جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۲
۰ نفر

دکتر بهنام اوحدی: پوران درخشنده نه فقط چهره‌ای سینمایی که کنشگری اجتماعی بوده است و همواره در ساخته‌های سینمایی‌اش مسئولانه و متعهدانه به دردشناسی و درمان‌اندیشی آسیب‌های اجتماعی پرداخته است.

دکتر بهنام اوحدی

پوران درخشنده در واپسين فيلم خود، زير سقف دودي نيز بار دگر به آسيب شناسي ازدواج پرداخته و ريشه‌ها و سرچشمه‌هاي شكل‌گيري طلاق‌هاي عاطفي و جنسي و در پي آن، برپايي روابط فرازناشويي را با ريزبيني و ژرف‌نگري ويژه‌اي ارزيابي كرده است.
فضاي حضور و عدم‌حضور همسران در جلسات مشاوره، زوج درماني و خانواده درماني در اين فيلم به‌گونه‌اي كم همتا بسيار واقعي است كه اين از ريزنگري و ژرف‌انديشي فيلمنامه نويسي حكايت دارد.

زير سقف دودي به خوبي زير پوست زندگي‌هاي زناشويي و خانوادگي كنوني خانواده‌هاي جوان، ميانسال و سالمند اين مرز پرگزند و پيدايش روندها و راهكارهايي از جنس آسايشي - آرامشي را واكاوي مي‌كند.فيلم در راستاي فيلم‌درماني زوج‌ها و خانواده‌هاي ايراني - در راستا و روند زوج درماني و خانواده‌درماني آنها - بسيار بي‌همتا، سودمند و سازنده مي‌تواند باشد و آدمي را به آينده سينماي واقع نگر خانوادگي و اجتماعي اميدوار مي‌سازد.

زير سقف دودي، جدا از جذابيت‌هاي هنري و سينمايي‌اش، به‌گونه‌اي سازنده و دگرگون‌ساز تماشاگران را به جامعه‌نگري و خودكاوي وادار مي‌سازد و بينش و نگرشي نوين در آنان پديد مي‌آورد تا هر دو همسر دوشادوش يكديگر به بازي برد - برد بپردازند و زندگي زناشويي و خانوادگي خودشان را نسبت به پديده‌هاي شوم، ناگوار و تيره فرجامي همچون طلاق‌هاي عاطفي و جنسي و روابط فرازناشويي بيمه و ايمن سازند.

زير سقف دودي، همچنين به خوبي به شكاف نسل‌ها در ايران مي‌پردازد و دوز و كلك‌هاي مرسوم شده در زد و بندهاي مالي پليد قشر جوان و ميانسال را هويدا مي‌سازد و نسبت به كلاهبرداري‌هاي مرسوم سكوت پيشه نمي‌كند.زير سقف دودي، برخلاف بسياري از ساخته‌هاي سينمايي دو دهه گذشته مان، به كلي‌گويي، شعاردهي و شلوغ‌بازي نمي‌پردازد و هر سكانس آن نيشتري درمان‌نگرانه به پوستين زندگي‌هاي امروزي‌مان است تا جراحات و پليدي‌ها آشكار و هويدا شود بلكه راهبردها و راهكارهاي نوين و دگرگون ساز انديشيده و به‌كار بسته شود!

و مگر اين همان رسالت سينماي رئال جامعه‌نگر نيست؟! به سهم خويشتن و به‌عنوان يك زوج و خانواده نگر و همچنين فيلم‌درمانگر از يك عمر كوشش و پويش مسئولانه و دلسوزانه پوران درخشنده سپاسگزارم.

  • روانپزشك و خانواده درمانگر
کد خبر 385681

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha