پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۱
۰ نفر

دکتر علیرضا فرجی: «عقلانیت شیعی و نهضت عاشورا » با گره زدن عقلانیت شیعی به بحث معنای زندگی، چهره‌ای نوین از مباحث کلامی و دینی تشیع را ارائه می‌دهد.

دکتر علیرضا فرجی

كتاب عقلانيت شيعي و نهضت عاشورا كه به قلم دكتر قدرت‌الله قرباني، مقارن با محرم سال 96روانه بازار شده، درآمدي است كوتاه و سودمند و پرمغز بر زمينه‌هاي عقلاني نهضت عاشورا. اين كتاب، مشتمل بر 7فصل است كه هر فصل، تحليل نوين مبحثي از آموزه‌هاي نهضت عاشورا را در بر مي‌گيرد.

فصل نخست به مولفه‌هاي عقلاني شيعي پرداخته، كه نگارنده با اشراف و ژرف‌كاوي دقيق، بستر فلسفي عقلانيت و تعاريف گوناگون آن را برجسته كرده و در نسبت با مباحث و نحله‌هاي فلسفي و كلامي موجود، مورد كاوش قرار داده است. در فصل دوم، به تحليل اوصاف ذاتي و عرضي امامان(ع) و در فصل سوم به عقلانيت در نهضت اصلاحي امام حسين(ع) پرداخته است.

سيره عقلاني ائمه معصومين در پاس‌داشت نهضت عاشورا، موضوع فصل چهارم اين جستار است كه در آن اقدامات امامان در نسبت با واقعه عاشورا مورد تحليل قرار گرفته است كه پيامد آن، در قالب اهداف نهضت عاشورا و رسالت عقلاني ما، عنوان فصل پنجم را پوشش مي‌دهد.

در ادامه و در فصل ششم، نويسنده رسالت عقلاني ما را در برابر تحريفات نهضت عاشورا بررسي كرده كه مشتمل است بر برداشت‌هاي گوناگون از اين واقعه مهم. در پايان، نگارنده با گره‌زدن عقلانيت شيعي به بحث معناي زندگي كه از مهم‌ترين مسائل فلسفه دين معاصر است، چهره‌اي نوين از مباحث كلامي و ديني تشيع را به مخاطب ارائه مي‌دهد. پيامد بررسي و مطالعه اين پژوهش، كسب شمايي نوين و تاحدودي متفاوت از نهضت عاشوراست كه به لحاظ عقلاني مي‌تواند بستر مناسبي براي درك اين واقعه عظيم به حساب آيد.

  • پژوهشگرفلسفه و كلام و استاديار دانشگاه
کد خبر 387081

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha