همشهری آنلاین: مسئول برنامه بهداشت محیط اربعین حسینی از زائران اربعین خواست تا به نکات بهداشتی و توصیه‌های کارشناسان بهداشت محیط وزارت بهداشت، توجه و آنها را راعایت کنند.

فعالیت  اعضای بهداشت محیط وزارت بهداشت در اربعین

 به گزارش وبدا، سيد رضا غلامي گفت: 140 کارشناس بهداشت محیط در چهار مرز خسروی، مهران، چزابه و شلمچه فعال هستند. در مجموع در کشور و در مسیرهای اصلی که به سمت مرز منتهی است، 360 نفر از کارشناسان بهداشت محیط برای ارزیابی و نظارت از اماکن و رستوران‌های بین راهی آماده هستند.

سیدرضا غلامی افزود : در مبحث بهداشت محیط در ایام راهپیمایی اربعین حسینی دو مقوله بهداشت آب آشامیدنی و سلامت مواد غذایی اهمیت زیادی دارد و لذا زائران و مدیران کاروان‌ها باید دقت کنند و براساس دستورالعملی که ستاد بهداشت و درمان اربعین ابلاغ کرده است، عمل کنند.

وی گفت: در ایام راهپیمایی اربعین امسال، 140 نفر مامور بهداشت محیط در چهار مرز خسروی، مهران، چزابه و شلمچه و شهرهای منتهی به این مرزها استقرار خواهند داشت و بر بهداشت محیط و مراکز عرضه مواد غذا و آب آشامیدنی در داخل ایران نظارت و کنترل خواهند داشت.

مسئول برنامه بهداشت محیط اربعین حسینی وزارت بهداشت افزود: در خاک عراق نیز علاوه بر تیم پزشکی، 28 نفر مامور بهداشت محیط نیز همراه‌شان حضور دارند که در کربلا، نجف، سامرا و کاظمین مستقر هستند و علاوه بر آن کارشناسان بهداشتی تیم حج و زیارت نیز فعال هستند و نظارت دارند و به طورکلی در کشور و در مسیرهای اصلی که به سمت مرز منتهی است، 360 نفر از کارشناسان بهداشت محیط آماده برای ارزیابی و نظارت از اماکن و رستوران‌های بین راهی برای خدمت رسانی به زائرین هستند.

غلامی درباره اقدامات و توصیه‌های بهداشتی که رعایت کردن آنها توسط زائرین الزامی است، اظهارداشت: زائرین باید توجه داشته باشند که آب آشامیدنی را حتما به صورت بسته بندی تهیه و مصرف کنند و از مصرف آب جاری و غیربهداشتی خودداری کنند.

وی درباره بهداشت موادغذایی تصریح کرد: اولین توصیه درخصوص بهداشت موادغذایی این است که زائرین تحت هیچ شرایطی از دستفروشان خرید نکنند، حتی این توصیه برای خرید موادغذایی خشک هم رعایت شود.

غلامی تاکید کرد: چنانچه موکب‌ها برای زائرین غذای گرم گرفتند، غذا همانطور گرم مصرف شود، چراکه در آن محل شرایط گرم کردن غذا وجود ندارد و مصرف غذای سرد شده می‌تواند، سلامت فرد را به خطر بیندازد.

وی گفت: نکته ای که حائز اهمیت است، اینکه زائرین باید قبل از دست زدن به هرگونه ماده غذایی، دست‌های خود را با آب و مایع دستشویی شست و شو دهند و مصرف میوه نیز به شرط شست و شوی کامل اشکالی ندارد.

غلامی با بیان اینکه همراه داشتن ملحفه شخصی بر بهداشت فردی تاثیر زیادی دارد، خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از ورود حشرات یا حیوانات لابه لای رخت خواب‌ها، بهتر است، پتوها را بیرون از چادر بتکانند و در روشنایی روز هم پتوها را جلوی نور خورشید قرار دهند.
وی با بیان اینکه زائرین باید بهداشت فردی را رعایت کنند، گفت: شستن جوراب‌ها و استفاده از لباس تمیز در سلامت فرد و رعایت حال دیگران تاثیر زیادی دارد، ضمن اینکه استعمال دخانیات در محل اسکان و چادرها ممنوع است و این امر باید رعایت شود.

غلامی تاکید کرد: زباله‌ها باید در محل‌هایی که مخصوص دپوی زباله تعیین شده است، جمع آوری شود و از پراکندن زباله در هر خیابان‌ها و جوی‌ها خودداری شود.

وی با اشاره براینکه مردم هرگونه شکایتی را می توانند توسط سامانه 190 به گوش مسئولان بهداشت محیط برسانند، توصیه کرد: زائرین با مشاهده اولین نشانه بیماری باید به مراکز هلال احمر در مرزها و همکاران بهداشت و درمان در داخل کشور مراجعه کنند و توصیه می‌شود، ماسک همراه خود داشته باشند.

کد خبر 385781

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha