همشهری آنلاین: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس، از ایجاد کارگروهی برای بررسی علمی و انتخاب روزی در تقویم به‌نام کوروش با هدف بزرگداشت این چهره‌ی تاریخی و اثرگذار خبر داد.

پاسارگاد

به گزارش ایسنا، هادی پژوهش‌جهرمی دوشنبه 15 آبان در جمع خبرنگاران گفت: از آبان سال گذشته پیگیری‌هایی برای قرار گرفتن موضوع کوروش در حوزه‌ی اجتماعی آغاز و جلسات متعددی نیز برگزار شد تا کوروش به‌عنوان یک چهره‌ شاخص ایرانی که دیدگاه‌ها و اقداماتی تاثیرگذاری در گذشته تاریخ داشته است، به شکلی مناسب گرامی داشته شود.

وی با تصریح اینکه باید حساب کوروش و پاسارگاد را از جریان معاند و اپوزوسیون جدا کرد، گفت: کوروش به عنوان یک فرد ایرانی موحد و شخصیتی تاریخی و تاثیرگذار، مورد تایید همه افراد درون نظام جمهوری اسلامی قرار دارد و هیچ کس مخالف این شخصیت ندارد.

پژوهش با اشاره به اینکه چهره‌های شاخصی از علما و بزرگان دینی و مجتهدان و شخصیت‌های علمی ایران در خصوص شخصیت کوروش و اینکه او می‌تواند ذوالقرنین مد نظر قرآن باشد نظر داده‌اند که نظرات آنان موجود است، گفت: حتی می‌توان ادعا کرد که خدمات انجام شده برای حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی و تاریخی برجای مانده از کوروش و هخامنشیان در دوران بعد از انقلاب بسیار شاخص‌تر از دوران پیش از انقلاب بوده است.

او با یادآوری اینکه نمی‌توان بین تاریخ قبل و بعد از اسلام در بررسی تاریخی ایران تفکیکی قائل بود، گفت: جریان معاند و اپوزوسیون نظام اسلامی از سال‌ها پیش با هدف گرفتن بعد ملی‌گرایی، سعی در سوءاستفاده از شخصیت کوروش در مسیر رسیدن به اهداف سیاسی خود داشته و دارند.

پژوهش با تاکید براینکه طی این سال‌ها کوروش و مسائل ملی‌گرایانه دست‌مایه‌ای برای جریان اپوزیسیون و معاند خارج از نظام اسلامی شده است، گفت: ما باید بین کوروش و جریان اپوزوسیون و معاند تفکیک قائل بوده و هستیم؛ کوروش یک شخصیت ملی اثرگذار به‌شمار می‌رود که اولین منشور حقوق بشر را تدوین کرده است.

او ادامه داد: در دوران حکومت رفتارهایی از کوروش سرزده که مورد قبول جامعه‌ جهانی و همه انسان‌های موحد و آزاده دنیا قرار دارد؛ اما نباید اجازه داد یک جریان سلطنت‌طلب به واسطه عنادی که با جمهوری اسلامی دارد و با اهداف سیاسی از این شخصیت بهره‌برداری داشته باشد؛ جریانی که رگه‌هایی از تفکرات غربی آمریکایی و حتی صهیونیستی در آن دیده می‌شود.

پژوهش با یادآوری اینکه موضوع گنجاندن روزی به نام کوروش در تقویم رسمی جمهوری اسلامی از سال‌ها قبل مد نظر بوده است، گفت: اکنون و با تشکیل کارگروه علمی اجرایی بزرگداشت کوروش، این موضوع به شکلی علمی و در یک مسیر کاملا مشخص دنبال خواهد شد و امیدواریم که نتیجه‌بخش باشد.

کد خبر 387583

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha