همشهری‌انلاین: "دیوار سوگواری" به یاد قربانیان جنایات استالین با حضور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، اسقف اعظم این کشور و شهردار مسکو، رونمایی شد.

ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه این دیوار را نمادی از آشتی و فعالان حقوق بشر آن را نماد "ریاکاری" خوانده‌اند.

رئیس جمهور روسیه در این مراسم گفت، رونمایی "دیوار سوگواری" در مرکز شهر مسکو در صدمین سال انقلاب اکتبر، امیدی است برای آشتی جامعه با تاریخ اتحاد جماهیر شوروی سابق.

پوتین به همراه کیریل، اسقف اعظم روسیه و سرگئی سابیانین، شهردار مسکو، در مراسم رونمایی از "دیوار سوگواری" شرکت کرده بودند.

این یادمان که از جنس برنز است، از روی طرح گئورگی فرانگولیان، پیکرتراش نامی روسیه، در سوگ انسان‌هایی ساخته شده که در رژیم وحشت استالینی جان خود را از دست دادند.

هر سال به طور سنتی در روسیه روز ۳۰ اکتبر (۸ آبان) به یاد میلیون‌ها مخالف سیاسی که در دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق کشته شدند، مراسمی برپا می‌شود. امسال این مراسم هم‌زمان شد با صدمین سال انقلاب اکتبر در روسیه.

divar

به گزارش ایسنا،پوتین سرکوب سیاسی دوران استالین را "تراژدی برای مردم" نامید و ادامه داد در این دوران میلیون‌ها نفر از مردم روسیه به دلایل پوچ به دشمنی با کشور متهم شدند. این افراد بیگناه یا کشته شدند یا به زندان افتادند یا به اردوگاه‌های کار اجباری منتقل شدند.

پوتین گفت: برای چنین جنایت‌هایی هیچ توجیهی وجود ندارد، اما این بنا می‌تواند نشانه‌ای باشد برای آشتی جامعه با تاریخ اتحاد جماهیر شوروی. این بنا می‌تواند نمادی باشد برای پذیرش تاریخ کشورمان با تمام موفقیت‌ها و بخش‌های غم‌انگیز آن.

رئیس جمهور روسیه پیشتر در نشستی با نمایندگان شورای حقوق بشر در مسکو اعلام کرده بود که خواستار آن است که تاریخ برگزاری این مراسم به عنوان نقطه پایان دوقطبی شدن جامعه تلقی شود.

اين در حالی است که حدود ۴۰ زندانی سیاسی سابق و مخالف رژیم روسیه در مراسم افتتاح این یادمان در نامه‌ای سرگشاده اعلام کرده‌اند که آزار و تعقیب سیاسی در روسیه نه تنها ادامه دارد، بلکه شدیدتر هم شده است.

در این نامه سرگشاده همچنین آمده است که هیئت حاکمه در مسکو می‌کوشد با این یادمان چنین بنمایاند که سرکوب در روسیه به گذشته تعلق داشته است.

خانم ایرینا شیراباکووا، تاریخ‌دان و عضو "مموریال"، بزرگ‌ترین سازمان حقوق بشری روسیه، درباره این یادمان به خبرنگار خبرگزاری آلمان گفت: این یادمانی برای قربانیان است، اما به این سوال هیچ پاسخی داده نمی‌شود که چه کسانی عاملان این جنایت بودند.

و یکی از منتقدان پوتین می‌گوید: تا زمانی که روسیه با گذشته خود روبه‌رو نشود و از میلیون‌ها قربانی اختناق سیاسی یاد نکند، نمی‌تواند دولتی با حقوق و مبانی مشروع شناخته شود.

در مراسمی که سازمان حقوق بشری روسیه "مموریال" روز یکشنبه (۷ آبان / ۲۹ اکتبر) در مسکو برگزار کرد، صدها نفر شرکت کردند. در این مراسم نام بسیاری از قربانیان رژیم وحشت استالینی خوانده شد.

این سازمان حقوق بشری در این مراسم اعلام کرد که در دوران حکومت استالین تنها در مسکو، پایتخت روسیه، بیش از ۴۰ هزار نفر کشته شدند. "مموریال" در این مراسم پوتین را متهم کرد که در نظر دارد جنایات استالین را توجیه کند.

سازمان حقوق بشری "مموریال" خواستار آزادی یوری دیمیتریف، فعال برجسته حقوق بشر و عضو این سازمان شد.

دیمیتریف، تاریخ‌دان برجسته روسیه، که به خاطر تحقیقات‌ش درباره قربانیان رژیم استالین مشهور است، از دسامبر سال گذشته میلادی (۲۰۱۶) در زندان به سر می‌برد.

کد خبر 386856

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha