‌«از پروتکل الحاقی خارج می‌شویم»؛ این هشدار صریح تهران در پاسخ به اظهارات تهدید‌آمیز دونالد ترامپ، در تأیید نکردن توافق هسته‌ای و درخواست برای مذاکره دوباره بر سر آن است.

دکتر علی اکبر صالحی

رئیس سازمان انرژی اتمی دیروز اعلام کرد که برجام قابل مذاکره مجدد نیست.

براساس تازه‌ترين فهرست موجود در سايت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تا‌كنون 148كشورجهان پروتكل الحاقي را پذيرفته‌اند كه جمهوري اسلامي ايران ازجمله اين كشورهاست. همچون بسياري از معاهدات بين‌المللي، رژيم صهيونيستي كه دارنده سلاح اتمي است و نيز عربستان سعودي و مصر از امضاي اين پروتكل سر باز زده‌اند و برخي كشورها نيز به‌صورت مديريت شده اين سازوكار نظارتي را اجرا مي‌كنند.

علي‌اكبر صالحي، رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان در مصاحبه با خبرگزاري صدا و سيما با رد مطالبه ترامپ درخصوص بازرسي از مراكز نظامي كشورمان گفت: ما به موافقتنامه پادمان و پروتكل الحاقي و به موارد بازرسي مندرج در برجام متعهديم و در اين چارچوب به تعهداتمان عمل مي‌كنيم، اما خارج از اين چارچوب قطعا به هر خواسته ديگري عمل نخواهيم كرد و از آن تمكين نمي‌كنيم؛ همچنان كه تاكنون اينگونه عمل كرده‌ايم.

وي بار ديگر تأكيد كرد: فقط در چارچوب مواردي مانند پروتكل الحاقي كه متعهد هستيم عمل مي‌كنيم آن هم تا زماني كه برجام هست چون اگر قرار باشد برجام به هم بخورد اجراي اين پروتكل نيز قطعاً متوقف مي‌شود زيرا با توقف برجام، اجراي آن بي‌معني خواهد بود.

صالحي با بيان اينكه به آنها اعلام مي‌كنيم كه ما را وادار به عكس‌العمل نكنند، اميدواريم طرف مقابل سر عقل بيايد، هشدار داد: اگر روزي مسئولان نظام به عللي ببينند كه برجام ديگر منفعتي براي كشورمان ندارد و براي از سرگيري غني‌سازي‌ 20درصد در فردو تصميم بگيرند‌، چهار روزه مي‌توانيم غني‌سازي‌ 20درصد را آغاز كنيم؛ خودشان مي‌فهمند يعني چه. رئيس سازمان انرژي اتمي با بيان اينكه همه تمهيدات و سناريوها براي برگشت‌پذيري هسته‌اي انديشيده شده است، گفت: سربسته مي‌گويم كه بازگرداندن برخي فعاليت‌ها ساعتي، برخي روزي، برخي در چند‌ماه و در يك مورد به‌خصوص، يكسال و چند‌ماه طول مي‌كشد.صالحي اضافه كرد: هرگاه هيأت نظارت بر برجام دستور بدهد مطابق با آن عمل خواهد شد اما اميدوارم طرف مقابل سر عقل بيايد؛ ما علاقه‌منديم كه برجام كماكان پابرجا باشد.

  • 1+5پيام ايران را دريافت كردند

حسن بهشتي‌پور، كارشناس مسائل بين‌المللي در رابطه با تهديد رئيس سازمان انرژي اتمي مبني بر خروج ايران از پروتكل الحاقي به خبرنگار همشهري مي‌گويد: كساني كه فني هستند مي‌دانند چقدر اين حرف آقاي صالحي سخن مهمي است.وي خاطرنشان مي‌كند: درنظر داشته باشيد اگر ما بخواهيم اين پروتكل را اجرا نكنيم يعني محدوديتي نداريم. اجازه دهيد اين موضوع را باز نكنم. كساني كه بايد بفهمند مي‌دانند آقاي صالحي چه گفته است. خروج ايران از پروتكل الحاقي يعني بازگشت به سال2001و اين مسئله خيلي مهمي است، غربي‌ها به خوبي معني اين پيام را مي‌دانند و حتما واكنش نشان مي‌دهند.

بهشتي‌پور با اشاره به اينكه اگر ايران پروتكل الحاقي را اجرا نكند تنها به‌ترتيبات نظارتي موجود در ان‌پي‌تي پايبند خواهد بود، مي‌افزايد: تهديد آقاي صالحي يك پيام آشكار و روشني به آمريكا و 1+5 بود، البته در نظر داشته باشيد كساني هستند كه مي‌گويند دست و پاي ايران بسته شده؛ درحالي‌كه تهديد آقاي صالحي فقط يك چشمه از اقداماتي است كه ايران مي‌تواند انجام دهد. ايران اهرم‌ها و ابزارهاي متعدد دارد. اين كارشناس مسائل بين‌المللي در پاسخ به اينكه آيا خروج ايران از پروتكل الحاقي بار حقوقي براي ايران خواهد داشت، بيان مي‌كند: فقط دولت ايران اين پروتكل را امضا كرده و در مجلس ايران به تصويب نرسيده؛ بنابراين ما اين حق را داريم كه از پروتكل الحاقي خارج شويم چون آن را امضاي نهايي نكرده‌ايم.

  • ظريف: 9بار درباره آمريكا نامه نوشته‌ام

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه در يك مصاحبه تلويزيوني با اشاره به نامه وي به موگريني اعلام كرد: از تابستان سال گذشته تا 2هفته قبل 9نامه درباره مواردي كه آمريكا در اجراي تعهدات برجامي‌اش كوتاهي كرده، در برخي موارد كوتاهي و در برخي تأخير بوده، نوشته‌ام. نخستين نامه درباره تأخير آمريكا در اجازه دادن به صدور مجوز خزانه‌داري آمريكا براي خريد هواپيماهاي ايران بود. سال گذشته در تابستان نامه را نوشتيم و نامه منجر به آن شد كه آمريكا قبل از جلسه كميسيون مشترك، هم اجازه بوئينگ را صادر كرد هم ايرباس را. ظريف درباره نامه‌اي كه اخيرا نشريه ميدل‌ايست‌آي منتشر كرد هم گفت كه اين نامه را اسفند سال گذشته به موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نوشته بود. وي افزود: ظرف يكشنبه و دوشنبه نامه‌اي در رد صحبت‌هاي ترامپ خواهم نوشت و موارد تناقض صحبت‌هاي ترامپ با مواد 26و28و 29برجام به ثبت كميسيون مشترك خواهد رسيد.

  • پروتكل الحاقي چيست؟

پروتكل الحاقي سندي است كه به‌منظور تقويت كارايي سيستم پادمان در راستاي مشاركت در اهداف منع گسترش هسته‌اي جهاني، براي كشورهايي كه داراي موافقتنامه پادمان با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هستند، طراحي شده است.بر پايه‌پروتكل الحاقي، بازرسي حق آژانس است و آژانس در بازرسي‌هاي خود حق دارد به هر جايي كه براي انجام وظايف خود ضروري مي‌داند، دسترسي پيدا كند.در مهرماه 1382و در جريان حضور همزمان وزراي امور خارجه بريتانيا، فرانسه و آلمان در تهران، تيم مذاكره‌كننده ايران به سرپرستي حجت‌الاسلام حسن روحاني، دبير وقت شوراي‌عالي امنيت ملي، در اقدامي كه هدف آن «اعتمادسازي» با كشورهاي اروپايي بود، تصميم گرفت «به‌طور داوطلبانه» پروتكل الحاقي را امضا و اجرا كند اما بعد از اقدامات آمريكا عليه ايران، در نهايت تهران در سال 84تصميم به توقف اجراي اين پروتكل گرفته بود تا اينكه با توافق هسته‌اي، اجراي پروتكل نيز از سر گرفته شد.

کد خبر 385251

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha