همشهری آنلاین: بزرگ‌ترین شبکه اطلاع‌رسانی یکپارچه الکترونیک بازار سرمایه ایران روز یکشنبه 18 آذر 86، با حضور وزیر اقتصاد افتتاح شد.

به گزارش اطلاع‌رسانی بورس تهران، داود دانش جعفری در مراسم افتتاح شبکه اطلاع‌رسانی ناشران اوراق بهادار (کدال)، یکی از الزامات مهم در بازار سرمایه را در اختیار داشتن اطلاعات کافی و به موقع سهامداران و سرمایه‌گذاران اعلام کرد و گفت: به طور حتم راه‌اندازی شبکه اطلاع‌رسانی ناشران (کدال)، نقطه عطفی در تاریخ بورس اوراق بهادار خواهد بود.

وی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بازار کارا را اطلاعات و به کارگیری فناوری‌های پیشرفته اطلاع‌رسانی اعلام کرد و گفت: این سامانه الکترونیک، فرصت مناسبی را در جهت افشای اطلاعات در بازار سرمایه ایفا خواهد کرد.

در پایان این مراسم، جوایزی به مدیران عامل 10 شرکت برتر به لحاظ کیفیت افشا و اطلاع‌رسانی توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی اهدا شد.

سازمان بورس و اوراق بهادار بر اساس ماده 2 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (مصوب آذرماه 1384) موظف شد در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و با هدف ساماندهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارای اوراق بهادار اقدام به راه اندازی سامانه یکپارچه گردآوری و انتشار الکترونیک اطلاعات کند.

در همین رابطه، کار گروهی برای راه‌اندازی سامانه یکپارچه گردآوری و انتشار الکترونیکی اطلاعات در شرکت اطلاع‌رسانی بورس تهران تشکیل شد تا با حضور متخصصان و کارشناسان بخش ITسازمان بورس، این شرکت سامانه الکترونیک پیشرفته‌ای را همگام با آخرین استانداردهای روز جهان، طراحی کند.

این کار گروه فعالیت خود را از آبان سال 85 آغاز و موفق شد شبکه اطلاع‌رسانی ناشران بازار سرمایه را با امکانات متنوعی همچون سرویس‌های ناشران، نظارت، انتشار و مدیریت پشتیبانی اطلاعات طراحی و به بهره‌برداری برساند. 

دانش جعفری در مراسم رونمایی از شبکه هوشمند افشای اطلاعات بازار سرمایه با اشاره به اینکه تقویت بازار سرمایه به تلاش های زیادی نیاز دارد، گفت: میدان دادن به حضور بخش خصوصی در اقتصاد ملی، افزایش تولید ناخالص داخلی و تولید ثروت را در پی دارد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، وی گفت: اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و تقویت بخش خصوصی در کشور با توسعه کمی و کیفی این بازار وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر ضرورت تقویت بازار سرمایه و افشای به‌موقع و سریع اطلاعات مالی آن امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه سرمایه، نیروی کار و فناوری سه عامل اصلی رشد تولید ناخالص داخلی و ثروت محسوب می شوند گفت: هم‌اکنون عامل فناوری در رشد سرمایه و تولید بسیار مؤثر است.

وزیر اقتصاد با اشاره به عملکرد کشورهای در حال رشد در زمینه تولید ثروت و افزایش تولید در منطقه تصریح کرد: تحولات چین بعد از اصلاحات اقتصادی نشان می‌دهد که عامل نیرو کار در این دوره تغییر چندانی نکرد اما عامل سرمایه به همراه ورود فناوری های جدید با تحول اساسی روبرو شد.

دانش جعفری خاطرنشان کرد: عامل سرمایه در چین به تولید ثروت ختم شده و رشد اقتصادی این کشور در 10 سال گذشته از رشد 10 درصدی برخوردار بوده و انباشت سرمایه خارجی آن هم تا 800 میلیارد دلار افزایش یافته است.
وی با اشاره به ضرورت توسعه بازار سرمایه در کشورهای در حال توسعه و صنعتی گفت: تقویت بازار سرمایه برخی کاستی‌های موجود در عرصه سرمایه گذاری را برطرف می‌کند.

دانش جعفری همچنین تقویت بازار سرمایه را زمینه‌ساز ورود سرمایه گذاری‌های خارجی و تجهیز سرمایه داخلی و بین‌المللی مؤثر دانست و گفت: برخی کشورها هم‌اکنون با تقویت بازار سرمایه توانسته‌اند نرخ رشد تولید ناخالص داخلی را نیز افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه حضور پرتلاش بخش خصوصی موجب تقویت بازار سرمایه می‌شود، افزود: این حضور در افزایش تولید ناخالص داخلی و تولید ثروت اثری بی‌بدیل دارد.
دانش جعفری گفت: با اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی به دنبال تحقق اهداف سند چشم انداز 20 ساله کشور هستیم و طبق این سند، ایران باید به قدرت اول اقتصادی منطقه تبدیل شود.

وزیر اقتصاد، تعیین قیمت اوراق بازار سرمایه و توزیع ریسک را نتیجه تقویت بازار سرمایه دانست و گفت: تصمیم‌گیری برای سرمایه گذاران در این شرایط، تسهیل می‌شود.
دانش جعفری همچنین با تأکید بر افزایش کارایی بازار سرمایه افزود: رسیدن به بازار سرمایه خوب و کارآمد، الزاماتی دارد و افشای اطلاعات اولویت نخست آن است.

وی ادامه داد: تزریق به‌موقع و سریع اطلاعات در بازار سرمایه و اثر آن بر قیمت سهام، نشان دهنده کارایی بازار سرمایه است.
وی با تاکید بر اینکه یکی از شاخص‌های اصلی بازار سرمایه کارآمد، وجود اطلاعات شفاف در بازار است، افزود : نبود اطلاعات شفاف در بازار سرمایه به عدم تقارن در این بازار ختم می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: اطلاعات نامتقارن در بازار سرمایه موجب می‌شود تا فساد در بازار افزایش یابد و اعتماد مردم از بین برود و بازار سرمایه در این فضا از کارآمدی بیافتد.
وزیر اقتصاد، طبقه‌بندی اطلاعات شفاف و تزریق آن به بازار را نیازمند داشتن فناوری‌های جدید و استفاده از سامانه‌های جدید افشای اطلاعات دانست و گفت: رونمایی از شبکه هوشمند افشای اطلاعات بازار سرمایه اقدامی بسیار مهم و نقطه عطف در تاریخ بورس کشور است.

دانش جعفری در پایان امیدواری کرد با استفاده کارآمد از این سامانه، تولید ناخالص ملی و تولید ثروت رشد خوبی داشته باشد.

کد خبر 38675

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز