مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۴
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: مکان‌های قدیمی و تاریخی تهران برای بسیاری با نوستالژی و خاطرات خوش گذشته همراه است؛ از سالن‌های تئاتر لاله‌زار گرفته تا سینماهای‌ میدان قزوین، جمهوری، رودکی و... .

تعارض‌ بر سر مالکیت سالن‌‌های متروکه

سالن‌هایی که امروز یا مخروبه شدند و تنها سردرشان برای رهگذران به یادگار مانده یا به سبب بافت جدید شهری در محدوده فعالیت‌های تجاری و بازار خرید و فروش قرار گرفته و هویت خود را به‌طور کامل از دست داده‌‌اند.

اما صحبت‌هاي «محسن هاشمي‌» رئيس شوراي شهر درباره استفاده از سالن‌هاي متروكه سينمايي و احياي آنها هر چند بارقه اميدي را ايجاد كرده اما برخي سالن‌هاي موجود مشكل حقوقي و مالكيتي دارند؛ چراكه اكثرشان در اختيار نهادهاي مختلف هستند و همين مي‌تواند مانع بزرگي براي احياي اين سالن‌ها باشد. با اين حال رئيس شوراي شهر در بازديدي كه از سينما آزادي داشت، عنوان كرد رئيس كميسيون فرهنگي نسبت به پيگيري وضعيت سينماها مامور شده است.

  • بازنگري روي مقررات

احمد مسجد‌جامعي، عضو شوراي شهر در گفت و گو با همشهري به سينماهاي متروكه و احياي آنها اشاره كرد و گفت: «در برنامه سوم و چهارم سندي بود، زماني كه در وزارت ارشاد بوديم و بعد به شوراي شهر آمديم، آن را عملياتي كرديم. با اين موضوع كه در قبال ساخت سالن سينما، فضاهاي تجاري به سازندگان اعطا مي‌شود، آيين‌نامه نوشته شد اما اين كار آن طور كه بايد و شايد جواب و نتيجه دلخواه را نداشت». او ادامه مي‌دهد: «شهرداري وقت تهران ترجيح داد خودش كار را انجام دهد و سود را ببرد و سرمايه‌گذاري‌هايي در اين زمينه صورت گرفت. به‌طور مثال در بحث سينما آزادي كه صرفا بخش خصوصي اين كار را انجام نمي‌داد، شهرداري اقدام كرد؛ هر چند اين اقدامات مي‌توانست نقطه قوتي باشدالبته اين را هم بگويم كه سينما آزادي ساخته شد اما به‌دليل نداشتن پاركينگ مشكلاتي نيز دارد و مقررات خود شهرداري در آن رعايت نشده است». وزير اسبق ارشاد معتقد است كه اين روزها توجه به ساخت سالن‌هاي سينما و تئاتر در بخش خصوصي افزايش يافته اما باز هم بخش خصوصي خيلي جدي وارد قضيه نشده است. او تاكيد مي‌كند كه براي برخي از مكان‌ها نيز به سبب موقعيتي كه دارند بايد ساختار جديدي تعريف كرد و برخي مقررات نيز اصلاح شود.

  • احياي سالن‌هاي سينما و تأثير اجتماعي

الهام فخاري، عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر نيز در اين زمينه به همشهري‌گفت: «اين مسئله صرفا فرهنگي نيست؛ بخشي به مسائل حقوقي و مالكيتي ربط دارد و بخشي نيز اقتصادي است. من به اين مسئله صرفا نگاه فرهنگي و اقتصادي ندارم و بخشي را نيز مي‌توانم به مسائل اجتماعي مرتبط كنم.» فخاري با بيان اين مطلب كه بازگرداندن سالن‌هاي سينما و تئاتر به بدنه فرهنگي، علاوه بر احياي گردش مالي و اقدام فرهنگي به‌طور قطع در بهبود و اصلاح فضاي اجتماعي و شهري تاثيرگذار است، اضافه كرد: «مكان‌هاي فرهنگي و هنري در مناطق مختلف شهر وجود دارند كه به‌دليل مسائلي چون اختلاف مالكيتي و فرسودگي از كار افتاده‌اند كه احياي آنها مي‌تواند در بعد اجتماعي و فرهنگي تاثيرگذار باشند».

فخاري معتقد است كه اگر بتوان فضاهاي فرهنگي كه در حال حاضر غيرقابل استفاده هستند را به هويت خود يعني سالن‌هاي سينما، تماشاخانه و حتي كافه‌كتاب‌ها برگردانيم، خاصيت و كاركرد محلات را در شكلي جديد ايجاد مي‌كنيم و دستاوردش آنقدر زياد است كه ارزشش را دارد.بايد وقت بگذاريم تا تعارض‌هاي بين نهادي از بين برود.

  • پاي بخش خصوصي در صبا

يكي از مواردي كه اين روزها از سوي برخي از اعضاي شوراي شهر تهران و حتي هنرمندان قابل پيگيري است، گشايش و شروع به كار مركز نمايش‌هاي آييني صباست؛ مركزي با سالن‌هاي تئاتر و بلك‌باكس‌ها كه عليرضا جعفري، مدير شركت توسعه فضاهاي فرهنگي در گفت‌وگويي با همشهري دليل تاخير گشايش و شروع به كار آن را بخش خصوصي عنوان كرده است. نماينده بخش خصوصي با پيگيري‌‌هاي مداوم هنوز جوابگو نبوده‌ است. با اين حال احمد مسجدجامعي علاوه بر بخش خصوصي، مشكلات فني سالن‌هاي نمايش را نيز عنوان كرده و گفت: «تاخير در گشايش اين مركز براي شهرداري پروژه پرزياني بوده و امتياز منفي است؛ حال متوجه شديم كه به جز مسائل فني، پاي بخش خصوصي و تجاري در ميان بوده و پيگير موضوع براي رسيدن به نتيجه مطلوب و تاثيرگذار خواهيم بود».

کد خبر 385353

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha