همشهری آنلاین: بمب‌های باقی مانده از روز‌های جنگ تحمیلی، حیات وحش، آهوان و محیط بانان منطقه حفاظت شده میشداغ و فکه را تهدید می‌کند.

بمب‌های باقی مانده از جنگ، حیات وحش میشداغ را تهدید می‌کند

به گزارش خبرگزاري پايگاه اطلاع‌رساني محيط زيست، احمدرضا لاهیجان‌زاده افزود: منطقه حفاظت شده میشداغ در امتداد شمال آن به فکه می‌رسد و جزو مناطقی است که در زمان جنگ سنگین‌ترین عملیات‌ها در این منطقه صورت می‌گرفته است.

وی ادامه داد: عملیات‌هایی همچون طریق القدس و فتح المبین در این منطقه بوده و این منطقه توسط عراق در آن زمان برای آن که عملیات‌های ایران را مورد هدف قرار دهد در وسعت زیادی مین‌گذاری شده که زیستگاه اصلی آهو به شمار می‌آمده است.

مدیرکل محیط زیست خوزستان تصریح کرد: در واقع زنده ماندن آهو‌ها پس از جنگ در این منطقه به یک معجزه شباهت دارد، چون در کل زیستگاه در آن زمان جنگ شدیدی وجود داشته است و بعد از جنگ تعداد آهو‌هایی که ما در این منطقه سرشماری کردیم به اندازه انگشتان دست بود، اما در حال حاضر طبق آخرین آمار سرشماری و کوهپایه‌ای این میزان به ۳۸ رأس آهو می‌رسد و این در صورتی است که ما به تمامی منطقه به دلیل آلوده به مین بودن دسترسی نداریم و اگر به تمام منطقه دسترسی داشتیم این میزان تا سه برابر افزایش دارد.

وی گفت: در حال حاضر ارتش جمهوری اسلامی و نیرو‌های مرتبط و سپاه بعد از جنگ شروع به خنثی‌سازی زمین‌ها کردند و بخشی از آن خنثی‌سازی شده و کشاورزان در آن مشغول به فعالیت هستند، اما در نقطه صفر مرزی که فکه است هنوز مین‌های زیادی از جمله مین‌های ضد تانک وجود دارد.

لاهیجان‌زاده ادامه داد: مین‌های ضدنفر در منطقه پاکسازی شده و خوشبختانه تاکنون هیچ موردی مبنی براین که آهویی به روی مین رفته باشد گزارش نشده است، اما یک تهدید و خطر جدی وجود دارد و آن گشت و پایش‌های محیط بانان ما توسط خودرو و موتورسیکلت است که هرلحظه امکان دارد خودرو‌های گشتی ما به روی مین‌های ضدتانک بروند.

مدیرکل محیط زیست خوزستان با اشاره به تعداد محیط بانان در استان خوزستان گفت: ما ۷۰ نیروی محیط بان استخدامی داریم و ۳۰ نیروی قراردادی که سال‌هاست برای تبدیل وضعیت آنان از سوی اداره کل خودمان و سازمان محیط زیست پیگیر هستیم، اما متاسفانه تاکنون موفق به استخدام رسمی این نیرو‌ها نشده‌ایم.

وی افزود: استان خوزستان ۱۰ منطقه حفاظت شده دارد که منطقه میشداغ و فکه تنها منطقه‌ای است که آثار جنگ و مین در آن وجود دارد و این یک تهدید برای حیات وحش و محیط بانان ما محسوب می‌شود.

کد خبر 385277

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha