یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رمان برنده پولیتزر «کشتن مرغ مقلد» که به نژادپرستی پرداخته، از فهرست کتاب‌های درسی مدرسه‌ای در می‌سی‌سی‌پی حذف شد.

ادبیات

به گزارش ایسنا، «گاردین» نوشت: کتاب «کشتن مرغ مقلد» نوشته «هارپر لی» که در سال ۱۹۶۱ برنده جایزه «پولیتزر» شد و از مهم‌ترین آثار نوشته‌شده درباره نژادپرستی در آمریکاست، از لیست کتاب‌های درسی یک مدرسه دیگر هم برداشته شد.

این اتفاق پیش‌تر هم در مدرسه‌های دیگر آمریکا رخ داده بود. حالا دانش‌آموزان کلاس هشتم مدرسه «بیلوکسی» در می‌سی‌سی‌پی هم دیگر رمان «هارپر لی» را به عنوان کتاب درسی‌شان نخواهند خواند. علت این تصمیم از سوی مدیریت این مدرسه این‌گونه اعلام شده است: زبان کتاب مردم را ناراحت و معذب می‌کند. ما می‌توانیم با کتاب‌های دیگری همان درس را به بچه‌ها آموزش دهیم. این کتاب هنوز هم در کتابخانه مدرسه هست، اما دانش‌آموزان کلاس هشتم در این واحد کتاب دیگری را خواهند خواند.

«کشتن مرغ مقلد» از زمان اولین چاپ تاکنون بیش از ۴۰ میلیون نسخه‌ فروش داشته و به بیش از ۴۰ زبان ترجمه شده است. این رمان از زبان دختری به نام «اسکات فینچ» روایت می‌شود که دختر وکیل سفیدپوستی به نام «اتیکوس فینچ» است. «اتیکوس» دفاع از جوان سیاه‌پوستی به نام «تام رابینسون» را که به اتهام ناروای تجاوز به یک دختر سفیدپوست در شهر کوچکی به نام «می‌کوم» آلاباما محاکمه می‌شود، به عهده می‌گیرد. مردم این شهر در رمان مردمی خودپسند و نژادپرست توصیف شده‌اند.

به نوشته روزنامه «سان هرالد»، اولیای مدرسه به خاطر استفاده مکرر واژه «کاکاسیاه» در این کتاب و اعتراض برخی والدین، چنین تصمیمی گرفتند و در میانه ترم این کتاب را حذف کردند.

این رمان در سال ۱۹۶۲ میلادی توسط «رابرت مولیگان» ـ کارگردان سرشناس هالیوود ـ به سینما راه پیدا کرد. در نظرخواهی‌های عمومی، همواره از فیلم «کشتن مرغ مقلد» به ‌عنوان یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های تمام عمر تماشاگران سینما نام برده می‌شود.

«هارپر لی» اما دو سال پیش، اعلام کرد پس از گذشت ۵۵ سال از انتشار «کشتن مرغ مقلد»، تصمیم گرفته دنباله آن را روانه بازار کتاب کند. او گفت که دست‌نوشته «برو یک نگهبان بگمار» توسط دوست و وکیلش در یک گاوصندوق قدیمی پیدا شده است. این نویسنده عنوان دومین رمانش را از خطی در انجیل قرض گرفته، این کتاب در دهه ۱۹۵۰ به نگارش درآمده، اما ناشر به او پیشنهاد کرده داستان را در کتابی دیگر از زاویه دید «اسکوت» روایت کند.

داستان این رمان که سال‌ها هیچ‌کس از وجودش خبر نداشت و به طور همزمان در جولای ۲۰۱۵ روی پیشخان کتاب‌فروشی‌های ۷۰ کشور دنیا قرار گرفت، ۲۰ سال پس از رویدادهای «کشتن مرغ مقلد» اتفاق می‌افتد؛ زمانی که دختر «آتیکوس فینچ» برای دیدن پدرش به آلاباما سفر می‌کند.

«هارپر لی» که نویسنده‌ای منزوی بود و همیشه از مصاحبه با رسانه‌ها دوری می‌کرد، سال گذشته حدود شش ماه پس از انتشار دومین کتابش در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

کد خبر 385168

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha