همشهری آنلاین: تمامی آبشخورها و چشمه‌های مناطق حفاظت شده استان خراسان جنوبی به منظور جلوگیری از احتمال سرایت انواع بیماری حیات وحش از جمله بیماری تب برفکی و طاعون PPR ضدعفونی شدند.

پاکسازی و ضدعفونی مناطق حفاظت شده خراسان جنوبی

به گزارش مهر، مودی معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: بیماری PPR یا طاعون نشخوارکنندگان کوچک که تاکنون در استان گزارش نشده از بیماری‌های مشترک بین دام‌های اهلی و حیات وحش بوده با وجود داشتن منشاء ویروسی جزء بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان به شمار نمی‌آید و قابل انتقال به انسان نیست.

وی با اشاره به این که این بیماری حتی قابل سرایت به نشخوارکنندگان بزرگ نظیر گاو هم نبوده فقط نشخوارکنندگان کوچک از جمله گوسفند و بز را مبتلا می‌کند، افزود: مهم‌ترین راه انتقال این بیماری، از طریق تماس مستقیم و استفاده از آبشخورهای مشترک است.

مودی اظهار کرد: برای جلوگیری از ابتلاء حیات وحش و شیوع این بیماری در مناطق استان، این اداره کل به شدت پایش و کنترل حیات وحش، لایروبی و سرکشی آبشخورها را در دستور کار خود قرار داده است و در همین راستا طی هفته گذشته سرکشی به کلیه آبشخورهای حیات وحش طبق برنامه تعیین شده انجام، لایروبی و محوطه اطراف کلیه آبشخورها توسط نیروهای یگان حفاظت محیط زیست آهک‌پاشی شد.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: علاوه بر این همکاران دامپزشکی نیز با اولویت واکسیناسیون دام در حاشیه و داخل مناطق اقدام به‌موقع داشتند.

در حال حاضر در حیات وحش این استان هیچگونه بیماری واگیردار مشاهده نشده است.

کد خبر 385867

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha