همشهری آنلاین: موسی فکی محمد رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت کامل از توافق هسته ای بین جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ تاکید کرد:برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پیروزی دیپلماسی چند جانبه بود.

 حمایت رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا از توافق هسته ای | برجام پیروزی دیپلماسی بود

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، فکی محمد در بیانیه خود که در تارنمای اداره امنیت و صلح اتحادیه آفریقا منتشر شده ، آورده است: اتحادیه آفریقا همچون دیگر اعضای جامعه بین الملل از امضای برجام کاملا استقبال کرده و بر این باور است که برجام، یک پیروزی برای دیپلماسی چند جانبه و تاییدی بر موثر بودن راه حل مذاکره برای حل اختلافات بین المللی بود.

این مقام اتحادیه آفریقا، برجام را 'ابزاری مهم که مورد تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی است' توصیف و تصریح کرد: تلاش طرف های برجام در روزهای اخیر برای تاکید دوباره بر پایبندی و وفاداری خود به این توافق را ارج می نهیم.

وی با بیان اینکه 'برجام، ثبات منطقه ای را به طرز چشمگیری ارتقا بخشید و اعتماد مجامع بین المللی به پیمان‌ منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) و نیز چارچوب های چندجانبه جهانی را مجددا احیا کرد'، افزود: در عصر کنونی و با توجه به خطر فزاینده اشاعه سلاح های هسته ای و تهدیداتی که متوجه صلح و امنیت بین المللی است، هیچ تلاشی برای حفظ برجام نباید مورد بی توجهی قرار گیرد و باید از آن جلوگیری شود.

فکی محمد تصریح کرده است: ارتقای رویکردهای چندجانبه به عنوان عملی ترین و موثرترین روش برای پرداختن به چالش های جهانی، ضرورت امروز ماست.

به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا جمعه شب و برغم آنکه آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون هشت بار پایبندی ایران را به برجام اعلام کرده، با اعلام راهبرد جدید واشنگتن در قبال تهران، پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید نکرد و به رغم تلاش های جامعه جهانی به ویژه اروپا از تایید آن امتناع کرد.

این رویکرد جدید ترامپ با اعتراض شدید بسیاری از کشورها، نهادها و مقامات بین المللی و محافل سیاسی مواجه شده است.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله در واکنشی قاطعانه به ترامپ اعلام کرد: برجام یک توافق دوجانبه نیست و به هیچ کشوری تعلق ندارد و رئیس جمهور هیچ کشوری نمی‌تواند به آن پایان بدهد.

موگرینی تاکید کرد: جامعه بین المللی و اروپا نمی توانند قبول کنند که یک توافق هسته ای را که کار می کند و نتیجه داده است، منحل کنیم. آژانس بین المللی انرژی اتمی هشت بار تایید کرده که ایران تعهدات خود را انجام داده و هیچ یک از تعهدات مذکور در توافق نقض نشده است.

کد خبر 385327

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha