یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۷
۰ نفر

احمد میرخدائی: آخرین تحولات بازار مسکن تهران حاکی از این است که افزایش تعداد معاملات در این بازار نسبت به‌مدت مشابه سال قبل همچنان ادامه دارد و قیمت‌های این بازار نیز فاصله خود را با نرخ تورم کم کرده‌اند؛

از سوي ديگر نرخ تورم نهاده‌هاي ساختمان‌هاي مسكوني شهر تهران نيز در فصل تابستان سال‌جاري نسبت به 4فصل قبل، حدود 9.9درصد رشد داشته كه در محدوده نرخ تورم است و قاعدتا نبايد بار اضافه‌اي بر قيمت مسكن تحميل كند و منجر به افزايش آن بيش از نرخ تورم شود.

براساس گزارش بانك مركزي از تحولات بازار مسكن شهر تهران، در مهرماه سال‌جاري تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني پايتخت به ۱۳ هزار و ۸۱۵ واحد رسيده كه در مقايسه با مهرماه سال قبل، حدود ۳۴.۴ درصد افزايش دارد. هرچند تعداد معاملات در اين‌ماه نسبت به‌ماه قبل كاهش 11.1درصدي را تجربه مي‌كند، اما شواهد حاكي از اين است كه بازار فعلي نسبت به سال قبل از وضعيت بسيار بهتري برخوردار است.

  • 1.1درصد تا نرخ تورم

در شرايطي كه براساس آمارهاي بانك مركزي تورم يك سال منتهي به مهرماه سال‌جاري 9.8درصد اعلام شده، در اين‌ماه متوسط قيمت يك مترمربع زيربناي واحد مسكوني در شهر تهران به 4 ميليون و ۷۹۰ هزار تومان رسيده كه نسبت به مهرماه سال گذشته ۸.۷ درصد و نسبت به‌ماه قبل ۰.۷ درصد افزايش دارد. بر اين اساس تغييرات قيمتي مسكن شهر تهران 1.1درصد تا نرخ تورم فاصله دارد.

نكته‌اي كه در اين زمينه وجود دارد اين است كه طبق گزارش مركز آمار ايران، در تابستان سال‌جاري قيمت نهاده‌هاي ساختمان‌هاي مسكوني شهر تهران 9.9درصد نسبت به 4فصل قبل رشد داشته كه در اين ميان گروه آهن‌آلات با تورم 27.4درصدي، بيشترين اثرگذاري را داشته است. اين افزايش قيمت كه فقط 0.1درصد نسبت به نرخ تورم يك سال منتهي به مهرماه فاصله دارد در شرايط رونق بازار مسكن سريعا خود را در قيمت نهايي مسكن بروز مي‌داد اما به‌نظر نمي‌رسد شرايط فعلي بازار كه عمدتا با حضور متقاضيان مصرفي به رونق نسبي رسيده، كشش اثرگذاري اين تغييرات قيمتي را داشته باشد.

  • بازار از گراني استقبال مي‌كند؟

بررسي كيفيت رشد قيمت مسكن حاكي از اين است كه در سال گذشته گراني نهاده‌هاي ساختماني، به‌ويژه آهن‌آلات سهم زيادي در تغييرات قيمتي بازار مسكن نداشته و اين احتمال چندان بعيد نيست كه در ماه‌هاي آينده به‌دليل گراني نهاده‌ها، قيمت واحد‌هاي مسكوني نوساز و به تبع آن قيمت ساير واحدهاي مسكوني بيش از پيش افزايش يابد و به بالاي نرخ تورم برسد؛ البته مشروط بر اينكه استقبال متقاضيان مصرفي از بازار مسكن تداوم پيدا كند وگرنه در وضعيت فعلي، هرگونه گراني مسكن كه منجر به كاهش قدرت خريد متقاضيان شود، دستاوردي جز بازگشت كسادي و ركود به اين بازار به همراه نخواهد داشت.

  • ثبات بازار مسكن در هفت ماهگي

گزارش بانك مركزي از تحولات بازار مسكن تهران در 7‌ماه نخست امسال نشان مي‌دهد تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني پايتخت به ۹۹ هزار واحد رسيده كه در قياس با 7‌ماهه نخست سال قبل حدود ۶.۳ درصد رشد دارد. همچنين متوسط قيمت هر مترمربع بناي واحد مسكوني معامله شده در اين مدت نيز حدود 4ميليون و ۶۰۰ هزار تومان بوده كه از رشد ۶.۵ درصدي و زير نرخ تورم حكايت دارد. بر اين‌اساس در ماه‌هاي اخير بازار مسكن ضمن حفظ رونق نسبي، توانسته با ثبات بماند كه بخش زيادي از آن ناشي از مناسب نبودن اين بازار براي سرمايه‌گذاري بوده است. سرمايه‌هايي كه در 7ماه نخست سال‌جاري وارد بازار مسكن شده‌اند در مقابل سود بانكي حدود 8درصد در اين 7 ماه و در مقابل نرخ تورم، حدود 2.8درصد زيان كرده‌اند.

کد خبر 386691

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha