مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۶
۰ نفر

معصومه حیدری‌پارسا: آلودگی هوای پایتخت تا آخر هفته تداوم دارد. سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری روز گذشته خود اعلام کرد که آلودگی هوا پنجمین عامل مرگ‌ومیر در دنیاست.

آلودگی هوا-تهران

سخنگوي اورژانس تهران هم گفت: در روزهاي آلوده تماس با اورژانس تا 10درصد افزايش پيدا مي‌كند. به گفته خالدي بيشترين مراجعات در روزهاي آلوده مربوط به بيماران تنفسي و قلبي است.بسياري از متخصصان و پزشكان هم معتقدند كه بين تعداد روزهاي آلوده سال با افزايش مرگ‌ومير رابطه‌اي مستقيم وجود دارد. رئيس كارگروه سلامت هواي وزارت بهداشت، نيز در ابتداي آبان‌ماه از مرگ ۴ هزار و ۸۱۰ نفر از ساكنان تهران براثر آلودگي هوا در سال۹۵ خبر داد. به‌گزارش تسنيم، عباس شاهسوني در نشست تشريح راهكارهاي كاهش آلودگي هوا در كلانشهرها گفت: اندازه‌گيري تعداد جانباختگان بر اثر آلودگي هوا به جمعيت شهرها نيز بستگي دارد و قطعا تهران با توجه به جمعيت بالايي كه دارد بيشترين آمار مرگ‌ومير در آلودگي هوا را به‌خود اختصاص مي‌دهد. آلودگي هواي تهران در شرايط نگران‌كننده‌اي قرار دارد و تداوم اين شرايط براي همه افراد جامعه خطرناك است.

البته اين مقام مسئول در شرايطي اين آمار را اعلام كرد كه روز گذشته خبرنگار همشهري با ديگر مسئولان وزارت بهداشت هم دراين‌باره تماس گرفت تا جزئيات دقيق‌تري از خطرات آلودگي هوا و آمارهاي آن را در اختيار مخاطبان روزنامه قرار دهد كه مسئولان اين وزارتخانه از ارائه آمار خودداري كردند و معاون فني مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت هم اعلام كرد آمار مرگ‌ومير ناشي از آلودگي هوا بايد از سوي سازمان پزشكي قانوني ارائه شود. اما مدير روابط عمومي پزشكي قانوني در تماس همشهري گفت آمار مرگ‌ومير ناشي از آلودگي هوا در زمره مرگ‌هاي غيرطبيعي قرار ندارد و به همين دليل آمار در اختيار وزارت بهداشت است.

  • هشدار به گروه‌هاي حساس جامعه

آلودگي هوا داستان تكراري پاييز و زمستان كلانشهرهاي كشور ازجمله تهران است. هوا كه همه‌ساله رو به سردي مي‌رود بر تعداد روزهاي آلوده افزوده مي‌شود و معمولا نخستين تصميم هم براي مهار اين پديده افزايش محدوديت‌هاي تردد شهروندان و تعطيلي مدارس است. همچنين هشدار مي‌دهيم به كودكان و سالمندان و زنان باردار تا از خانه‌هايشان بيرون نيايند. سخنگوي اورژانس كشور به همشهري مي‌گويد: براساس شاخص‌ها پيش‌بيني مي‌شود تا انتهاي هفته ميزان ذرات معلق موجود در هوا به شاخص 150برسد كه در اين صورت اورژانس در ميادين مهم سطح شهر مستقر مي‌شود. البته هم‌اكنون آمبولانس‌ها و موتورلانس‌هاي اورژانس به‌صورت روزانه در 150نقطه شهر حضور دارند.

حريرچي، سخنگوي وزارت بهداشت روز گذشته در نشست خبري خود درباره علل آلودگي هوا گفت: افزايش بي‌رويه خودرو و موتورسيكلت و ارزان بودن بنزين و پاركينگ مهم‌ترين عامل افزايش آلودگي هوا در شهرهاي ايران است. علاوه بر آلودگي ناشي از سوخت‌ها مسئله ريزگردها مشكلي است كه در 10سال اخير با آن مواجه شده‌ايم و امسال هم از آبان و زودتر نسبت به سال‌هاي گذشته با اين پديده مواجه شده‌ايم و ذرات كوچك‌تر از 2.5ميكرون مهم‌ترين عوامل خطرساز ريزگردهاست كه عوارض بلندمدت دارند.

ايرج حريرچي گفت: مشكل اصلي آلودگي هوا در شهرهاي بزرگ آلاينده‌هاي ناشي از سوخت‌هاي فسيلي مثل بنزين است به‌خصوص اينكه نسبت توليد و ورود خودروهاي توليد داخل و موتورسيكلت‌ها به جمعيت به‌طور مداوم رو به افزايش است. البته در سال‌هاي اخير ميزان آلاينده سرب در اكثر استان‌ها كاهش داشته است.

وي گفت: آلودگي ريزگردها، هم منشا اقليمي داخلي و هم منشا اقليمي خارجي دارد و تغييرات اقليمي سال‌هاي اخير و مصرف كالاهاي ساختماني و گسترش كارخانه‌ها در افزايش آلودگي هوا مؤثر بوده است. البته براي كاهش آلودگي هوا 2رويكرد وجود دارد؛ يكي اينكه دولت و حكومت به وظايف خود عمل كند كه شامل اقدامات سياست داخلي و سياست و تعاملات خارجي مي‌شود و سياست‌هاي توسعه صنعتي، كشاورزي و نگهداري از مراتع و جنگل‌ها نيز بايد با توجه به وضعيت كشور مديريت شده و از سياست‌هاي غلط مالي پرهيز شود.

قائم‌مقام وزارت بهداشت افزود: رويكرد دوم، توجه به وظيفه ما مردم است به‌خصوص اينكه مي‌بينيم در شهرهاي بزرگ به‌طور مداوم تعداد خودروها رو به افزايش است. خودروهاي تك‌سرنشين هر روز بيشتر مي‌شوند و با تردد اين خودروها كه منشا آلودگي هوا هستند، آلاينده‌ها نيز بيشتر مي‌شود.

به هر حال براي كاهش آلودگي هوا نيازمند عزم ملي در همه دستگاه‌ها و نيز در بين مردم هستيم و اقدامي كه وزارت بهداشت در اين مسير انجام مي‌دهد نيز آگاهي‌سازي‌ مردم، تعامل و مذاكره با دستگاه‌هاي مسئول و ذينفع براي كاهش آلودگي هواست.

حريرچي اضافه كرد: براساس قانون تمام صنايع كشور ازجمله صنايع خودروسازي نيز بايد پيوست سلامت داشته باشند. اقدام مهم ديگري كه در اين مسير بايد انجام شود، بازنگري در قيمت بنزين و پاركينگ است. قيمت بنزين در ايران بين يك‌دوم تا يك‌هشتم قيمت جهاني است. قيمت پاركينگ نيز در ايران بسيار ارزان است درحالي‌كه بسياري از كشورهاي اروپايي كه آلودگي هوا را كاهش داده‌اند با اجراي اين دو سياست توانسته‌اند ميزان آلودگي هوا را كاهش دهند.

  • آلودگي هوا و عواقب آن براي مردم

دكتر محمدرضا مسجدي، استاد دانشگاه علوم پزشكي:تهران يكي از آلوده‌ترين شهرهاي جهان محسوب مي‌شود و بيماري‌ها و امراض قلبي و عروقي، تنفسي و سكته مغزي در آن زياد است. شواهد هم نشان داده در روزهايي كه آلودگي هواي ناشي از ذرات معلق زياد بوده، موارد پذيرش افرادي كه دچار مشكلات قلبي و عروقي و نارسايي تنفسي، بيماري ريوي، آسم، برونشيت و عفونت تنفسي بوده‌اند هم بسيار بيشتر بوده است؛ به همين سبب تأكيد مي‌كنم اگر بيماران قلبي و تنفسي مجبور به خروج از خانه در روزهاي آلوده هستند بايد داروهاي خود را به همراه داشته باشند. همچنين مصرف لبنيات كم چرب، مايعات و سبزيجات توصيه مي‌شود. افراد در روزهاي آلوده دست و صورت خود را بشويند تا از آلودگي پاك شوند و در معرض آلودگي نباشند. از ورزشكاران هم مي‌خواهيم در روزهاي آلوده به‌هيچ‌وجه در فضاي باز ورزش نكنند.

کد خبر 387645

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha