همشهری آنلاین: پارک جنگلی ناژوان از انبوه بیشه‌‌ها و باغ‌های اصفهان است که تا حدودی از تحول دوران مصون و محفوظ مانده و هنوز مایه طراوت شهر است.

ناژوان

طبیعت بکر و زیبا، جاذبه‌های تفریحی- گردشگری منحصربفرد، موقعیت جغرافیایی، ‌‌دسترسی آسان، ‌‌تعدد پارکینگ‌‌ و... همگی پارک جنگلی ناژوان اصفهان را به انتخاب اول گردشگران و همشهریان برای گذراندن تعطیلات، آخر هفته‌ها و اوقات فراغت در همه شرایط حتی خشکی بستر زاینده‌رود و در همه ایام حتی سردترین روزهای سال تبدیل کرده است.

هم‌اکنون با نزدیک شدن به ایام سرد سال خطر عواقب ناشی از روشن کردن آتش در گوشه و کنار طبیعت 1200 هکتاری ناژوان بیشتر احساس می‌شود. برپایی آتشی حتی کوچک در این عرصه جنگلی تهدیدی بزرگ برای این منطقه محسوب می‌شود.

حسن شفیعی مدیر طرح ساماندهی ناژوان دراینباره می‌‌‌گوید: در سرتاسر منطقه ناژوان تابلوهای هشداری در این رابطه نصب شده است و گشت‌های کنترل نظارت طرح ساماندهی ناژوان به صورت مستمر در طول شبانه روز در حال گشتزنی در سطح منطقه برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل در این زمینه هستند. اما این مهم جز با همکاری مردم عزیزی که این پارک جنگلی را برای تفریح خود و خانواده انتخاب می‌کنند؛ میسر نخواهد بود. از این رو از همشهریان عزیز خواهشمندیم نهایت همکاری را با عوامل شهرداری منطقه ناژوان داشته باشند.

وی می‌‌‌افزاید: بر اساس ماده 45 قانون حفظ و احیای منابع طبیعی آتش زدن در جنگلها و پارکهای طبیعی بدون اخذ اجازه و نظارت دقیق مأموران مربوطه کاملاً ممنوع است. طبق این ماده قانونی فرد مرتکب در مراجع قضایی یا شعب دادگاهها به حبس تأدیبی از دو ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

به استناد اصل ماده 46 قانون حفظ و احیای منابع طبیعی هر فردی که مبادرت به روشن کردن آتش در تنه درختان کند به زندان تأدیبی از سه ماه تا یک سال محکوم خواهد شد و برای صدمه زدن به یک اصله درخت جنگلی که در جریان برافروختن آتش از بین رفته به پرداخت جریمه نقدی محکوم می‌شود. در ماده 47 قانون مذکور هر فرد که در سطح جنگل و مرتع به صورت عمد آتش‌سوزی به وجود آورد شعب دادگاه مجرم را به زندان مجرد از 3 ماه تا 10 سال محکوم خواشد شد.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان در ادامه می‌‌‌گوید: این مدیریت ضمن اطلاع رسانی از طریق رسانه‌‌ و تلاش جهت فرهنگ سازی در راستای حفاظت از محیط زیست اقداماتی از جمله:

- کنترل خودروها و جلوگیری از انتقال هیزم و چوب به محدوده ناژوان
- خاموش نمودن آتش‌های برپا شده به وسیله تانکر آب و مخزن‌های حمل نفر (سم پاش)
- خاموش نمودن آتش با سطل آب توسط نیروهای پیاده در قسمت هایی که تردد خودرو و موتورسیکلت امکان پذیر نمی‌باشد.
- لاین بندی و استقرار نیرو از ساعت 17:30 لغایت 23 جهت تذکر و خاموش کردن آتش در روزهای تعطیل و پاياني هفته.
- مسدود نمودن مسیرهای اصلی با هماهنگی نیروی انتظامی و پلیس راهور.
- برگزاری جلسات متعدد با سازمان فرهنگی تفریحی و کمیته فرهنگ شهروندی جهت فرهنگ سازی و پوشش مناسب در سطح شهر.
- برگزاری جلسات متعدد با مسئولین محترم نیروی انتظامی و پلیس راهور شهرستان.

تدارکات و پشتیبانی نیروهای انتظامی و خدماتی- اجرایی مستقر در منطقه ناژوان بیش از 60 نفر را نیز برای حفاظت بهتر از پارک جنگی ناژوان انجام داده است.

وی معقد است: منطقه گردشی ناژوان اصفهان پناسیل بالایی در جذب گردشگر دارد و می‌‌‌تواند تاثیر بسزایی بر این چرخه داشته باشد.

کد خبر 387096

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha