دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳
۰ نفر

بحران کردستان عراق از ساعات بامدادی روز یکشنبه و همزمان با پایان مهلت بغداد به مسعود بارزانی رئیس اقلیم، وارد مرحله تازه‌ای شد.

ماراتن مذاکره در کرکوک

دولت مركزي عراق پيش از اين با اعلام ضرب‌الاجل، از مسعود بارزاني، رئيس اقليم كردستان خواسته بود ضمن خروج نيروهاي پيشمرگه از مناطقي كه پيش از حمله داعش در اختيار ارتش بوده، كنترل اين مناطق، ازجمله شهر كركوك را به دولت عراق تحويل دهند.

با به پايان رسيدن مهلت ضرب‌الاجل بغداد و عدم‌خروج نيروهاي پيشمرگه، به‌تدريج اخبار غيررسمي مبني بر حركت نيروهاي ارتش عراق و حشد شعبي به سوي شهر كركوك منتشر شد.

در مقابل، منابع كردي غيررسمي مدعي شدند مسعود بارزاني، فرزند خود را براي مديريت امنيتي شهر و مقابله با ورود احتمالي نيروهاي حشد به كركوك اعزام كرده است، همچنين تمام رسانه‌هاي تصويري كردزبان، با قطع برنامه‌هاي خود به پوشش تحولات جاري در سطح شهر كركوك پرداخته و تصاوير برخي از مردم را نشان مي‌دادند كه با سلاح‌هاي سرد و گرم در خيابان‌ها و ميادين مركزي شهر مستقر شده بودند.

با گذشت كمتر از يك ساعت، منابع خبري هر دو طرف گزارش دادند كه نيروهاي ارتش عراق از طريق بلندگو، پيشمرگه را خطاب قرار داده و به آنان براي آخرين‌بار نسبت به خروج از شهر، بدون وقوع درگيري هشدار داده‌اند؛ هشداري كه با شليك‌هاي هوايي از سوي نيروهاي پيشمرگه در كركوك پاسخ داده شد.

از سوي ديگر، درحالي‌كه هر لحظه احتمال وقوع درگيري نظامي ميان ارتش، حشد شعبي و نيروهاي پيشمرگه بيشتر مي‌شد، نجم‌الدين كريم، استاندار بركنار شده كركوك، حوالي ساعت 2بامداد با حضور در ميان نيروهاي نظامي مستقر در اربيل، از آنان خواست در مقابل تهديدهاي حشد شعبي عقب‌نشيني نكرده و به حضور خود در شهر كركوك ادامه دهند.

اما انتشار خبري مبني بر تمديد مهلت تعيين شده از سوي بغداد براي خروج نيروهاي پيشمرگه از كركوك و همچنين نشست سران احزاب كردي با رئيس‌جمهور عراق در روز يكشنبه، مانع از تشديد تنش‌ها و وقوع درگيري نظامي بين طرفين شد؛ هرچند سعد الحديثي، سخنگوي حيدرالعبادي، روز گذشته در گفت‌وگو با اسكاي‌نيوز عربي، ادعاي تجديد مهلت براي خروج پيشمرگه از كركوك را تكذيب كرد.

سريال بحران كردستان عراق در ظهر روز يكشنبه با دو خبر بسته شدن گذرگاه‌هاي مرزي ايران و اقليم و همچنين سفر سردار قاسم سليماني به اين منطقه ادامه يافت. منابع كردي مدعي شدند تمام گذرگاه‌هاي مرزي اين منطقه از سوي ايران بسته شده، خبري كه از سوي بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت خارجه كشورمان قويا تكذيب شد.

سرانجام انتشار خبر آغاز «نشست دوكان»، با حضور سران اتحاديه ميهني و حزب دمكرات كردستان عراق، مسعود بارزاني و فواد معصوم، توجه همه رسانه‌ها و ناظران تحولات اقليم را به‌خود جلب كرده و باري ديگر، دست‌كم براي چند ساعت از افزايش لحظه به لحظه تنش‌ها جلوگيري كرد.

اين نشست كه با هدف بررسي پيشنهادها و شروط حيدرالعبادي براي كردها برگزار شده بود، حوالي ساعت 5 بعدازظهر روز يكشنبه به وقت تهران به پايان رسيد، درحالي‌كه اصلي‌ترين شرط نخست‌وزير عراق مبني بر ابطال نتايج همه پرسي از سوي حكومت اقليم، مورد قبول كردها قرار نگرفت.

به گزارش كانال ان‌آرتي اقليم كردستان عراق، ملا بختيار، مسئول دفتر سياسي اتحاديه ميهني در كنفرانس خبري بعد از نشست دوكان گفت: اتحاديه ميهني و حزب دمكرات بر 5محور، ازجمله عدم‌ابطال نتايج همه‌پرسي تحت هر شرايطي به توافق رسيده‌اند.

بختيار تأكيد كرد: حركت نيروهاي حشد شعبي به سوي كركوك مخالف قانون اساسي عراق و توافق‌هاي صورت گرفته است و بستن گذرگاه‌هاي مرزي اقليم از سوي كشورهاي همسايه نيز هرگز به حل مشكلات جاري كمكي نخواهد كرد.

کد خبر 385246

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha