محمد باریکانی: ۲سال پیش وزرای گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌ کشورهای اسلامی شهر تبریز را به‌عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی برای سال۲۰۱۸ انتخاب کردند.

گردشگری- تبریز ۲۰۱۸

حالا تنها كمتر از 3ماه مانده به 2018 ميلادي مشخص شد كه هنوز سازمان‌ها و ارگان‌هاي مختلف كشور هيچ برنامه‌اي براي تبريز2018 ارائه نكرده‌اند.

برهمين اساس، علي‌اصغر مونسان، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري كشور از همه دستگاه‌هاي كشور خواست برنامه خود را ظرف يك هفته به او ارائه كنند تا او در نشست با معاون اول رئيس‌جمهور برنامه نهايي تبريز2018 را به اسحاق جهانگيري ارائه و تأييد نهايي دولت را بگيرد.

به گزارش همشهري از سومين نشست برنامه‌ريزي تبريز2018 كه با حضور محمدرضا نعمت‌زاده، وزير سابق صنعت، معدن و تجارت، استاندار آذربايجان شرقي، نمايندگان تبريز در مجلس شوراي اسلامي، نمايندگان وزارت ارشاد، نيروي انتظامي، صداوسيما، وزارت راه ‌و شهرسازي، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، وزارت ورزش، دكتر پزشكيان نايب‌رئيس مجلس و معاونان سازمان ميراث فرهنگي برگزار شد، مشخص شد كه غير از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هيچ‌يك از دستگاه‌هاي كشور تاكنون موفق به تدوين يك برنامه جامع بين‌المللي با محوريت گردشگري براي شهر نمونه سال2018 كشورهاي اسلامي نشده‌اند.

همين بي‌برنامگي نيز موجب شد برخي نمايندگان تبريز در نشست بررسي برنامه‌هاي تبريز2018 نسبت به انفعال دستگاه‌هاي مختلف در نداشتن برنامه جامع گردشگري براي شهر تبريز و حتي افتتاحيه اين رويداد كه تا حدود 3ماه ديگر برگزار مي‌شود اعتراض كنند.

جالب آنكه در صورت موافقت رئيس‌جمهور براي حضور در اين رويداد جهاني، رويداد تبريز2018 با حضور وزراي گردشگري كشورهاي مختلف و سفراي خارجي و مهمانان بين‌المللي افتتاح مي‌شود. اما هنوز حتي دعوتنامه‌هاي اين مراسم براي مقامات و سفراي خارجي ارسال نشده و همين موضوع با اعتراض نمايندگان تبريز در مجلس مواجه شده است.

  • اعتراض به بي‌برنامگي

درخواست پول و اعتبار در جلسه بررسي برنامه دستگاه‌ها در سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري براي تدوين برنامه‌هاي تبريز2018 شهر نمونه گردشگري كشورهاي اسلامي نيز منجر به اعتراض مهندس شهاب‌الدين بي‌مقدار نماينده تبريز در مجلس شد. او خطاب به نمايندگان دستگاه‌ها اعلام كرد كه سمن‌هاي فعال در شهر تبريز در ديدار با او برنامه‌هايي ارائه داده‌اند كه با هزينه بسيار اندك قابل اجراست و بخشي از برنامه‌هاي تبريز2018 مي‌تواند با بهره‌گيري از توان مالي بازاريان تبريز و مردم اين شهر به‌صورت داوطلبانه اجرا شود.

برنامه‌هاي ارائه شده از سوي دستگاه‌هاي كشور براي رويداد تبريز2018 البته غير از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به‌اندازه‌اي ضعيف و بي‌كيفيت است كه نه‌تنها نمايندگان تبريز در مجلس كه حتي رئيس سازمان ميراث فرهنگي به آنها اعتراض كرد. شهاب‌الدين بي‌مقدار، نماينده تبريز در مجلس پس از شنيدن برنامه‌هاي دستگاه‌هاي مختلف گفت: بحث اصلي تبريز2018 جذب گردشگر است درحالي‌كه از دو سال پيش تاكنون هيچ تبليغات وسيعي براي تبريز2018 صورت نگرفته است. در كميته استاني نيز تاكنون از بخش خصوصي و علاقه‌مندان به مشاركت در رويداد تبريز2018 دعوت نشده و خواهش ما اين است كه به سمن‌ها و بخش خصوصي احترام گذاشته شود تا آنها نيز با هزينه شخصي خود در اين رويداد مهم گردشگري كشور مشاركت كنند.

نماينده تبريز در مجلس درخواست كرد كه از كنسرسيوم‌هاي صادراتي كه اعضاي آن در تمام دنيا فعاليت مي‌كنند براي بهتر برگزار شدن رويداد گردشگري تبريز2018 استفاده شود. او حتي با اعلام اينكه شهر باكو در كشور آذربايجان كه پايتخت فرهنگي كشورهاي اسلامي شناخته شده است قابليت خوبي براي رويداد تبريز2018 دارد گفت: بايد با مقامات كشور آذربايجان براي تبليغ تبريز2018 در آن كشور و جذب گردشگران به كشور مذاكره كرد.

نماينده تبريز با اشاره به قابليت‌هاي استفاده تبليغاتي از قطار نخجوان - تبريز در معرفي رويداد گردشگري تبريز2018 گفت: دستگاه‌هاي كشور نيز بايد به سرعت گزارش سهم 10درصدي خود براي تبريز2018 را ارائه كنند تا مشخص شود توان هر دستگاه در اختصاص بودجه به اين رويداد مهم گردشگري كشور چه ميزان است؟

  • حضور رئيس‌جمهور الزامي است

محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت كه اصالتا تبريزي است و خانه پدري او نيز خانه‌اي تاريخي در آن شهر است خطاب به نمايندگان دستگاه‌ها اعلام كرد كه رويداد تبريز2018 فرصت بسيار مهمي براي رونق گردشگري كشور و ايجاد توسعه و رفاه بيشتر است. او گفت كه مشخص نيست چند سال ديگر چنين فرصت مغتنمي نصيب ايران شود. نعمت‌زاده همچنين از رئيس سازمان ميراث فرهنگي درخواست كرد جلسات بيشتري با موضوع تبريز2018 براي رسيدن به تصميم نهايي اين رويداد برگزار شود.

وزير سابق صنعت، معدن و تجارت تأكيد كرد: برپايي اجلاس تبريز2018 بايد حتما با حضور رئيس‌جمهور برگزار شود تا اهميت اين رويداد در عرصه جهاني نيز بيشتر شود.

نعمت‌زاده نقش رسانه‌هاي خارجي در معرفي رويداد تبريز2018 را بسيار مهم خواند و خطاب به حاضران در اين جلسه گفت: برخي از شبكه‌هاي تلويزيوني و رسانه‌هاي خارجي حتي ممكن است حاضر باشند كليپ‌هاي كوتاه تبريز2018 را به‌صورت رايگان پخش كنند كه بايد با تهيه كليپ‌هاي نيم دقيقه‌اي و كوتاه از اين فرصت استفاده بهينه كرد.

او همچنين از دستگاه‌هاي كشور خواست تا تقويم رويدادهاي تبريز2018 را با محوريت رويدادهاي بين‌المللي و پس از آن داخلي و دولتي و غيردولتي تهيه كنند و بلافاصله در اختيار دبيرخانه تبريز2018 قرار بدهند تا مشخص شود چه تلاش‌هاي بين‌المللي‌اي براي مهم‌ترين رويداد گردشگري كشور در سال2018 انجام خواهد شد؟

او از فرش و خشكبار تبريز به‌عنوان 2محصول جهاني ياد كرد و گفت: بايد در رويداد تبريز2018 به فرش تبريز كه جهان آن‌را مي‌شناسد توجه ويژه شود.

به گفته نعمت‌زاده اگر دستگاه‌ها هرچه سريع‌تر اقدام به تدوين و اعلام برنامه‌هاي خود نكنند تا 6‌ماه آينده كه هيچ تا پايان سال2018 نيز هم در بهره‌برداري از مهم‌ترين رويداد گردشگري كشور اتفاقي نخواهد افتاد.

محمداسماعيل سعيدي ديگر نماينده مردم تبريز در مجلس در اين نشست درخواست كرد تا دكتر ظريف نيز با حضور در نشست بررسي برنامه‌هاي تبريز2018 گزارشي از فعاليت‌هاي بين‌المللي وزارت خارجه و برنامه‌هاي سفارتخانه‌هاي كشور براي معرفي جهاني اين رويداد را ارائه كند.

  • اينقدر پول، پول نكنيد

علي‌اصغر مونسان، رئيس سازمان ميراث فرهنگي نيز پس از شنيدن نظرات نمايندگان دستگاه‌ها و نمايندگان مجلس و وزير سابق صنعت، معدن و تجارت از همه دستگاه‌ها خواست ظرف يك هفته تمام برنامه‌هاي خود را به او ارائه كنند تا در اختيار معاون اول رئيس‌جمهور براي تصميم نهايي قرار بگيرد.

او گفت: تبريز2018 تنها در افتتاح و اختتام اين رويداد در ماه‌هاي آينده خلاصه نمي‌شود بلكه رويدادي يكساله است و تمام توجه كشور در اين يك سال بايد به اين شهر اختصاص بيابد.

او نيز با اعتراض به درخواست بودجه از سوي برخي دستگاه‌ها براي اجراي برنامه‌هاي تبريز2018 گفت: تا مي‌خواهيم كاري در كشور انجام بدهيم برخي مي‌گويند بودجه بدهيد درحالي‌كه در جهان اينگونه نيست كه مدام بحث بودجه براي اجراي يك برنامه مطرح شود.

او در انتقاد به كتابچه‌هاي برخي دستگاه‌ها براي رويداد تبريز2018 گفت: متأسفانه برخي دستگاه‌ها برنامه‌هاي 20ساله خود براي كشور را در كتابچه‌ها گنجانده‌اند كه نشان مي‌دهد آنها رويداد تبريز2018 را كه بايد به جذب گردشگر به اين شهر كمك كند خوب متوجه نشده‌اند.

او با اعلام اينكه برنامه‌هاي دستگاه‌هاي دخيل در رويداد تبريز2018 به‌عنوان شهر نمونه گردشگري كشورهاي اسلامي بايد به بالا آمدن كالبد اين شهر، توسعه زيرساخت‌ها و بالا رفتن سطح كيفي فرهنگ در تبريز كمك كند، گفت: در سازمان ميراث فرهنگي به‌دنبال آن هستيم تا تبريز را به‌عنوان شهر گردشگر معرفي كنيم و براي اين كار اين شهر بايد در خدمت گردشگر باشد.

او در اعتراض به درخواست شهردار سابق تبريز براي اختصاص بودجه 700ميليارد توماني به شهرداري اين شهر براي اجراي رويداد تبريز2018 گفت: با هزينه‌هاي بسيار اندك هم مي‌توان اين رويداد را برگزار كرد و شهرداري تبريز مي‌تواند با اجراي نورپردازي‌ بناهاي بلندمرتبه و زيبا در اين شهر و جداره‌سازي خيابان‌ها با مبلغي بسيار ناچيز چهره شهر تبريز را دگرگون كند.

او بار ديگر تأكيد كرد كه دستگاه‌هاي كشور بايد ظرف يك هفته در گزارش برنامه‌هاي خود براي تبريز2018 اعلام كنند چه ميزان از بودجه 10درصدي را كه براي اين اقدام به تصويب رسيده است مي‌توانند تأمين كنند نه آنكه يك كتابچه زيبا از برنامه‌هاي 20ساله ارائه كنند.

مونسان گفت: با رئيس‌جمهور نيز براي حضور در رويداد تبريز2018 رايزني مي‌شود تا هر زمان كه ايشان توانستند در مراسم افتتاحيه حضور بيابند، همان زمان براي افتتاحيه مهم‌ترين رويداد گردشگري كشور تعيين شود.

کد خبر 386424

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha