حراج‌های بین‌المللی هنرهای تجسمی سبب شده است که هنر ایران در این سال‌ها بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و قدر و قیمت بیشتری پیدا کند؛ از طرفی بازار جهانی، رونق بازار داخلی را نیز در پی داشته و به هنرهای تجسمی و گالری‌داری اعتبار بیشتری بخشیده است.

غروب 23 اكتبر (اول آبان) بخش خاورميانه حراج ساتبيز كه به هنر قرن بيستم اختصاص داشت با ارائه 57 اثر در شعبه لندن برگزار شد. 20اثر از 16هنرمند ايراني نيز در اين بخش حاضر بودند كه توانستند با 1.580.000هزار دلار 60درصد فروش را به‌خودشان اختصاص دهند. 4 اثر از گران‌ترين آثاري كه در اين حراجي به فروش رفتند از آن هنرمندان ايراني بود. رتبه نخست حراجي ساتبيز مثل بسياري ديگر از حراجي‌هاي اين سال‌ها به سهراب سپهري تعلق گرفت؛ شاعر نقاش ايراني كه نقاشي‌هايش در اين سال‌ها بسيار چشم حراجي‌ها را گرفته و روزبه‌روز قيمت آثارش بالاتر مي‌رود.

سهراب سپهري اين بار با اثر «تنه درخت» با 360هزار دلار ركورددار شد. رتبه دوم از آن محمود مختار، هنرمند مصري بود، اما رتبه سوم به اثري از بهمن محصص تعلق گرفت. بهمن محصص نيز در سال‌هاي اخير پس از درگذشتش چه در داخل ايران و چه در عرصه‌هاي جهاني مورد توجه بيشتر واقع شده و آثارش اغلب در بازارها‍‌ي جهاني ارائه مي‌شود.

حسين زنده‌رودي (264هزار دلار)، منوچهر يكتايي و فرهاد مشيري (115هزار دلار) نيز به‌ترتيب در رتبه‌هاي سوم تا پنجم قرار گرفتند. به گزارش همشهري، توجه به آثار حسين زنده‌رودي نيز در حقيقت توجه به خاستگاه‌هاي هنر مدرن ايران است؛ نقاشي كه يكي از چهره‌هاي تأثيرگذار گرايش موسوم به سقاخانه بوده است و در عين حال او را بايد يكي از آغازگران نقاشي‌خط در هنر مدرن ايران دانست. همچنين منوچهر يكتايي نقاش كهنسال ايراني كه سال‌هاست ساكن نيويورك است، او يكي از بنيانگذاران اكسپرسيونيسم انتزاعي در جهان نيز به شمار مي‌رود.

نكته قابل توجه ديگر فروش خوب هنرمندان جوان‌تر ايراني در حراجي‌هاست؛ به جز فرهاد مشيري كه در سال‌هاي اخير بسيار مورد توجه حراجي‌هاي خارجي قرار گرفته آثار ركني حائري‌زاده، عذرا عقيقي‌بخشايشي و طلا مدني در اين حراجي توانستند خوب بفروشند. البته حائري‌زاده و مدني پيش از اين نيز در بازارهاي جهاني مورد توجه بودند، اما فروش اثر عقيقي‌بخشايشي به قيمت 18هزار دلار مي‌تواند گام خوبي براي فروش آثار او در حراجي‌هاي بين‌المللي باشد.

کد خبر 386191

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha