همشهری آنلاین: ارتش عراق اعلام کرد نیروهای امنیتی و ارتش عراق فرودگاه نظامی کرکوک را پس گرفتند.

تسلط نیروهای عراقی بر بخش وسیعی از جنوب استان کرکوک

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از بغداد ، نیروهای عراقی اعلام کردند پایگاه نظامی اصلی کرکوک را تحت کنترل درآوردند.

  • العبادی‌:به اهالی کردستان وکرکوک درباره حفظ سلامت‌شان اطمینان می‌دهیم

ستاد تبلیغات جنگ عراق بیانیه ای را با امضای حیدر العبادی فرمانده کل نیروهای مسلح و نخست وزیر این کشور منتشر کرد که در آن آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ملت بزرگوار!
وظیفه من طبق قانون اساسی خدمت به شهروندان و حفاظت از یکپارچگی کشور است که اکنون به علت اصرار حاکمان منطقه کردستان و اقدام یکجانبه آنها برای برگزاری همه پرسی، در معرض تجزیه قرار گرفته است. این درحالیست که ما درگیر جنگ با تروریسم و تروریست های گروهک داعش برای حفظ موجودیت مان هستیم.

ما تلاش بسیاری به خرج دادیم تا برادرانمان را در منطقه کردستان از این اقدام و نقض قانون اساسی بازداریم و تمرکز خود را بر جنگ با داعش قرار دهیم. اما آنها به درخواست های ما گوش ندادند. سپس از آنها خواستیم نتایج این همه پرسی را لغو کنند که آن نیز بی فایده بود. ما میزان خطراتی را که عراق و ملت این کشور با آن روبرو خواهد شد برای آنها تشریح کردیم، اما آنها منافع شخصی و حزبی شان را به منافع کل ملت عراق اعم از عرب و کرد و مابقی بخش های این کشور ترجیح دادند و قانون اساسی را نقض کردند و از اجماع و مشارکت ملی خارج شدند و مخالفت های بین المللی فراگیر با این همه پرسی که منجر به تجزیه عراق و ایجاد کشوری براساس امور قومیتی و نژادی می شود، موجب تحقیر آنها شد.

ما به هموطنانمان در کردستان و به ویژه کرکوک اطمینان می دهیم که برای امنیت و منافع آنها نگران هستیم و اقدام ما جز در چارچوب وظایف طبق قانون اساسی و گسترش حکومت مرکزی و ایجاد امنیت و حفاظت از سرمایه های طبیعی در این شهر نیست و ما خواستار حفظ همزیستی مسالمت آمیز همه قشرهای ملت عراق در این شهر هستیم.

ما از همه شهروندان می خواهیم که با نیروهای مسلح قهرمان ما همکاری کنند. ما به آنها تاکید کرده ایم که در درجه نخست از جان شهروندان حفاظت کنند و امنیت و نظم را برقرار سازند و از تاسیسات و نهادهای حکومتی حفاظت کنند. ما همچنین از نیروهای پیشمرگه می خواهیم به عنوان بخشی از نیروهای مسلح عراق، تحت فرماندهی دولت مرکزی به وظایفشان عمل کنند. ما از همه شهروندان در کرکوک می خواهیم که طبق روال عادی به فعالیتشان ادامه دهند و خدمات رسانی به شهروندان را متوقف نسازند.

همچنین از پلیس محلی و دستگاههای اطلاعاتی در کرکوک می خواهیم از شهروندان و دارائی هایشان محافظت کنند و با بیداری و هوشیاری کامل مانع از فعالیت فتنه انگیزان میان شهروندان کشور واحد ما شوند.

به مردم کشورمان تعهد می دهیم که از حقوق و دارائی ها و ثروت ملی شان دفاع کنیم و اجازه برباد رفتن آن را که متعلق به همه ملت عراق است ندهیم و برای همزیستی برادرانه و بدون تبعیض در کشور تلاش کنیم.

زنده باد عراق و زنده باد نیروهای مسلح قهرمانی که از میهن و هم میهنان ما دفاع می کنند.

دکتر حیدر العبادی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح، 16 اکتبر 2017

  • نیروهای عراقی فرودگاه نظامی کرکوک را پس گرفتند

ارتش عراق اعلام کرد نیروهای امنیتی و ارتش عراق فرودگاه نظامی کرکوک را پس گرفتند.

­نیروهای امنیتی عراق کنترل کامل فرودگاه شهر کرکوک را بدست گرفتند.

  • آلاء طالبانی: نیروهای اتحادیه میهنی برای دفاع از چاه‌های نفت فداکاری نمی‌کنند

به گزارش شبکه تلویزیونی الاتجاه،‌ آلاء طالبانی از مقامات اتحادیه میهنی کردستانگفت نیروهای پیشمرگه وابسته به اتحادیه میهنی کردستان برای حفظ چاه های به سرقت رفته نفت که درآمد آن نصیب احزاب و اشخاص می شود فداکاری نخواهند کرد.

آلاء طالبانی گفت نیروهای پیشمرگه وابسته به اتحادیه میهنی کردستان در جنگ با داعش شهید دادند و حامی کرکوک باقی خواهند ماند و بخاطر چاه های به سرقت رفته نفت جان خود را فدا نخواهند کرد.

استاندار برکنار شده کرکوک حزب اتحادیه میهنی را به خیانت متهم کرد
به گزارش شبکه تلویزیونی الاتجاه، استاندار برکنار شده کرکوک حزب اتحادیه میهنی کردستان را به خیانت و عقب نشینی از استان کرکوک بدون آن که دستوری در این خصوص صادر شده باشد متهم کرد.

  • درخواست وزیر کشور عراق از نیروهای پلیس محلی استان کرکوک

وزیر کشور عراق از نیروهای پلیس محلی استان کرکوک خواست در محل خدمت خود حاضر باشند و از هیج کس به غیر از مسوولان دولت مرکزی عراق دستور نگیرند . از سوی دیگر نیروهای پیشمرگه کردستان عراق مواضع نیروهای مردمی را در جنوب کرکوک هدف حملات توپخانه ای قرار دادند .

  • توافق کردها برای واگذاری کنترل تاسیسات نفت و گاز شمال

خبرگزاری رویترز گزارش داد فرمانده ارتش عراق اعلام کرد: کردها موافقت کردند کنترل همه تاسیسات شرکت نفت شمال و شرکت گاز شمال را به نیروهای عراقی واگذار کنند.

سیطره نیروهای امنیتی عراقی بر مقر اصلی شرکت نفت شمال در کرکوک
به گزارش شبکه تلویزیونی الاتجاه،‌ نیروهای امنیتی عراقی از سیطره کامل بر مقر اصلی شرکت نفت شمال واقع در شمال غرب شهر کرکوک خبر دادند.

  • ساختمان فرمانداری طوزخورماتو به آتش کشید شد

به گزارش شبکه تلویزیونی الاتجاه، یک مسئول پارلمانی در عراق گفت نیروهای پیشمرگ پیش از عقب نشینی از شهر طوزخورماتو در استان صلاح الدین عراق،‌ ساختمان فرمانداری این شهر را به آتش کشیدند.

  • موافقت با دور نگه داشتن تاسیسات نفتی کرکوک از درگیریها

وزارت نفت عراق اعلام کرد مسئولان کردستان عراق موافقت کردند درگیریها به تاسیسات نفتی در کرکوک کشیده نشود.

  • توافق درباره درگیر نشدن در تاسیسات نفت و گاز کرکوک

به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، یک مسئول وزارت نفت عراق گفت مقامات کرد عراقی با پرهیز از درگیری در تاسیسات نفت و گاز کرکوک موافقت کردند.

وی اعلام کرد تولید نفت و گاز طبیعی در استان کرکوک به رغم عملیات نظامی در این منطقه به شکل عادی ادامه دارد.

  • تسلط نیروهای عراقی بر یک میدان نفتی در کرکوک

فرماندهی عملیات مشترک عراق از تسلط نیروهای عراقی بر میدان نفتی باباکرکر در کرکوک خبر داد.

  • کنترل کامل پایگاه نظامی کی وان در جنوب کرکوک

فرماندهی نیروهای مبارزه با تروریسم عراق از کنترل کامل پایگاه نظامی کی - وان در جنوب شهر کرکوک خبر داد .
نیروهای امنیتی عراقی همچنین کنترل شهر طوز خورماتو در پنجاه کیلومتری شهر کرکوک را بدست گرفتند.

کریم النوری یکی از مسئولان سازمان بدر عراق گفت: نیروهای عراقی در حال پیشروی برای تسلط بر میدان های نفتی در کرکوک هستند و این اقدام به معنای جنگ نیست.

  • بازداشت شماری از نیروهای پیشمرگ کرد در جنوب کرکوک

به گزارش شبکه تلویزیونی الاتجاه ؛ نیروهای امنیتی عراقی شماری از نیروهای پیشمرگ کرد را بعد از درگیری هایی که در جنوب کرکوک روی داد بازداشت کردند.

  • بارزانی اعزام نیرو از اربیل به کرکوک را خواستار شد

به گزارش شبکه تلویزیونی الاتجاه، مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق اعزام نیروهای پیشمرگ را از اربیل به کرکوک خواستار شد.

نیروهای پیشمرگه کرد با به آتش کشیدن لاستیک خودروها خیابان های مرکز کرکوک را بستند تا پیشروی نیروهای امنیتی عراقی را در کرکوک با مشکل مواجه کنند.

ستاد عملیات مشترک عراق در بیانیه ای اعلام کرد: مناطق حی الصناعی و ترکلان و منطقه یاجی و نیروگاه گاز و برق استان کرکوک نیز به کنترل نیروهای امنیتی عراقی در آمده است.

  • کنترل مسیر شهر الریاض و مکتب الخالد در جنوب شهر کرکوک

در بیانیه ستاد عملیات مشترک عراق همچنین آمده است مناطق حی الصناعی و ترکلان و منطقه یاجی و نیروگاه گاز و برق استان کرکوک نیز به کنترل نیروهای امنیتی عراقی در آمده است. فرماندهی عملیات مشترک عراق پس از بازپس گیری مناطقی از استان کرکوک از کارمندان اداری در استان کرکوک خواست به محل کار خود بازگردند و بر محافظت از آنان و تامین امنیت آنان تاکید کرد.

  • نیروهای اتحادیه میهنی مواضع خود را به نیروهای عراقی تحویل داده‌اند

به گزارش شبکه العالم ، منابع کرد عراقی به نقل از فرماندهی نیروهای پیشمرگه اعلام کردند نیروهای وابسته به اتحادیه میهنی کردستان عراق مواضع خود را تخلیه کرده و آنها را تحویل نیروهای عراقی داده اند.

این درحالی است که بیش از هفت هزار پیشمرگه کرد وابسته به حزب دمکرات کردستان عراق وارد شهر کرکوک شدند. ستاد عملیات مشترک عراق درباره هرگونه حمله افراد مسلح کرد به نیروهای امنیتی عراق هشدار داد .

  • نشست فرماندهان ارشد پیشمرگه کردستان عراق با فرماندهان ائتلاف موسوم به ضد داعش آمریکا

فرماندهان ارشد پیشمرگه کردستان عراق با فرماندهان ائتلاف بین المللی موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا در شهر اربیل نشست برگزار کردند.

نیروهای امنیتی عراقی ساعتی قبل کنترل شهر طوز خورماتو در پنجاه کیلومتری شهر کرکوک را بدست گرفتند. ستاد تبلیغات جنگ نیروهای مسلح عراق اعلام کرده است این نیروها کنترل پالایشگاه نزدیک تاسیسات گاز شمال را در دست گرفتند و به پیشروی در کرکوک ادامه می دهند.

  • ­2 کشته و 4 زخمی در درگیریها در شهر طوزخرماتو عراق

سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر عراق روز دوشنبه اعلام کرد دردرگیری میان نیروهای امنیتی عراق و پیشمرگه در منطقه مورد مناقشه در شمال استان صلاح الدین تعدادی ازغیرنظامیان کشته و یا زخمی شدند .

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک ، علی البیاتی گفت: بر اثر درگیریهای پراکنده و حملات توپخانه ای و خمپاره ای میان نیروهای امنیتی عراق و نیروهای پیشمرگه در منطقه مورد مناقشه طوز خرماتو دست کم دو غیر نظامی کشته و چهار تن دیگر زخمی شدند .

  • آغاز حمله گسترده و چند جانبه نیروهای عراقی در نزدیکی کرکوک

به گزارش آسوشیتدپرس از اربیل ، کردهای عراق اعلام کردند نیروهای عراقی حمله ای گسترده و چندجانبه را در نزدیکی شهر کرکوک آغاز کردند. در همین حال ستاد تبلیغات جنگ عراق از تسلط بر چند منطقه در کرکوک خبر داد. ستاد تبلیغات جنگ نیروهای مسلح عراق اعلام کرد این نیروها کنترل گذرگاه پل خالد، جاده الریاض به مکتب خالد، گذرگاه مریم بیک را در کرکوک در دست گرفتند.

این ستاد افزود: نیروهای عراقی همچنین جاده الرشاد به مریم بیک را به کنترل خود درآوردند. نیروهای عراقی بر محله الصناعی، ترکلان و منطقه یایجی در کرکوک تسلط پیدا کردند. این نیروها همچنین کنترل تاسیسات گاز شما، مرکز پلیس و نیروهای تولید برق کرکوک را در دست دارند.

کد خبر 385301

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha