یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۱
۰ نفر

علی ابراهیمی: با ادغام شرکت‌های‌ های‌وب و پارس آنلاین و احتمال پیوستن آسیاتک به این ادغام تا چند روز آینده، اتحاد شرکت‌های ارتباطات ثابت (FCPها) برای شکست انحصار مخابرات در ارائه اینترنت تلفن ثابت بر بستر فیبرنوری شکل گرفت.

حذف شركت‌هاي اينترنتي از فرآيند عرضه اينترنت خانگي بر بستر فيبر نوري، شائبه شكل‌گيري انحصار مخابرات در اين عرضه، كندي روند واگذاري ‌شبكه‌هاي فيبرنوري به مشتركان و ناتواني شركت‌هاي اينترنتي در عمل به تعهدات خود براي توسعه اينترنت ثابت بر بستر فيبر نوري موجب شد تا سرانجام وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات ادغام 17شركت ‌ارتباطات ثابت (FCP) را با واگذاري آن به سازمان نظام صنفي رايانه‌اي در دستور كار قرار دهد.

سرانجام ديروز وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در نشست خبري خود در نمايشگاه مطبوعات، ادغام اين شركت‌ها را نتيجه مذاكرات آنها و گامي مثبت براي توسعه اينترنت ثابت تلقي كرد. محمدجواد آذري‌جهرمي با گلايه از كندي روند واگذاري شبكه فيبرنوري به متقاضيان تأكيد كرد، اكنون با گذشت تقريبا يك و نيم‌سال هنوز اين شركت‌ها نتوانسته‌اند براساس تعهدات خود عمل كنند و در كل كشور تنها 14هزار پورت فيبر نوري واگذار شده است.

وي با تأكيد بر ضرورت توسعه بازار اينترنت ثابت افزود: اين بازار نياز به سرمايه‌گذاري بالايي دارد و اين درحالي است كه 17شركت توان تأمين اين سرمايه را ندارند. در نهايت هفته گذشته جلسه‌اي با حضورسازمان نظام صنفي رايانه‌اي و 17شركت FCP براي رسيدن به يك راه‌حل برگزار كرديم كه جمع‌بندي اين جلسه در نهايت به اين موضوع ختم شد كه شركت‌ها براي ادغام با يكديگر مذاكره كنند. وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، ادغام اخير دو شركت اينترنتي هاي‌وب و پارس آنلاين را قدم مثبتي براي توسعه بازار اينترنت دانست و افزود: اين ادغام به كاهش هزينه جاري شركت‌ها و افزايش سرمايه‌گذاري در اين بازار كمك مي‌كند. گرچه برخلاف خبرها فعلا رگولاتوري امتياز ويژه‌اي براي شركت‌هاي اينترنتي كه دست به ادغام زده‌اند درنظر نگرفته است.

  • بيانيه‌ادغام شركت‌هاي اينترنتي

اين ديدگاه وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در حالي مطرح شد كه پيش از آن شركت‌هاي هاي‌وب و پارس‌آنلاين با صدور بيانيه‌اي مشترك از ادغام با يكديگر خبر داده و اين اقدام را براي تحقق‌ برنامه‌هاي وزير ارتباطات مبني بر شفاف‌سازي بازار و تشويق اپراتورهاي غيردولتي به استفاده از ظرفيت‌هاي بازار مالي به‌ويژه از طريق حضور در بورس تلقي كردند. محمدجواد آذري‌جهرمي اين حركت را آغازي براي رقابت با مخابرات خواند و تأكيد كرد كه مذاكره با ديگر شركت‌هاي ارائه‌كننده اينترنت ثابت و دارندگان پروانه FCP براي پيوستن به اين ادغام افزايش يافته است.

همچنين سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي به‌صورت ضمني قول همراهي با شركت‌هايي كه موفق به ادغام و ايجاد شرايط رقابتي با شركت مخابرات ايران شوند را داده است گرچه ديروز وزير ارتباطات درنظر گرفتن امتياز ويژه براي اين شركت‌ها توسط رگولاتوري را رد كرد.

با اعلام رسمي ادغام دو شركت ارائه‌كننده اينترنت ثابت هاي‌وب و پارس آنلاين ديروز محمدعلي يوسفي‌زاده، مديرعامل آسياتك نيز در گفت‌وگو با نشريه پيوست اعلام كرد كه اين شركت مذاكرات خود با هاي‌وب براي پيوستن به اين ادغام را آغاز كرده است و نتيجه اين مذاكره تا ۴۸ساعت ديگر به‌صورت رسمي اعلام خواهد شد.وي ضمن ابراز خوش‌بيني از اين ادغام افزود: از آنجا كه آسياتك مقدمات ورود به بورس را طي كرده به همين دليل ملاحظات فني جدي براي ادغام در هاي‌وب وجود دارد ازهمين رو در حال بررسي اين موضوع هستيم كه اين ادغام چه تأثيري روي هزينه مالي، نرخ احتمالي عرضه سهام و افزايش سرمايه خواهد داشت.

  • افزايش توان رقابتي در بازار

رئيس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي نيز با تأييد ضمني ادغام‌هاي جديد شركت‌هاي FCP، اين اقدام را ماحصل سياستگذاري‌هاي دولت يازدهم دانست و به تسنيم گفت: برخلاف آنكه برخي رسانه‌ها اين موضوع را اتفاقي يكباره دانسته‌اند اما به هيچ وجه اينگونه نيست. ناصر علي سعادت افزود:

از مدت‌ها قبل كه پروانه‌هاي FCP در دولت يازدهم مصوب شد و هزاران پروانه ISP، ISDP، PAP، PSTN و VoIP جاي خود را به آن دادند، بحث بازارسازي ارتباطات مطرح بود. به گفته وي بعد از گذشت 10سال از فعاليت پروانه‌هاي ISP، ISDP، PAP، PSTN و VoIP حاكميت حوزه ارتباطات متوجه شد كه رشد كافي در حوزه ارتباطات نداشتيم و از اين جهت به سمت تعريف پروانه‌هاي جديد FCP و Servco رفت تا با ادغام پروانه‌هاي ثابت بتواند هم‌افزايي ايجاد كرده و توان بخش خصوصي را در اجراي پروژه‌هاي ارتباطي بالا ببرد.

  • بازار ارتباطات ثابت قابليت رشد 7برابري دارد

سعادت با اعلام اينكه براساس ارزيابي‌هاي رگولاتوري بازار ارتباطات ثابت كشور قابليت رشد 7برابري دارد، افزود: شايد با تعداد 17شركت دارنده FCP كه هركدام ميزان توان مشخصي دارند نتوان اين ظرفيت را فعال كرد و ادغام اين شركت‌ها در يكديگر باعث رشد توان و تحقق زودهنگام خلأهاي موجود در بازار ارتباطات ثابت كشور مي‌شود.

اين ادغام‌ها كه درنهايت منجر به شكل‌گيري چند برند بزرگ در كشور با توان رقابتي در بازارهاي منطقه مي‌شود، شروع يك فعاليت اقتصادي است و اگر شركت‌ها تنها پروانه‌اي گرفته باشند تا با فروش آن به سودي از بازار ارتباطات برسند، به‌راحتي از اين گردونه رقابتي حذف خواهند شد.

کد خبر 386692

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha