند که زیرساخت‌های کافی برای پذیرش زائران ندارد.

معاون امنیتی و انتظامی همچنین درباره وضعیت حمل و نقل در مرزها با اشاره به اینکه از روز یکشنبه اتوبوس‌ها قیمت یکسر رفت را می‌گیرند، اظهار کرد: باید از ظرفیت دستگاه‌های نظارتی استان‌ها در پایانه‌های مرزی استفاده شود و آنها حضور فیزیکی داشته باشند تا بر قیمت کرایه حمل و نقل نظارت شود تا اجحافی در حق زائران انجام نشود.

رییس ستاد مرکزی اربعین حسینی ادامه داد: نسبت به پارسال 40 درصد از تلفات فوتی و 19 درصد از تلفات جرحی کاهش داشته‌ایم اما باید امنیت جاده‌های خود را ارتقا دهیم. جاده ایلام ـ مهران تا پایان سال به بهره‌برداری کامل می‌رسد ولی باید علائم راهنمایی و رانندگی، گاردریل یا نیوجرسی در جاده‌ها نیز نصب شود البته داخل خاک عراق حوادث بیشتری داریم زیرا زیرساخت‌ها و جاده‌های عراق مناسب نیست.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه تنها حدود یک میلیون نفر از زائران یعنی کمتر از نیمی از آنها بیمه شده‌اند، گفت: باید بررسی کنیم چرا دفاتری که ویزا را صادر کرده‌اند اقدام به بیمه کردن زائران نداشته‌اند. حدود دو میلیون و 320 هزار روادید برای اربعین صادر شده است.

وی گفت: درباره هزینه‌هایی که برای اربعین انجام شده و همچنین دریافتی‌ها برای این سفر به مردم اطلاع‌رسانی شود. به طور مثال هلال‌احمر برای این سفر پنج هزار تومان از هر زائر دریافت کرده که این عدد در مجموع حدود پنج میلیارد تومان است اما فقط برای انتقال دارو به عراق، هلال‌احمر هشت میلیارد تومان هزینه کرده است.

ذوالفقاری در پایان درباره اینکه گفته می‌شود پنج‌شنبه آخرین زمان خروج  زائران از کشور است، گفت: وزارت خارجه این موضوع را تکذیب کرده است و پنج‌شنبه آخرین روز خروج زائران نیست.

کد خبر 387705

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha