یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: محسن هاشمی درباره بررسی وضعیت شهرداری در دوره قبل گفت: از آغاز فعالیت شورای شهر تهران، گزارش‌هایی از سوی نهادهای نظارتی درباره با تخلفات شهرداری و شورای شهر به دست ما رسیده است که آنها را غیرعلنی بررسی می‌کنیم.

به گزارش همشهري آنلاين، محسن هاشمي، رييس شوراي شهر تهران، ري و تجريش در گفتگو با سايت خبري تابناك به پرسش‌هايي درباره آخرين وضعيت شهرداري تهران و ...پاسخ داده كه چكيده‌اي از آن را در ادامه مي‌خوانيد: 

او در پاسخ به اين سوال كه ارزیابی شما از اقداماتی که در گذشته در شهرداری تهران و شورای شهر تهران انجام شده است چیست؟، گفت: بر اساس برآوردی که پیش از فعالیت مدیریت شهری از عملکرد گذشته داشتیم ، فعالیت‌های عمرانی خودرو محور و بهسازی تصویر تهران، بعنوان نقاط مثبت اصلی مدیریت شهری گذشته مطرح بود درصورتي که به ساماندهی سیستم حمل ونقل عمومی علی الخصوص سامانه حمل ونقل ریلی باید الویت های بیشتری داده می شد.

افزایش بی رویه هزینه های اداره شهر نیز بعنوان یکی از ضعف ها بدون ایجاد درآمد پایدار اصلی به شمار می آمد، اما در طول حدود دو ماه سپری شده از مسئولیت مدیریت شهری جدید گزارش ها و اطلاعات و مدارکی از نهادهای نظارتی و مدیران زیرمجموعه دریافت کردیم که البته هنوز کامل نیست و طبیعتا پس از بررسی وجمع بندی آنان می توان گزارشی جامع از عملکرد دوره گذشته به اطلاع افکارعمومی و شهروندان رسانده شود. البته یکی از این طرح ها تصویبی شورا الزام شهرداری به ارائه گزارش ارزیابی وضعیت شهرداری تهران طی یکصد روز است که امیدواریم به موقع ارائه شود.

هاشمي در مورد مهمترين مشكلات پيش روي شهرداري تهران در دور جديد پاسخ داد: مهمترین مشکل مدیریت شهری در حال حاضر نبود درآمد پایدار و لذا کمبود منابع مالی و فربه شدن بدنه شهرداری تهران است که با اتکا بیش از حد به درآمدهای ناپایدار و فروش تراکم هم توزان منابع مالی مدیریت شهری مخدوش شده است و هم در دوره فعلی شهرداری دچار کمبود نقدینگی گردیده است، لذا به استقراض از منابع بانک و عدم پرداخت هزینه های شهر منجر شده است، از سوی دیگر افزایش بی رویه حجم بدنه شهرداری و چندبرابر شدن آن در دوره گذشته موجب افزایش هزینه وکاهش کارایی مجموعه شده است که باید فرایندهای چابک سازی و تامین درامد پایدار جهت حل این مشکلات اجرا شود.

رييس شوراي شهر تهران، ري و تجريش همچنين درباره میزان بدهی های شهرداری ومجموعه های مالی آن به ویژه پیمانکاران تصريح كرد: مجموعه بدهی شهرداری تهران به سیستم بانکی کشور با در نظر گرفتن اصل و بهره آن، حدود 20 تا 25 هزار میلیارد تومان است که البته هرسال حدود 4هزار میلیارد تومان بدلیل دیرکرد در بازپرداخت به آن افزوده می‌شود، بخش عمده آن مربوط به بانک شهر است.

مجموعه بدهی مشخص به دستگاه ها، پیمانکاران بابت پروژه ها و مردم بابت املاک قرار گرفته در طرح های عمرانی نیز حدود 10 هزار میلیارد تومان است که باید برنامه مناسب برای بازپرداخت آن طراحی شود. البته در این میان بحث هولوگرام ها که هنوز میزان دقیق آن روشن نشده است نیز وجود دارد که در بخشی از موارد بعنوان مطالبه وبخشی نیز بصورت ناصحیح صادر شده است که باید بصورت دقیق از سوی شهرداری بررسی و گزارش شود. پروژه های نیمه تمام در این آمار محاسبه نشده اند که در حدود 20 هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود.

وي درباره امتيازات و معايب یکدستی ترکیب شورای شهر و شهرداری گفت:  همراهی و هماهنگی اعضای شورای شهر موجب می‌شود تا اختلافات و تنش‌ها در حوزه سیاستگذاری مدیریت شهری کمتر شود و بتوان برنامه منسجمی برای اداره شهر تدوین کرد، از سوی دیگر کاهش بعد نقد و آسیب شناسی عملکرد مدیریت شهری نیز اشکال این یکدستی است که باید با افزایش سعه صدر و خود انتقادی آن را برطرف نمود.

هاشمي در پاسخ به اين پرسش كه باتوجه به دستگیری بعضی از مسئولین سابق شهرداری در رابطه با فساد مالی ، شورای شهر در چه حدی وارد خواهد شد و پیگیری می‌كند، گفت: در طول مدت سپری شده از آغاز فعالیت شورای شهر تهران، گزارش هایی از سوی نهادهای نظارتی درباره با تخلفات شهرداری و شورای شهر در دوره گذشته به دست ما رسیده است که با توجه به محرمانه بودن این گزارش ها ومنع قانونی طرح آن، در جلسه علنی در جلسه ای غیرعلنی این گزارش ها به سمع اعضای شورا رسید.

اما در رابطه با این پرونده ها هنوز گزارش رسمی از سوی مرجع قضایی در رابطه با تخلفات افراد دستگیر شده به دست ما نرسیده است که طبیعتا با پایان مرحله تحقیقات، این گزارش ارسال و پس از آن شورا به وظایف قانونی خود عمل خواهد، البته تاکنون گزارش های غیررسمی دریافت کرده ایم

کد خبر 387399

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha