مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸
۰ نفر

امیر حسین عابدی‌یکتا: پوکی استخوان، ابتلا به دیابت، چربی، فشار خون بالا و مشکلات قلبی و عروقی همچنین چاقی، ازجمله مشکلات ناشی از زندگی نشسته و کم‌تحرکی به‌خصوص در میان زنان است که سبب می‌شود این قشر با مشکلات زیادی مواجه شوند و ورزش بهترین راه برای مقابله با این بیماری‌هاست؛

امیر حسین عابدی‌یکتا

با توجه به اينكه زنان جدا از اينكه نيمي از جمعيت را به‌خود اختصاص مي‌دهند به‌عنوان مادر، در خانواده محور سلامت خانواده بوده و رفتارهاي آنها، تمام ابعاد سلامت خانواده را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد. همچنين با توجه به يادگيري رفتار در خانواده و نقش مادران در شبكه يادگيري اجتماعي، آثار رفتارهاي زنان و مادران بر جنبه‌هاي مختلف سلامت و بيماري و تأثير آن در فرهنگ رفتاري همه اعضاي خانواده بر كسي پوشيده نيست و اين يعني اينكه اگر مي‌خواهيم جامعه پويا و رو به رشدي داشته باشيم، بايد زنان سالم و توانمندي داشته باشيم كه براي رسيدن به اين منظور يكي از فاكتورهاي سلامت براي زنان بحث ورزش و فعاليت فيزيكي مناسب است. البته همچنان بسياري از ما ورزش را به‌عنوان يك وسيله لوكس مي‌شناسيم اين در حالي است كه بايد ورزش كردن تبديل به فرهنگ شود. به‌طور مثال، در بانوان پوكي استخوان و آرتروز بسيار شايع است كه اين دو بيماري را مي‌توان تا حد بسيار قابل توجهي با ورزش كنترل كرد. يا ضعف عضلاني كه در دوره سالمندي و ميانسالي به‌دليل ورزش نكردن به سراغ بانوان مي‌آيد وقتي از سنين نوجواني فرد با ضعف عضله مواجه باشد، در سنين ميانسالي فرد با درد ستون فقرات، كمردرد و... مواجه مي‌شود.

همچنين از ديگر بيماري‌هايي كه با ورزش كنترل مي‌شود سرطان سينه و رحم است. يعني هر چه بيشتر ورزش كنيم كمتر به اين بيماري‌ها مبتلا مي‌شويم پس ما براي اينكه بتوانيم سلامت‌تر زندگي كنيم بايد نخست فعاليت فيزيكي داشته باشيم يعني از مرحله بي‌تحركي گذر كنيم. مثلا ماشين خود را در ايستگاه پايين‌تر پارك كنيم تا پياده روي كنيم و راه بهتر البته ورزش كردن است. اينكه تا صحبت از ورزش مي‌شود همه مي‌گويند در خانه، پارك و در باشگاه‌ها ورزش مي‌كنيم و فعاليت‌هاي بدني داريم كافي نيست چرا كه هر كدام از ما افراد جامعه چه مرد و زن ممكن است يكسري بيماري‌هاي اوليه داشته باشيم كه ما را با ديگران متفاوت كند مثلا كف پايمان صاف‌تر از بقيه باشد و به همين دليل اين فرد بايد بداند چگونه ورزش كند. اين يعني كار تخصصي مي‌شود و فرد بايد براساس نياز اوليه هدفش و با توجه به مشكل اوليه‌اي كه دارد حالا اين مشكل چه علامت دار باشد و چه بي‌علامت بايد به نوعي ورزش كند كه با كمترين هزينه و تحمل كمترين عوارض، بيشترين منافع را ببرد. ضمن اينكه نكته مهمي كه در ورزش كردن وجود دارد اين است كه مشكلات اوليه فرد درنظر گرفته شود كه اين مهم با مراجعه به متخصص پزشكي ورزشي بايد صورت گيرد.در اين مرحله مشكلات فرد مشخص مي‌شود و با توجه به آن بيماري يا مشكلي كه دارد ورزش و فعاليت بدني متناسب با نوع فيزيك و بيماري‌هاي پيدا و پنهانش طراحي مي‌شود كه مي‌تواند كمترين عارضه با كمترين ميزان خستگي و بيشترين فايده را به همراه داشته باشد.

کد خبر 385363

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha