مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۲
۰ نفر

سیدمحمد فخار: «تخلفات حادثه‌ساز، نداشتن مدارک و کلاه ایمنی» پلیس به محض اطلاع از این تخلفات، حکم به توقیف یک موتورسیکلت متخلف می‌دهد اما این اقدام طی‌ سال‌های اخیر هنوز نتوانسته متخلفان را به رعایت قانون ملزم کند.

موتورسوار

موضوع موتورسيكلت‌هاي توقيفي خود داراي مشكلات و مسائلي است كه مي‌تواند روند اجراي قوانين برخورد با متخلفان را دچار مشكل كند. شايد برخي از همين مشكلات باشد كه موجب شده صدها هزار موتور در پاركينگ خاك بخورد و صاحبان آن براي دريافت وسيله توقيفي خود مراجعه نكنند. مراحل رفع توقيف يك موتور كه روي كفي‌هاي زرد رنگ پليس مي‌رود، ‌شامل پرداخت خلافي، پرداخت عوارض، پرداخت هزينه حمل موتور و پرداخت هزينه پاركينگ مي‌شود. حال اين هزينه‌هاي پرداختي را با قيمت يك موتور فرسوده 12ساله مقايسه كنيد كه كمتر از 400هزار تومان است و با هيچ توجيهي نمي‌ارزد كه براي آن هزينه شود.

سرهنگ عين‌الله جهاني، معاون اجتماعي پليس راهنمايي و رانندگي كشور در گفت‌وگو با همشهري در اين‌باره مي‌گويد: بسياري از موتورهاي توقيفي مدت زيادي در پاركينگ‌ها مي‌مانند. موتورسيكلتي كه 6ماه در پاركينگ بماند و مالكش براي گرفتن آن مراجعه نكند، طبق قانون مال بدون صاحب محسوب مي‌شود و متعلق به ستاد اجرايي فرمان امام(ره) خواهد بود. پيش از اين بايد با پيگيري‌هايي پس از تشكيل پرونده و تشخيص اصالت هويت موتور، تشخيص آماده به‌كاربودن موتور را بدهند و موتور را به حراج بگذارند. از طرفي اگر سن موتور بالا و فرسوده بود، حكم از رده خارج‌كردن آن صادر و موتور ذوب شود. حالا بايد مصوبه‌اي از اين روند حمايت كند تا ستاد اجرايي فرمان امام پس از دراختيارگرفتن موتورها مكلف به ذوب كردن‌شان شود و موتور فرسوده‌اي كه سال‌ها در پاركينگ مانده وارد شهر نشود. تصويب اين موضوع در اختيار هيأت دولت يا مجلس است. سرهنگ جهاني افزود: حالا نكته اينجاست كه اگر موتوري سال‌ها در پاركينگ رسوب كرد نبايد به چرخه ترافيكي معابر بازگردد زيرا بيش از حد نياز در معابر موتور وجود دارد و ما با وسيله فرسوده و آلاينده هوا مواجهيم و اين دو خطري مهم براي شهروندان هستند.

  • جمع‌آوري‌ها نبايد احساسي شود

در پي درج گزارش‌هاي سريالي همشهري درخصوص معضلات موتورسيكلت‌سواران براي تهران، مشاور محيط‌زيست معاونت حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران موتورسيكلت‌ها را معضل اصلي حوزه حمل‌ونقل و ترافيك دانست. وحيد نوروزي براي ساماندهي وضع موجود راهكارهايي را ارائه كرد و در بيان آن گفت: در حوزه حمل‌ونقل و ترافيك 3معضل وجود دارد كه موتورسيكلت‌ها در راس اين معضلات قرار دارند. وي موتور سيكلت‌ها را يكي از عوامل بي‌نظمي پايتخت دانست و عنوان كرد: اين وسايل نقليه عامل تصادفات و يكي از عوامل اصلي آلودگي هوا هستند كه هرچه سريع‌تر بايد براي ساماندهي اين وسايل نقليه چاره‌اي انديشيد.

مشاور محيط‌زيستي معاونت حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران در ادامه تصريح كرد: حدود يك چهارم آلودگي هوا به سبب ترددموتورسيكلت‌هاست و متأسفانه توليدكنندگان اين وسايل نقليه درخـــصـــوص مسئوليت اجتماعي و ارتقاي استاندارد خصوصا در مورد موتورسيكلت‌هاي موجود در بازار كاملا خنثي رفتار مي‌كنند. نوروزي مهم‌ترين و بهترين راهكار براي ساماندهي اين وسايل نقليه را ممنوعيت تردد ورود موتورسيكلت‌ها به محدوده طرح ترافيك دانست و خاطرنشان كرد: الزاما بايد موتورسيكلت‌هاي داراي استاندارد بالا و موتورسيكلت‌هاي برقي به محدوده طرح ترافيك ورود كنند، چرا كه اين محدوده هسته مركزي شهر است و انباشت آلودگي در آن زياد است، در نتيجه چاره‌اي نيست تا جلوي منابع آلودگي را بگيريم. وي گفت: هر اقدامي درخصوص آلودگي هوا و جمع‌آوري موتورسيكلت‌ها انجام شود، اين مسئله مطرح مي‌شود كه موتورسواران قشر فقير هستند و از اين راه امرار معاش مي‌كنند، ما نيز اين را قبول داريم، اما نمي‌توان هزاران شهروندي كه به‌علت بي‌نظمي و رفتار بد موتورسيكلت‌ها دچار حادثه و بيماري ناشي از آلودگي مي‌شوند را قرباني كرد، اين شهروندان هم به اندازه صاحبان اين وسايل نقليه پرخطر براي ما ارزش دارند. مشاور محيط‌زيست معاونت حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران با اشاره به اينكه بايد شهرداري و دولت به‌شدت از واردات موتورسيكلت‌هاي برقي حمايت كنند،اظهار كرد: لازم است در راستاي ارزان شدن قيمت اين نوع موتورسيكلت‌ها تلاش شود، چراكه اين حمايت در ايران بسيار كم است و بعد از 5سال شعار دادن همچنان حدود 100موتوربرقي براي نمونه و آزمايش وارد كشور شده است.به گفته نوروزي صاحبان موتورسيكلت‌ها به‌دليل گران‌قيمت بودن موتورسيكلت‌هاي برقي به سمت اين وسايل نقليه نمي‌روند و ارزان شدن نرخ موتورهاي برقي به حمايت شهرداري و دولت نياز دارد.

  • مدل مو، ‌مهم‌تر از حفظ جان!

توجه به مسائل فرهنگي در مسير ساماندهي موتورها يك ضرورت است. هستند موتورسواراني كه به‌خاطر نداشتن كلاه ايمني وسيله‌شان راهي پاركينگ مي‌شود اما وقتي مي‌آيند و وسيله را ترخيص مي‌كنند، دوباره كلاه بر سر نمي‌گذارند. وقتي مي‌پرسي، در علت اين بي‌قانوني مي‌گويد: گرم است و فرم موهايم خراب مي‌شود. سرهنگ جهاني،‌معاون اجتماعي پليس راهور مي‌گويد: چنين شخصي اهميت كلاه برايش مشخص است و بارها ديده كه موتورسواري بر اثر نداشتن كلاه كشته شده اما فرهنگ گذاشتن كلاه برايش جا نيفتاده و به‌راحتي وقتي بحث فرم مويش پيش مي‌آيد، كلاه را كنار مي‌گذارد.

کد خبر 385369

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha