همشهری آنلاین: امیر قطر با اشاره به بحران روابط دیپلماتیک میان این کشور با عربستان و سه کشور دیگر عربی و بیان اینکه هرگونه اقدام نظامی علیه کشورش منطقه را به هرج ومرج می‌کشاند گفت: ترامپ خواستار میانجی‌گری و پایان دادن به این بحران است.

هشدار امیر قطر درباره اقدام نظامی علیه کشورش

به گزارش دويچه وله، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، پیشنهاد میانجی‌گری میان قطر و چهار کشور عربستان، بحرین، امارات متحده عربی و مصر را برای حل بحران دیپلماتیک بین دو طرف مطرح کرده است. ترامپ پیشنهاد کرده که نشستی با حضور دو طرف مناقشه برگزار شود.

امیر قطر که در برنامه خبری "۶۰ دقیقه" شبکه تلویزیونی آمریکایی CBS سخن می‌گفت افزود، با وجود این هنوز این چهار کشور تحریم‌کننده قطر به این پیشنهاد پاسخ نداده‌اند.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی گفت: «قرار بود که این نشست خیلی زود برگزار شود.»

خطر یک درگیری نظامی در نخستین روزهای تحریم این کشور در پنجم ژوئن سال ۲۰۱۷ مطرح شده بود. رسانه‌های عربی‌زبان در کشورهای تحریم‌کننده قطر مسئله نیاز به عملیات نیروی "سپر جزیره" که بازوی مسلح شورای همکاری خلیج فارس است را مطرح کردند، اگرچه مقام‌های رسمی این کشورها تلاش کردند که این ایده را در آن زمان کم‌رنگ کنند.

عربستان و امارات متحده عربی که جزو کشورهای تشکیل‌دهنده "سپر جزیره" هستند در سال ۲۰۱۱ برای کمک به بحرین در سرکوب اعتراضات موسوم به بهار عربی به این کشور نیرو اعزام کردند.

در ماه سپتامبر شیخ صباح احمد جابر صباح، امیر کویت، در دیدار با ترامپ در واشنگتن با اشاره به بحران میان قطر و چهار کشور عربی دیگر گفت، میانجی‌گری آمریکا کمک می‌کند از هر گونه خشونتی اجتناب شود.

شیخ صباح که خود نیز سعی در میانجی‌گری در این مناقشه را داشت افزود: «حالا آنچه مهم است این است که ما از هر گونه عملیات نظامی جلوگیری کرده‌ایم.»

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر نیز در گفت‌وگوی برنامه "۶۰ دقیقه" که قرار است شامگاه یکشنبه ۲۹ اکتبر (۷ آبان) در آمریکا پخش شود تصدیق کرد که خطر اقدام نظامی وجود دارد.

او گفت: «من از آن بیمناکم که اگر عملیات نظامی رخ بدهد منطقه به هرج و مرج کشیده شود.»

اظهارات امیر قطر با انتقاد سریع انور محمد قرقاش، وزیر کشور امارات در امور بین‌الملل، روبرو شد.

قرقاش در توییتر نوشت: «رفتن به یک رسانه غربی و حمله به عربستان سعودی و امارات متحده عربی در آن از سر درماندگی است.»

او افزود، قطر "باید بدون گریه و زاری کردن انزوای خود را بپذیرد و آنچه که باید را انجام دهد".

عربستان، امارات متحده عربی، بحرین و مصر قطر را با این اتهام که این کشور غنی از گاز، افراطیون را تأمین مالی می‌کند تحریم ‌کرده‌اند. ‌

کد خبر 386632

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha