شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: پانزدهمین جلسه سخنرانی تحت عنوان آموزش سواد رسانه‌ای در مدارس ایران، سه‌شنبه ۲ آبان ماه ساعت ۱۵ در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

دانشکده مطالعات جهان

جهان امروز، جهان ارتباطات است و مقدمه هر آموزشی از مدارس برمی‌خیزد. به طور مشخص حوزه گفتمانی این مقاله، آموزش علوم ارتباطات اجتماعی است. آموزش ارتباطات در نظام آموزش و پرورش در ایران مستلزم سیاست‌گذاری فرهنگی و برنامه‌ریزی متخصصانه است. در ایران حدود سیزده و نیم میلیون نفر در سال 1396 دانش‌آموز و به عبارتی متأثر از تمام برنامه‌ریزی‌های فرهنگی- آموزشی وزارت آموزش و پرورش هستند.

این رقم به عبارتی یعنی تقریباً یک ششم کل جمعیت فعلی ایران که در عصر فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی محلی- جهانی و در دو دهه آینده، در اداره کشور به اشکال مختلف سهیم و خواه ناخواه در سرنوشت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران دخیل هستند.

باید دانست که در اسناد بالادستی در کشور، از جمله سند تحول بنیادین آپ، که زیر مجموعه سیاست‌گذاری فرهنگی کشور در عرصه نظام آموزش عمومی و از زیر مجموعه‌های سند کلان چشم انداز ایران 1404 است، بر ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای تأکید شده است.

این مقاله حاصل مطالعات تجربی و نظری رساله دکتری و مطالعه‌ای بین رشته‌ای در حوزه‌های دانشی علوم تربیتی، مطالعات فرهنگی و مطالعات ارتباطی است. هدف اصلی مقاله، شناخت، فهم و تحلیل آموزش سواد رسانه‌ای در برنامه درسی در مدارس ایران و ضرورت الگوی بدیل برای آن است.

منظومه نظری این مقاله شامل مطالعات باکینگهام، پاتر، سیلور بلات و دیگران در مقوله سواد رسانه‌ای و خوانش مطالعات مدرسه و برنامه‌ریزی آموزشی است. روش شناسی مقاله ابداعی و الگوی راهبردی تحلیل انتقادی گفتمان است. یافته‌های مقاله بر بازنمایی مخوف از رسانه‌ها، رسانه هراسی و تقلیل گرایی دلالت دارند. به این ترتیب این مقاله، ضرورت بازنگری در نظام آموزش سواد رسانه‌ای را در ایران تفسیر می‌کند.

به گزارش روابط عمومي دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، به دنبال برگزاری سلسله جلسات سخنرانی کرسی یونسکو در فضای مجازی و فرهنگ: دو فضایی شدن جهان، پانزدهمین جلسه سخنرانی تحت عنوان آموزش سواد رسانه‌ای در مدارس ایران روز سه‌شنبه 2 آبان ماه 1396 ساعت 15 توسط سرکار خانم صبا خسروی در محل تالار ایران دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 385694

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha