چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: پاییز روستای آهار زودهنگام است؛ برای همین وقتی در این منطقه با دوچرخه چند کیلومتر رکاب‌زنی کنید، می‌توانید پاییز رنگارنگ را هم زودتر تجربه کنید

آهار

مهر ماه که از راه می‌رسد هوای خنک پاییز به طبيعت‌گردان نويد برنامه‌های جنگل‌گردی و فصل رنگارنگ را مي‌دهد. این فصل خنک بهترین گزینه براي گردش و ماجراجویی در مناطق بکر و دوچرخه‌سواری در مسیرهای کوهستانی است.

یکی از مسیرهای مناسب که در مهر ماه و شروع فصل پاییز می‌توان آن را پيمود، دوچرخه‌سواری در مسیر روستای «آهار» تا روستای «دِه‌تنگه» است

مسیری خاکی كه يا باید آن را با دوچرخه طي كرد يا پای پیاده، البته شايد در بخش‌هايي از مسير هم مجبور شويد بسته به قدرت بدني‌تان پياده و سواره، از ميان كوچه‌باغ‌هاي اين مسير بگذريد.

از آن‌جا که منطقه آهار و ده‌تنگه از مناطق خنک و سردسیر استان تهران هستند، بايد انتظار پاييز زودهنگام‌تري را داشته باشيد.هوای مهر ماه تهران نه گرم است و نه سرد، اما آهار منطقه سردسیري است و در مهر هوای بسیار خنکي دارد

پس حتما بادگير و لباس گرم همراه ببريد. حدود سه ساعت را براي پيمايش اين مسير بايد درنظر بگيريد.

  • دانستني‌هاي سفر:

کل طول مسیر آهار تا ده‌تنگه تقریبا 9 کیلومتر است و طی این مسافت با دوچرخه یا پیاده تقریبا بین دو و نيم تا سه ساعت طول مي‌كشد.

با احتساب مسیر رفت و برگشت و زمان‌های استراحت، صبحانه و ناهار باید چیزی حدود پنج تا هفت ساعت را برای این برنامه یک‌روزه در نظر بگیرید.

مسیر رفت و برگشت این برنامه یکی است، بنابراين نبايد نگران گم‌شدن باشید. از همان مسیری که رفته‌ايد، مي‌توانيد بازگرديد؛ با این تفاوت که مسیر رفت، تماما سربالایی و مسیر برگشت سرازیری است.


با احتساب مسیر رفت و برگشت و زمان‌های استراحت، صبحانه و ناهار باید چیزی حدود پنج تا هفت ساعت را برای این برنامه یک‌روزه در نظر بگیرید. مسیر رفت و برگشت این برنامه یکی است، بنابراين نبايد نگران گم‌شدن باشید.

از همان مسیری که رفته‌ايد، مي‌توانيد بازگرديد؛ با این تفاوت که مسیر رفت، تماما سربالایی و مسیر برگشت سرازیری است.

  • مسير:

شروع مسیر دوچرخه‌سواری از ابتدای روستاست. بعد از عبور از پل آهنی و رودخانه روستا، مسير گردش دو بخش مي‌شود: مسیر اول مسیر مستقیمي است که به سمت روستای «شِکراب» و در نهایت به امامزاده اين روستا می‌رسد و مسیر دوم كه به سمت شمال مي‌رود، به موازات مسیر اول به روستای ده‌تنگه ختم می‌شود.

هر دو مسیر، جزء مسیرهای خوب کوهپیمایی در اين منطقه هستند، اما مسیر ده‌تنگه به‌دلیل شیب کمتر و مسیر پهن‌تر بیشتر مناسب دوچرخه‌سواری است.

در همان ابتدای مسیر و بعد از عبور از پل آهنی، مسیر سمت راست روستا را انتخاب كنيد تا به اشتباه به شکراب نروید.

شروع مسیر از داخل کوچه پس کوچه‌های روستاست که هنوز بافت سنتي‌شان را حفظ کرده‌اند. بعد از عبور از میان خانه‌ها وارد يك مسير كوچه‌باغي مال‌رو و پهن مي‌شويد كه در امتداد رودخانه‌ای که از ده‌تنگه می‌آید، ادامه دارد. اين مسير تا ده‌تنگه هیچ فرعی دیگری ندارد.

در طول مسیر رکاب‌زنی برخی نقاط شیب زیادی پیدا می‌کند که گاهی باید دنده را سبک کنید و با سرعت بسیار پایین و به صورت استقامصتی مسیر را رکاب بزنید.

اگر قدرت رکاب‌زنی در سربالایی‌هاي تند را ندارید، می‌توانید پیاده طی کنید و دوچرخه‌ها را با دست تا روستا ببرید. طول مسیر آهار تا ده‌تنگه سراسر باغ‌هاي میوه اهالی است كه بيشترشان درخت سیب، گردو و گیلاس هستند.

افشين يوسفي/منبع:همشهري سرزمين من

کد خبر 386275

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha