همشهری آنلاین: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح شنبه (17 آذر) در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرهنگ را فضای تنفسی جامعه خواندند.

به گزارش واحد مرکزی خبر ایشان در این دیدار تأکید کردند: آرمان اصلی ملت ایران رسیدن به جامعه ای رشید، موحد، پرنشاط، پرامید، عدالت طلب، دارای اعتماد به نفس، پرکار، پیشرو، پیشرفته، دارای توکل و برخوردار از روح ایثار و گذشت است و «فرهنگ» مهم ترین عامل دستیابی به این هدف والاست.

‌حضرت آیت الله خامنه ای، با اشاره به تأثیرگذاری عمیق فرهنگ در ابعاد مختلف جامعه و کشور افزودند: فرهنگ عمومی علاوه بر رفتارهای فردی و اجتماعی، در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های حکومتی نیز کاملاً مؤثر است و به همین علت باید آن را به شکلی صحیح، تبیین و پیگیری کرد.

ایشان، اهداف عمومی ملت مسلمان و انقلابی ایران را مبانی و معیارهای دستیابی به جامعه آرمانی برشمردند و افزودند: باید ضمن پرهیز از بحث های صرفاً نظری و ذهنی، به تطبیق وضع فرهنگی موجود با وضع مطلوب و آرمانی پرداخت و با مشخص کردن عیب ها و مشکلات و بررسی علل و عوامل آنها، به برنامه ریزی زمانبندی شده برای رفع مشکلات و دستیابی به اهداف و آرمان ها، همت گماشت.

ایشان متذکر شدند: باید فعالیت های شورای عالی انقلاب فرهنگی زمینه ساز تحقق عدالت اجتماعی، رفتارهای صحیح فردی و اجتماعی و دین باوری در جامعه و کشور شود.

حضرت آیت الله خامنه ای، ‌افزایش نشاط کار و ابتکار، ارتقای اعتماد به نفس فردی و ملی، افزایش امید، مصرف صحیح و تقویت گرایش به کالاهای ساخت داخلی، توجه بیشتر به نشانه ها و آثار «اسلامی، ایرانی و انقلابی» در معماری عمومی کشور و افزایش خطرپذیری و شجاعت اقدام را از جمله اهداف مثبت فرهنگی خواندند و افزودند: زمینه دستیابی به این اهداف در جامعه وجود دارد و تحقق آنها،‌ مستلزم تبیین مهندسی فرهنگی، برنامه ریزی و تلاش بیشتر است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به ناکافی بودن کارهای انجام شده در زمینه مهندسی فرهنگی، تأکید کردند: باید این مسئله مهم را خیلی جدی تر گرفت.

ایشان با تشکر از تحرک و جدیت شورای عالی انقلاب فرهنگی به وی‍ژه رئیس جمهور و همچنین دبیر این شورا، در ایفای وظایف حساس و سنگین این نهاد، شورای عالی انقلاب فرهنگی را مجموعه ای از صاحبنظران و صاحب اختیاران برشمردند و خاطرنشان کردند: ‌فلسفه وجودی این ترکیب، برخورداری شورا از قدرت تصمیم گیری و اجراست و این ترکیب منحصر به فرد می تواند و باید کشور و جامعه را در حرکتی نظام مند و پیشرو، به سمت و سوی آرمان های مورد نظر به پیش ببرد.

حضرت آیت الله خامنه ای با انتقاد از نگاه نادرستی که تصمیم گیری های شورای عالی انقلاب فرهنگی را با اختیارات دستگاه ها در تناقض می داند افزودند: این شورا، در فرازی بالاتر از مسئولیت ها و وظایف دستگاه های مختلف و با نگاه واقعبینانه و در عین حال آرمانگرایانه، به فعالیت های همه دستگاه ها، سمت و سوی واحد فرهنگی می دهد و حرکت هماهنگ سازمان ها و دستگاه ها را برای تحقق اهداف و آرمان های عمومی سازمان می بخشد.

رهبر انقلاب اسلامی، با اشاره به جایگاه مهم و حساس شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبات آن را برای همه دستگاه ها، لازم الاجرا دانستند و افزودند: همان گونه که امام راحل عظیم الشأن نیز تأکید می کردند مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم الاجراست که البته برای تحقق این مهم، باید ساز و کار مشخصی تدوین شود.

رهبر انقلاب اسلامی، همچنین ‌تقویت بیشتر عقبه کارشناسی شورای عالی انقلاب فرهنگی و تعامل بین این شورا با نخبگان و کارشناسان حوزه و دانشگاه را مهم دانستند و برنامه ریزی برای تحقق موضوعات مطرح شده در این دیدار را ضروری خواندند.

در ابتدای این دیدار آقای احمدی ن‍ژاد رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد این شورا، فرهنگ را روح حاکم و جهت گیری اصلی در تمام فعالیت ها می داند و در دوره جدید توانسته است در فضای عمومی جامعه، ادبیات انقلاب را حاکم، و امید، شجاعت، آرمانخواهی، همبستگی ملی، پیوستگی با نظام اسلامی را تقویت کند.

رئیس جمهور آماده کردن زمینه برای شکوفایی ذهن ها، و حمایت و ارتباط گسترده با نخبگان جامعه را از دیگر اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی برشمرد و افزود: این شورا برای ایجاد و ترمیم ساختارها و اصلاح محتوای تصمیمات گام های خوبی برداشته است.

آقای احمدی نژاد با اشاره به تنوع دستگاه ها و نهادهای فرهنگی، هماهنگی بیشتر این دستگاه ها را در اجرایی کردن سیاست های کلان فرهنگی خواستار شد.

آقای دکتر مخبر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در گزارشی با اشاره به تشکیل شوراهای تخصصی مهندسی فرهنگی، نقشه جامع علمی و تحول و نوسازی نظام آموزشی گفت: این شوراهای تخصصی با برگزاری مستمر و مداوم جلسات خود، پیشرفت مناسبی داشته اند به طوری که نقشه جامع علمی کشور در کمتر از یک سال آینده تهیه و تقدیم خواهد شد.

دکتر مخبر به تعامل خوب شورا با حوزه های علمیه و دانشگاه ها برای ایجاد کرسی های آزاداندیشی اشاره کرد و افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی گام های خوبی در زمینه توجه به فناوری های نوین ازجمله هوا و فضا، نانو و آی تی برداشته است و ایجاد پایگاه استنادی علوم در ایران و جهان اسلام (آی اس سی) را در دست بررسی و اجرا دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین از بررسی ملاک های ارتقای استادان دانشگاه با هدف بومی کردن علوم و ایجاد نهضت نرم افزاری خبر داد.

همچنین چند تن از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در این دیدار دیدگاه های خود را درباره مسائل مختلف بیان کردند.

کد خبر 38604

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار امام و رهبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز