جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۰
۰ نفر

جمعه ۱۲ آبان ماه روز بزرگی برای عراق و سوریه و نبرد ۳ساله نیروهای نظامی این دو کشور با داعش بود.

نقشه

القاعده عراق كه طي ساليان گذشته و حتي پيش از اعلام خلافت جعلي داعش، با استفاده از موقعيت صحرايي مناطق مرزي ميان عراق و سوريه، پل ارتباطي نفوذناپذيري با هدف نقل و انتقال سريع نيرو و تجهيزات نظامي ايجاد كرده بود، اكنون خود را براي وداع هميشگي با اين منطقه مرزي آماده مي‌كند.

  • آزادي دير‌الزور؛ تكميل كريدور مرزي تهران تا بيروت

خبرگزاري رسمي سوريه (سانا) در ساعات اوليه صبح جمعه، سرانجام خبر آزادسازي كامل شهر ديرالزور توسط ارتش، بعد از مقاومت نيروهاي باقيمانده داعش در مساحتي معادل كمتر از 5درصد از اين شهر طي روزهاي گذشته را منتشر كرد. به اين ترتيب يكي از مهم‌ترين مراحل بحران تاريخي سوريه، با خاتمه كامل محاصره 5ساله ديرالزور و پيروزي نيروهاي مقاومت به پايان رسيد.

ديرالزور ازجمله نخستين شهرهايي بود كه از آغاز بحران سوريه در سال 2012به‌دست ائتلافي گسترده از نيروهاي مسلح معارضه سقوط كرد. فرماندهي اين گروه‌ها در ابتدا با جبهه‌ النصره (القاعده شام) بود، اما در ادامه و با تشديد تنش‌هاي ميان گروه‌هاي تكفيري، داعش سرانجام در سال 2014تمام استان ديرالزور (به استثناي بخش كوچكي از حاشيه شرقي شهر و همچنين پايگاه هوايي ديرالزور) را به سيطره خود درآورد.

ديرالزور براي تمامي طرف‌هاي درگير بحران سوريه و عراق از اهميت ويژه‌اي برخوردار است؛ داعش آن را به مثابه گذرگاهي حياتي به شمار مي‌آورد كه امكان حركت و نقل و انتقال سريع در قلب صحراي خاورميانه را در اختيار اين گروه تروريستي قرار مي‌دهد. بخش عمده‌اي از نيروها و تجهيزات نظامي كه از طريق مرزهاي تركيه در اختيار داعش قرار مي‌گرفت با استفاده از اين پل ارتباطي سر از موصل يا رمادي در مي‌آورد.

در سوي ديگر نيز، ديرالزور نقطه‌اي كليدي از كريدور مرزي به‌حساب مي‌آيد كه محور مقاومت را از تهران تا سواحل مديترانه به هم متصل مي‌كند. در كنار تمام اينها، وجود چاه‌هاي نفت و گاز، پالايشگاه و لوله‌هاي انتقال گاز شبكه ملي سوريه بر حساسيت ديرالزور مي‌افزايد.

عمليات آزادسازي ديرالزور در اوايل تير‌ماه امسال، بعد از آزادي تدمر آغاز شد. يكي از ويژگي‌هاي اين عمليات، حضور نيروهاي نخبه‌اي بود كه نقش جدي در آزادسازي حلب ايفا كرده بودند (به‌طور ويژه حزب‌الله لبنان). دقايقي بعد از خبر آزادي ديرالزور، ارتش سوريه با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد پيشروي نيروهاي نظامي اين كشور با هدف پاكسازي تمامي نقاط مرزي، به سوي شهر البوكمال ادامه خواهد داشت.

  • آزادي القائم؛ آخرين نفس‌هاي داعش در عراق

پيشروي نيروهاي نظامي عليه داعش در اين سوي مرزهاي عراق نيز با خبر آغاز مرحله دوم عمليات آزادسازي شهر قائم در مرز سوريه ادامه پيدا كرد. نيروهاي نظامي عراقي متشكل از ارتش اين كشور، نيروي ويژه مبارزه با تروريسم، حشد عشايري و حشد شعبي، روز پنجشنبه محاصره داعش در شهر قائم را تكميل كرده و سرانجام ساعت 9صبح روز جمعه، آخرين مرحله از عمليات را با بمباران گسترده مواضع تروريست‌ها آغاز كردند. در ادامه عمليات، 40هزار نيروي عراقي، حركت به سوي مركز قائم را از 3محور جنوبي، شرقي و غربي آغاز كرده و در كمتر از يك ساعت، پرچم عراق را بر فراز گذرگاه مرزي حصيبه به اهتزاز درآوردند.

قطري العبيدي، فرمانده نيروهاي حشد استان انبار با اشاره به غافلگيري داعش از سرعت پيشروي نيروهاي عراقي گفت: طبق مشاهدات ميداني ما، برخي عناصر داعش ازجمله 2تن از فرماندهان اين گروه، به‌دليل فرار از مواضع، زنده زنده سوزانده شدند.
شهر قائم در خرداد‌ماه سال 93به‌دست داعش سقوط كرد و اعتبار تمام گذرگاه‌هاي مرزي آن به‌عنوان بخشي از خلافت جعلي، از بين رفت اما در پي فرمان حيدرالعبادي، نخست‌وزير عراق براي آغاز عمليات آزادسازي مناطق غربي استان انبار در 4آبان‌ماه سال‌جاري، بار ديگر نيروهاي ارتش اين كشور كنترل قائم را به‌دست گرفتند.

  • البوكمال؛ نقطه وصل نيروهاي مقاومت

نيروهاي غيرسوري محور مقاومت، نقش ويژه و رسانه‌اي را در آزادسازي مناطق شرقي اين كشور از دست داعش ايفا كردند، به‌طوري كه براي نخستين بار، ابومصطفي، يكي از فرماندهان ميداني حزب‌الله (كه طي 4سال گذشته در ديرالزور مستقر بود) با حضور مقابل دوربين شبكه الميادين، خبر آزادي بخش مركزي شهر و شكست محاصره 5ساله آن را اعلام كرد.

البته فعاليت نيروهاي مقاومت در شرق سوريه محدود به حزب‌الله لبنان نمي‌شود و برخي گروه‌هاي عراقي، ازجمله گردان‌هاي اهل حق نيز در اين منطقه حضور دارند. با توجه به آزادي گذرگاه‌هاي مرزي قائم و موقعيت نيروهاي مقاومت حاضر در مرز سوريه، انتظار مي‌رود اين نيروها به‌زودي براي آزادي شهر البوكمال از 2سوي مرز به يكديگر ملحق شوند.

کد خبر 387156

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha