مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرعت سقوط ایستگاه فضایی چینی‌ها، تیانگانگ ۱ بیشتر شده‌است و انتظار می‌رود طی چند ماه آینده با زمین برخورد کند.

براساس گزارش ساينس الرت، اگرچه بيشتر بخش‌هاي اين آزمايشگاه 12 متري در اتمسفر زمين خواهد سوخت،‌اما قطعه‌اي 100 كيلوگرمي از آن به زمين خواهد رسيد و كسي نمي‌تواند مكان برخورد آن را با زمين پيش‌بيني كند.

اين ايستگاه فضايي در سال 2011 به مدار زمين ارسال شد و سه ماموريت در آن انجام گرفت، از جمله ماموريت اولين فضانوردان زن چيني،‌ليو يانگ و وانگ ياپينگ. تيانگانگ (به زبان چيني به معني قصري آسماني) به عنوان بستري براي انجام آزمايش‌هاي فني درباره ايستگاه فضايي بزرگتري كه قرار است در سال 2023 در مدار زمين قرار گيرد استفاده شده‌ است.

هرگز قرار بر اين نبود كه اين ايستگاه فضايي عملكردي دائمي داشته باشد و در مارس سال 2016 دولت چين اعلام كرد زمان پايان عمر اين آزمايشگاه فرارسيده‌است. اما بعد در سپتامبر 2016 مقامات چيني اعلام كردند كنترل خود را بر اين ايستگاه از دست داده‌اند و ايستگاه در مسير برخورد با زمين قرار گرفته‌است.

پيش‌بيني‌ها حاكي از آن است كه تيانگانگ در زماني بين اكتبر 2017 تا آوريل 2018 به زمين برخورد خواهد كرد،‌ ارتفاع كنوني اين اتاقك 370 كيلومتر از سطح زمين است. مرز كارمان، مرز رسمي ميان زمين و فضا در ارتفاع 100 كيلومتري از سطح زمين قرار دارد.

اكنون به گفته جاناتان مك‌دوول فيزيك‌اخترشناس دانشگاه هاروارد، اين ايستگاه به زمين بسيار نزديك‌تر شده‌است و به زودي به زمين خواهد خورد. به گفته وي اكنون كه فاصله آن به زير 300 كيلومتر رسيده و وزن آن در اتمسفر افزايش پيدا مي‌كند، با سرعت بيشتري به سمت زمين سقوط خواهد كرد. 

زمان و مكان دقيق سقوط مشخص نيست، اما احتمال اينكه خطري براي زمين داشته باشد بسيار كم است. در سال 1991 ايستگاه فضايي روس‌ها كه ساليوت نام داشت از بالاي آرژانتين وارد اتمسفر زمين شدف‌آتش‌بازي زيبايي در آسمان ايجاد كرد و هيچ تكه‌‌اي از آن به زمين برخورد نكرد.

در سال 2001 نيز ايستگاه فضايي مير روسيه به واسطه بازگشتي كنترل شده به زمين بازگشت و تكه‌هايي از آن نيز به زمين رسيدند اما بيشتر آن درون اقيانوس سقوط كرد. همچنين اسكاي‌لب ناسا در سال 1979 به زمين بازگشت و از بالاي استرالياي غربي سقوط كرد و استراليا نيز در ازاي پاكسازي اين رويداد از آمريكا غرامت گرفت.

اين نوع سقوط‌ها تاكنون هيچ مصدوميت يا مرگ و ميري در پي نداشته‌اند و در صورتي كه به اندازه كافي خوش‌شانس باشيد، شايد بتوانيد آتش‌بازي ناشي از ورود اين ايستگاه به اتسمفر زمين را مشاهده كنيد.

کد خبر 385404

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha