لورفتن ترفند شکارچیان متخلف پرندگان زمستان‌گذران از سوی یگان حفاظت محیط‌زیست در شمال کشور، حلقه شکار را برزنندگان امنیت جانداران در طبیعت تنگ‌تر کرد.

شکار پرندگان

به گزارش رايرنا، هم‌اكنون جز تالاب‌هاي فريدونكناركه به‌دليل حمايت برخي مسئولان به بهانه معيشت درقرق شكارچيان متخلف قرار گرفته و كار محيط‌بانان را براي حفاظت از پرندگان مهاجر دشوار كرده در ساير آب‌بندان‌ها و تالاب‌هاي مازندران امنيت نسبي براي پرندگان زمستان‌گذر فراهم شده است.

نمونه عيني تنگ‌ترشدن دايره شكار براي متخلفان طبيعت در فصل زمستان‌گذراني پرندگان در مازندران دستگيري افزون بر 300 شكارچي متخلف با همين تعداد سلاح و پايين‌آوردن بيش از 150دام هوايي حدود 40روز اخير است كه نسبت به‌مدت مشابه سال قبل افزايش چشمگيري داشته است.

فرمانده يگان حفاظت محيط‌زيست مازندران گفت كه در فصل زمستان‌گذراني سال‌جاري با همكاري مردم و يگان حفاظت حلقه براي شكارچيان متخلف تنگ‌تر شد.

مسلم آهنگري افزود: در 40روز اخير(مهر تا اواسط آبان ماه) 300شكارچي متخلف دستگير شدند كه از اين افراد افزون بر 314 قبضه سلاح كشف شد و در اختيار دستگاه قضايي براي برخورد قرار گرفته است.

وي براي اثبات تنگ‌شدن حلقه شكار براي متخلفان به رشد 50درصدي دستگيري شكارچيان متخلف در 40روز اخير نسبت به نيمه نخست سال‌جاري اشاره كرد.

آهنگري اظهارداشت: درنيمه نخست سال‌جاري در مجموع 200شكارچي با 106قبضه سلاح دستگير شدند و بيشترين شكارشان نيز قرقاول از گونه‌هاي تحت حمايت بود.

فرمانده يگان حفاظت محيط‌زيست مازندران تأكيد كرد: در فصل جاري زمستان‌گذراني برخورد قانوني با شكارچيان متخلف شدت بيشتري خواهد گرفت و با حمايت مردمي اين كار تسريع مي‌شود.

  • نهادينه‌شدن تخلف در برخي تالاب‌ها

مديركل محيط‌زيست مازندران گفت كه با آگاه‌سازي‌ مردم و حمايت آنها از محيط‌بانان، برخورد با شكارچيان شدت بيشتري گرفت و اين روند همچنان با شدت پيگيري مي‌شود.

حسينعلي ابراهيمي افزود: در شرايط فعلي تخلف شكار در يكي از تالاب‌ها (فريدونكنار) به‌دليل حمايت برخي افراد ذينفوذ محلي به بهانه معيشت، نهادينه شد و اين روند، برخورد را با متخلفان اندكي سخت‌تر كرد.

وي اضافه كرد: در ساير تالاب‌ها و آب‌بندان‌ها در مازندران برخورد با متخلفان با شدت ادامه دارد و براي حفاظت از محيط‌زيست اين برنامه گسترش خواهد يافت.

مديركل محيط‌زيست مازندران گفت كه سازمان متبوعش با شكار براي تعادل در طبيعت مخالف نبوده و صرفا با شكار انبوه كه از طرق دام هوايي و ساير شيوه‌ها انجام مي‌شود و تمام گونه‌هاي زمستان‌گذران را در معرض خطر قرار مي‌دهد، مخالف است. به گفته وي محيط‌زيست با شيوه دومگاه (تله‌گذاري) و دوماچال (ايجاد ديواره توري) براي شكار مخالفت چنداني ندارد.

وي اضافه كرد: برخي روش‌هاي موجود در منطقه از جمله دام هوايي، نسل پرندگان زمستان‌گذر را به خطر مي‌اندازد و محيط‌زيست با قدرت با اين شيوه برخورد مي‌كند و در سال‌جاري 150دام هوايي جمع‌آوري شد.

  • انتقاد از برپا بودن بازار فروش پرنده

مديركل محيط‌زيست مازندران از برخي مديران متولي كه در برخورد با بازار فروش پرنده تعلل مي‌كنند نيز انتقاد كرد و گفت كه بايد اين دستگاه‌ها كه متولي سلامت مردم هستند پاي كار بيايند و براي سلامت جامعه با فروشندگان لاشه پرندگان برخورد كنند. ابراهيمي افزود: اين استان يكي از مناطق كانون آنفلوآنزاي حاد پرندگان است و به‌نظر مي‌رسد دستگاه متولي بايد با فروش پرندگان براي جلوگيري از شيوع اين بيماري برخورد كنند كه تاكنون اين كار كمتر انجام شده است.

مازندران چندين تالاب محلي و بين‌المللي ازجمله ميانكاله، فريدونكنار و 800 آب‌بندان دارد كه در فصل سرد سال (اوايل مهر تا دي ماه) افزون بر 150گونه پرندگان زمستان‌گذران با جمعيتي حدود يك ميليون و 500هزار بال به اين ذخيرگاه‌ها پناه مي‌آورند. طبق برآورد غيررسمي از حدود 100هزار شكارچي مجاز و غيرمجاز فعال در مازندران سالانه حداقل 300هزار بال پرنده را شكار مي‌كنند.

کد خبر 387644

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha