سه‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۹
۰ نفر

۲ مأمور پلیس که در جریان دستگیری ۲متهم با شلیک‌های شتاب‌زده باعث مرگ آنها شده بودند، هر یک سرنوشت متفاوتی پیدا کردند.

دادگاه

نخستين مأمور كه هنگام دستگيري يك متهم به سرقت با شليك 2گلوله از فاصله نزديك او را به قتل رسانده بود به قصاص محكوم شد اما اقدام دومين مأمور كه جان متهم ديگري را گرفته بود مصداق قتل شبه‌عمد تشخيص داده و به پرداخت ديه محكوم شد.
به گزارش همشهري، نخستين حادثه به صبح روز 24خرداد‌ماه سال 94بر مي‌گردد. آن روز 4نفر از مأموران پليس براي دستگيري جواني كه متهم به سرقت بود به خانه پدري او در بلوار ابوذر رفتند.

پسر 21ساله وقتي فهميد مأموران پشت در هستند تلاش كرد از طريق حياط خانه وارد خانه همسايه شود و فرار كند. او موفق شد از ديوار 4خانه عبور كند اما درست وقتي روي ديوار پنجم بود از ناحيه كتف و شكم هدف گلوله يكي از مأموران قرار گرفت و جان باخت. هرچند مأمور پليس مدعي بود با رعايت قانون اقدام به شليك كرده اما چندي قبل به اتهام قتل عمدي در شعبه دهم دادگاه كيفري يك استان تهران محاكمه شد.

در اين جلسه كه به رياست قاضي محمدباقر قربانزاده و با حضور قاضي ملكي و قاضي غفاري برگزار شد ابتدا نماينده دادستان در دفاع از كيفرخواست گفت: بررسي‌ها نشان مي‌دهد 2گلوله از فاصله نزديك به مقتول اصابت كرده است. از اين گذشته درصورت فرار مقتول، مأموران مي‌توانستند در فرصت ديگري او را دستگير كنند. به‌نظر مي‌رسد افسر پليس كه قهرمان تيراندازي نيز بوده در اين ماجرا دقت‌نظر كافي را نداشته است. در ادامه پدر و مادر مقتول خواستار قصاص متهم شدند.

سپس مأمور پليس در دفاع از خودش گفت: من ناخواسته باعث مرگ مقتول شدم و عمدي در كار نبود. به همين دليل اتهامم را قبول ندارم. وي ادامه داد: من با حكم قضايي دنبال متهم رفته بودم. وقتي او ما را ديد از طريق حياط كه جنوبي بود از روي ديوار به خانه همسايه پريد. دنبالش كردم و ايست دادم اما او توجه نكرد و ديوار چند خانه را رد كرد.

من هم بعد از شليك يك تير هوايي، 2گلوله ديگر شليك كردم كه به او برخورد كرد. وي ادامه داد: متهم در جست‌وخيز بود. من پايش را هدف گرفته بودم كه گلوله به بالا تنه‌اش برخورد كرد. پس از پايان دفاعيات متهم و وكيل مدافعش ختم جلسه اعلام شد. با گذشت مدتي از جلسه محاكمه قضات دادگاه با بررسي محتويات پرونده اين مأمور پليس را در قتل متهم تحت تعقيب مقصر تشخيص دادند و وي را به قصاص محكوم كردند.

  • پرداخت ديه، مجازات شليك شتاب‌زده

مأمور ديگري كه چندي قبل در شعبه دوم دادگاه كيفري يك استان تهران محاكمه شد متهم است روز 12اسفند 93در جريان دستگيري يك متهم به سرقت در حوالي جنت‌آباد وي را با شليك يك گلوله به قتل رسانده است. ماجرا از اين قرار بود كه به مأموران گشت يكي از كلانتري‌ها در غرب تهران خبر رسيد كه مردي در يكي از خيابان‌هاي خلوت در حال وارسي خودرويي است كه كنار خيابان پارك شده.

زماني كه مأموران گشت پليس به آنجا رسيدند اين مرد سوار بر يك خودروي پرايد شد و تلاش كرد فرار كند. هرچند مأموران به او ايست دادند اما مرد تحت تعقيب به فرارش ادامه داد تا اينكه پس از دقايقي تعقيب و گريز مأموران راه وي را سد كردند. اما متهم همچنان حاضر نبود خود را تسليم كند.

در اين شرايط شليك يكي از مأموران به وي اصابت كرد و باعث مرگش شد. به‌دنبال اين حادثه پرونده با صدور كيفرخواست به دادگاه فرستاده شد. در جلسه محاكمه اولياي دم براي اين مأمور درخواست قصاص كردند، اما او در دفاع از خودش گفت: وقتي با همكارانم سد راه خودروي متهم شديم من و سربازي كه همراهم بود پياده شديم اما او باز هم مي‌خواست فرار كند. او با خودرواش به طرف من حركت كرد و من هم براي دفاع از خودم گلوله‌اي شليك كردم كه به او اصابت كرد.

من عمدي براي به قتل رساندن وي نداشتم. با گذشت چند روز از اين محاكمه قضات دادگاه ديروز وارد شور شدند و شليك مرگبار اين مأمور را مصداق قتل شبه‌عمد تشخيص دادند و وي را به پرداخت ديه محكوم كردند. همچنين وي به اتهام عدم‌رعايت نظامات و مقررات دولتي نيز به تحمل 3سال حبس محكوم شد.

کد خبر 386193

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha