مهدی آزادواری: در مورد بازسازی بافت‌های فرسوده تجربه‌های گوناگونی در سایر کشورها وجود دارد که شاخص‌ترین آنها مربوط به کره‌جنوبی، تایلند و مالزی است که در یک دوره زمانی ۲۰ ساله از کشورهای عقب‌مانده به گروه کشورهای تازه صنعتی شده پیوستند.

طبعاً يكي از مواردي كه پيشرفت‌هاي اقتصادي به‌دست آمده را كمرنگ مي‌كرد، وجود بافت‌هاي فرسوده بود كه پايتخت‌هاي اين كشورها را مانعي براي شناساندن توسعه‌‌يافتگي آنها مي‌كرد.يكي از مشكلات اساسي كه تاكنون بر سر راه بازسازي بافت‌هاي فرسوده ايران وجود داشته است، دشواري‌هاي فرايند استملاك واحدهاي مخروبه بوده كه روند بازسازي بافت‌هاي فرسوده را غيرممكن كرده است.

براي تأمين منابع مالي مورد نياز استملاك واحدهاي مسكوني بافت‌هاي فرسوده مي‌بايستي از روش‌هاي تجربه شده در ساير كشورها به‌ويژه خريد اراضي عباس‌آباد استفاده شود كه در اين راستا ايجاد صندوقي به‌نام صندوق بافت‌هاي فرسوده كه از طريق عرضه اوراق بهادار در فرابورس تأمين مالي مي‌شود، پيشنهاد مي‌شود كه بتواند در ابعاد اقتصادي كه امكان انبوه‌سازي، بلند مرتبه‌سازي، صنعتي‌سازي و ارزان‌سازي را فراهم كند به‌وجود آيد و عرصه‌هايي در ابعاد 62 هكتار آزاد و سپس در اختيار انبوه‌سازان گذاشته شود.

بر پايه آمار منتشر شده توسط انجمن انبوه‌سازان ايران و سنديكاي شركت‌هاي ساختماني ايران و طبق اعلام كارشناسان، بيش از 32درصد ساخت‌وساز مسكن در كشور توسط افراد انجام مي‌شود و در نتيجه صنعتي‌سازي، ارزان‌سازي‌ و سبك‌سازي كه مي‌تواند منجر به كاهش هزينه ساخت شود در چنين فرايندي نشدني نيست.

در همين حال آمارهاي موجود نمايانگر اين واقعيت است كه واحدهاي مسكوني خالي بيشتر در مورد واحدهاي مسكوني بزرگ كه در توان خريد مردم نيستند، صادق است.به‌عبارتي حتي سازندگان بخش خصوصي پيش از سرمايه‌گذاري هيچ‌گونه مطالعات بازاري انجام نداده و كشش تقاضا را درنظر نگرفته‌اند؛ به‌طوري‌كه بخش قابل‌توجهي از معوقات بانكي مربوط به اين ساخت و سازهاست. نكته مهم‌تر اينكه شهرداري تهران داراي هيچ‌گونه الگويي براي صدور پروانه ساخت نيست.

  • كارشناس ارشد بازار مالي
کد خبر 386668

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha