مطابق آمار‌های رسمی ارزش کل بورس تهران از اول سال تاکنون ۲۰ هزار میلیارد تومان رشد کرده و مقدار بازده بورس هم در این مدت به ۱۱ درصد رسیده است.

به گزارش همشهري، مطابق گزارش اداره تحقيق و توسعه بورس تهران، بيشترين رشد قيمت از اول سال تاكنون مربوط به يورو بوده است و بعد از آن بورس تهران در رتبه دوم قرار گرفته است. اين اطلاعات نشان مي‌دهد بازده سرمايه‌گذاري در بازار يورو از اول امسال تاكنون 16.7درصد بوده است كه بيشتر از همه بازار‌هاي سرمايه‌گذاري است.

در اين مدت قيمت هر يورو از 4112تومان به 4798تومان رسيده است. همچنين در 7‌ماه امسال شاخص كل بورس تهران با 11درصد رشد بعد از يورو با بيشترين مقدار رشد روبه‌رو بوده است. در همين مدت بازده سرمايه‌گذاري در بازار دلار آمريكا به 7درصد و بازده بازار سكه بهار آزادي به 8درصد رسيده است البته بخش زيادي از اين رشد مربوط به مهرماه است كه طي آن قيمت سكه 5درصد و قيمت هر دلار آمريكا (مبادله‌اي) 3.2درصد رشد كرد.

اين اطلاعات نشان مي‌دهد ارزش كل بورس تهران از اول سال تاكنون 20هزار ميليارد تومان يعني معادل 5ميليارد دلار افزايش يافته و از 322هزار ميليارد تومان به 342هزار ميليارد تومان رسيده است.

  • پر بازده‌ترين سهام

با وجود اينكه بازده بورس تهران از نظر ميانگين رشد شاخص، پس از يورو در 7‌ماه امسال قرار گرفته است اما ارزش سهام بسياري از شركت‌ها و صنايع بورس بيش از مقدار رشد قيمت يورو از اول سال تاكنون بوده است.به‌طور مثال آمار‌ها نشان مي‌دهد قيمت سهام شركت‌هاي حاضر در گروه اطلاعات و ارتباطات در 7‌ماه امسال به‌طور ميانگين 65درصد و قيمت سهام گروه محصولات كاغذي 68درصد افزايش يافته است.

در همين مدت سهامداران گروه قندوشكر هم بيش از 62درصد به دارايي‌هايشان اضافه شده است. اين اطلاعات بيانگر آن است كه بازده سرمايه‌گذاري در بورس همچنان بالاتر از ساير بازار‌هاي سرمايه‌گذاري است.در اين مدت همچنين سهامداران دو گروه رايانه و فرآورده‌هاي نفتي هم به‌ترتيب 40و 30درصد سود كرده‌اند.

با آغاز رشد شاخص‌ها از اول پاييز اين اميدواري وجود دارد كه روند رو به رشد بازده بورس نسبت به ساير بازار‌ها پيشي بگيرد. اين روند صعودي كه از 2‌ماه پيش شروع شد 2هفته قبل تحت‌تأثير سخنراني ترامپ درباره خروج از برجام اندكي با افت مواجه شد اما بعد از آن بار ديگر مسير صعودي خود را در پيش گرفت به‌طوري كه فقط در مهر‌ماه امسال ارزش سهام 2شركت دوده صنعتي پارس و داده گستر نوين به‌ترتيب 40و 35درصد رشد كرد و يا سهام شركت‌هاي پتروشيمي فارابي و قند مرودشت در طول 30روز 30درصد افزايش يافتند.

  • مقايسه بورس‌هاي منطقه‌اي

گزارش ماهانه مديريت تحقيق و توسعه بورس تهران همچنين نشان مي‌دهد بورس تهران در مقايسه با ساير بورس‌هاي منطقه از ريسك كمتر و در عين حال بازده بيشتري برخوردار است. اين اطلاعات نشان مي‌دهد كه انحراف معيار شاخص بورس تهران از اول سال تاكنون 3درصد بوده كه كمترين ميزان در ميان همه بورس‌هاي منطقه است. اين خود دليلي بر ثبات بيشتر نماگر‌هاي اقتصادي و شاخص كل بورس تهران نيز هست.

در عين حال مطابق آمارها بازده بورس تهران در ميان معتبر‌ترين بورس‌هاي دنيا پس از نزدك و داوجونز كه به‌ترتيب 12.3و 11.5درصد رشد كرده‌اند در مكان سوم قرار گرفته است. در همين مدت شاخص بورس دوبي 4.3درصد و شاخص بورس عربستان 1.3درصد افزايش يافته است. بورس توكيو در ژاپن و بمبئي در هند هم در اين مدت به‌ترتيب 1.5و 9.3درصد افزايش يافته‌اند درحالي‌كه مقدار رشد شاخص بورس لندن 1.3درصد و شانگهاي 4.4درصد بوده است.

  • مقدار نوسان متغير‌هاي اثر‌گذار بر بورس

اطلاعات آماري از وضع متغير‌هاي اثر‌گذار بر بورس هم نشان مي‌دهد اين متغيرها نيز بيشتر جنبه صعودي دارند. به‌طور مثال قيمت نفت كه اثر مهمي بر نوسان شاخص بورس تهران دارد از ابتداي سال تاكنون با رشد مواجه شده است. در اين مدت قيمت هر بشكه نفت برنت 7.3درصد و هر بشكه نفت اپك 12.5درصد افزايش يافته است. در همين مدت قيمت جهاني مواد خام نظير مس، روي، سرب و فولاد هم روند صعودي داشته‌اند. همچنين قيمت آلومينيوم 12درصد، سرب 7.6درصد، روي 7.3درصد و مس 17.3درصد افزايش يافته است.

با افزايش پيش‌بيني‌ها نسبت به تداوم روند صعودي قيمت جهاني مواد خام اين انتظار وجود دارد كه مهم‌ترين عوامل اثر‌گذار بر بازار عنان كار را در اختيار بگيرند و شاخص‌هاي بورس را در نيمه دوم سال بالا بكشند به‌ويژه آنكه برخي تحليلگران از احتمال بروز يك تورم خبر مي‌دهند كه مي‌تواند به موتور محرك بازار سهام تبديل شود. برخي تحليلگران بر اين باورند كه با رشد شديد شاخص نقدينگي در 4سال گذشته احتمال بروز يك تورم كه مي‌تواند منجر به يك رشد اقتصادي شود وجود دارد و اين موضوع شامل افزايش تورم و افزايش قيمت ارز هم مي‌شود.

  • نماي كلي از يك گزارش

رضا كياني، مدير تحقيق و توسعه بورس تهران درباره نماگر‌هاي بازار سهام كه درگزارش بررسي بازار‌ها منتشر شده است به همشهري، گفت: اين گزارش به فعالان بازار كمك مي‌كند تا نماي كلي از وضعيت بازار را به‌دست بياورند و بتوانند ملاك‌هايي براي اندازه‌گيري شاخص‌هاي كلان بازار در اختيار داشته باشند.

او افزود: در گزارش بررسي بازار‌ها عواملي مانند قيمت دلار، يورو، سكه و همينطور شاخص فرابورس با شاخص بورس تهران مقايسه مي‌شوند و شاخص‌هاي بازار سهام از جنبه‌هاي مختلفي از نظر آماري سنجيده مي‌شوند.او تأكيد كرد: در اين داده‌ها بازده شركت‌ها، صنايع و همينطور شاخص‌هاي تعديل شده بورس براساس ارز‌هاي رايج جهان مورد محاسبه قرار مي‌گيرد.

کد خبر 385926

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha