اسدالله افلاکی: مدیرکل صید و شکار سازمان حفاظت محیط‌زیست، ضمن هشدار به متخلفان صید و شکار گفت: امسال به‌دلیل مشاهده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، شکار پرندگان آبزی و غیرآبزی به‌طور کامل ممنوع است و آنچه در فریدونکنار رخ می‌دهد، جرم مشهود است.

تلاش برای مقابله با نسل کشی پرندگان مهاجر

علي تيموري در گفت‌وگو با مهر با اشاره به شيوع آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان تأكيد كرد: براي حفظ امنيت شهروندان، ممنوعيت شكار پرندگان آبزي و كنارآبزي ابلاغ شده و يگان حفاظت محيط‌زيست كاملا پيگير اين موضوع است. ضمن آنكه طي روزهاي اخير، رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست نامه‌اي به وزير كشور ارسال كرده و با توجه به نگاه مثبت استاندار جديد مازندران، قرار شده نيروي انتظامي به كمك محيط‌زيست بيايد، چرا كه با توجه به شرايط خاص، غيرقانوني بودن موضوع كاملا محرز است.

تيموري در پاسخ به اينكه آيا برنامه‌اي براي پيشگيري از گسترش شكار پرندگان در خوزستان و لنگرود در دستور كار قرار گرفته تا شاهد شكل‌گيري پديده‌ مشابه فريدونكنار نباشيم، گفت: شرايط فريدونكنار با خوزستان و گيلان متفاوت است. در فريدونكنار برخي مردم گمان مي‌كنند اگر به زمين‌هايشان آب ببندند و آن را تالاب كنند، پرنده‌اي كه به آنجا مي‌آيد، مال خودشان است و اجازه صيد آن را دارند اما دامنه اين موضوع در استان‌هاي ديگر اصلا قابل مقايسه نيست.

تيموري تصريح كرد: نامه‌اي به دادستاني فرستاديم و پيگيري مي‌كنيم كه همه در استان در اين راستا همكاري كنند. قوه‌قضاييه، مجلس و استانداري به محيط‌زيست كمك كنند؛ چرا كه محيط‌زيست در فريدونكنار تنها ۱۰محيط‌بان دارد كه به‌عنوان ضابط خاص قضايي با شكارچيان متخلف برخورد مي‌كنند؛ درحالي‌كه در فريدونكنار طبق قانون، ما جرم مشهود داريم و نيروي انتظامي بايد با آن برخورد كند.

  • تجارت سياه در فريدونكنار

همزمان با اين گفته‌ها، دكتر اسماعيل كهرم، پرنده‌شناس و استاد حيات وحش درباره مشكل پرندگان مهاجر در فصل زمستان‌گذراني در فريدونكنار به همشهري گفت: آوازه كشتار پرندگان مهاجر در فريدونكنار تا اندازه‌اي است كه روزنامه لوموند، پرتيراژترين روزنامه فرانسوي‌زبان پيش از اين، در گزارشي با اعلام اينكه فريدونكنار بزرگ‌ترين كشتارگاه پرندگان مهاجر در جهان است از توريست‌ها خواست تا از رفتن به فريدونكنار صرف‌نظر كنند.

كهرم با اعلام اينكه هر سال بالغ بر 4ميليون پرنده مهاجر براي زمستان‌گذراني به ايران مي‌آيند اما حدود 400هزار پرنده مهاجر، قرباني سودجويي متخلفان صيد و شكار مي‌شوند، گفت كه فريدونكنار بيشترين سهم را در اين فاجعه زيست‌محيطي دارد. به گفته وي، در فصل زمستان‌گذراني و در همين روزها تورهاي مرگبار هوايي در جاي‌جاي فريدونكنار و تمام تالاب‌هاي مازندران برپا شده و در نتيجه هر روز فوج‌فوج پرندگان مهاجري كه بي‌خبر از همه‌جا در مسير مهاجرت خود در اين عرصه‌هاي تالابي فرود مي‌آيند در اين دام‌ها گرفتار مي‌شوند و در پي آن، از بازارهاي محلي فروش پرندگان سردرمي‌آورند؛ هرغاز 120هزار تومان؛ تجارت پرسودي كه نه نظارتي بر آن وجود دارد و نه دستگاهي تا به امروز توان مقابله با آن را داشته است. در واقع سود اين تجارت عايد مافياي شكار مي‌شود و بدنامي آن نصيب ايران.

  • كاهش 10 درصدي پرندگان مهاجر

آن طور كه اين استاد پرنده‌شناسي مي‌گويد بنا بر سرشماري‌هاي صورت گرفته سالانه بين 7 تا 10درصد از جمعيت پرندگان مهاجري كه به كشور ما مي‌آيند، كاسته مي‌شود. اين كاهش نگران‌كننده جمعيت پرندگان مهاجر در حالي است كه محيط‌بانان با تلاش فراوان در سرما و زمين‌هاي باتلاقي صدها تور هوايي (دامگاه پرندگان) را با دشواري قلع وقمع كرده و متخلفان را دستگير مي‌كنند و به مراجع قضايي تحويل مي‌دهند اما متخلفان با توجيه اينكه شكار معيشت بوميان است، بلافاصله آزاد مي‌شوند و تخلفات خود را ازسر مي‌گيرند.

  • شكارچيان متخلف ايران را در جهان بدنام كردند

كهرم، پرنده‌كشي در فريدونكنار را براي ايران داغ ننگي مي‌داند كه به وجهه بين‌المللي كشور آسيب فراواني وارد كرده و مي‌كند. او با اشاره به شكل‌گيري نخستين نهاد حفاظت از تالاب‌هاي جهان كه با عنوان كنوانسيون رامسر در ايران شكل گرفت، مي‌گويد: چطور ممكن است كشوري كه بنيانگذار حفاظت از تالاب‌هاست به پرنده‌كشي در فصل مهاجرت و زمستان‌گذراني پرندگان مهاجر شهره شود. تجارت سياه كشتار پرندگان آن اندازه سودآور است كه در فصل زمستان‌گذراني، زمين‌هايي كه به كشت برنج اختصاص دارد، مملو از تورها و دام‌هاي صيد پرندگان مي‌شود؛ خوب است بدانيد كه ارزش اين دام‌ها به 200ميليون تومان هم مي‌رسد و صاحبان آنها گاهي هر دام را ماهانه 8 ميليون تومان اجاره مي‌دهند. وقتي يك دام 8 ميليون تومان اجاره داده ‌شود، مشخص است كه چه تعداد پرنده در اين دام‌ صيد مي‌شوند كه اين همه سودآور است. براين اساس انتظار مي‌رود مسئولان محيط‌زيست براي يك‌بار هم كه شده با اين وضعيت اسفبار مقابله كنند و اجازه ندهند بيش از اين كشور ما به بدنامي و مهمان‌كشي در جهان معروف شود.

کد خبر 387186

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha