همشهری‌آنلاین: وزرای دفاع اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) در جریان یازدهمین نشست خود بیانیه مشترکی را امضا کرده و متعهد به همکاری در مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی خشونت‌آمیز در این منطقه شدند.

asean

وزرای دفاع آسه‌آن در بیانیه‌ای که در جریان مراسم امضای این اطلاعیه مشترک قرائت شد، گفتند: این اطلاعیه مشترک بیانگر حس جمعی وزرای دفاع آسه‌آن درخصوص وضعیت امنیتی منطقه است. از همه مهم‌تر آن‌که این اطلاعیه اعتماد مشترک و تعهدهاي ویژه این وزرای دفاع را برای رسیدگی به چالش‌های امنیتی که این منطقه با آن روبه‌روست و همچنین انجام اقدام‌هاي عملی برای ارتقای همکاری‌ها را نشان می‌دهد.

این وزرای دفاع همچنین از این اطلاعیه مشترک برای محکوم کردن حمله‌ها انجام شده توسط افراط‌گرایان در سراسر جهان به ویژه در جنوب شرق آسیا از جمله حمله گروه مائوتی در شهر ماراوی فیلیپین استفاده کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس،حمله گروه مائوتی وابسته به داعش در شهر ماراوی منجر به تلفات، تخریب اموال و دارایی‌ها و بی‌خانمانی بسیاری از مردم شده است.

این مقام‌ها همچنین حمایت کامل خود از تلاش‌های فیلیپین برای رسیدگی به بحران امنیتی و حقوق بشری در شهر ماراوی را اعلام کردند؛ شهری که در آن بیش از 250 هزار روستایی در پی مبارزه‌هاي پنج ماهه میان نیروهای دولت و گروه مائوتی بی‌خانمان شدند.

این وزرای دفاع همچنین بر نیاز تقویت همکاری‌های منطقه‌ای از طریق ارائه اطلاعات، اقدام‌هاي نظارتی و ارتقای آگاهی عمومی تاکید کردند.

وزرای دفاع آسه‌آن در این سند مشترک نگرانی شدید خود را نسبت به تشدید تنش‌ها در شبه جزیره کره از جمله آزمایش و پرتاب موشک‌های بالستیک قاره پیما توسط کره شمالی ابراز کردند.

آنها گفتند: ما به طور جدی از کره شمالی می‌خواهیم تا فورا به تعهدهايش که در قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل مطرح شده عمل کنند.

این وزرا همچنین براهمیت حفظ و ارتقای امنیت و آزادی دریانوردی در دریای چین جنوبی و همچنین لزوم اجتناب از انجام اقدام‌هايی که وضعیت این منطقه را پیچیده‌تر می‌کند، تاکید کردند.

کد خبر 386129

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha