همشهری آنلاین: نخستین تجربه کارگردانی مجید مجیدی در خارج از مرزهای ایران به فاصله چند ساعت در دو سوی اقیانوس به نمایش درآمد و با استقبال نسبتا خوب منتقدان مواجه شد.

به گزارش همشهري آنلاين، «پشت ابرها» يا «آن سوي ابرها» شب گذشته در بخش مسابقه شصت و يكمين جشنواره فيلم لندن در انگليس روي پرده رفت و چند ساعت بعد نوبت به اكران آن در بخش پنجره‌اي به سينماي آسيا در بيست و دومين جشنواره فيلم بوسان در كره‌جنوبي رسيد. وندي آيد، منتقد اسكرين‌ديلي به مناسبت نمايش فيلم در لندن يك يادداشت بر آن نوشت و گاي لاج از ورايتي هم نقدي مفصل‌تر پس از اكران در بوسان منتشر كرد.

در بخشي از يادداشت اسكرين‌ديلي بر «پشت ابرها» چنين آمده است: «مجيد مجيدي از نگاهي بيروني به خيابان‌هاي بمبئي مي‌نگرد و نماهايي شگفت‌انگيز ارائه مي‌دهد. پس از رونمايي در لندن، فيلم با استقبال گسترده‌تر در جشنواره‌هايي مواجه مي‌شود كه اشتهايي سيري‌ناپذير براي سينماي مستقل هند دارند؛ فيلم‌هايي كه چندان با جريان غالب سينماي باليوود هماهنگ نيستند. فيلم هر چند لحظاتي به دام احساس‌گرايي مي‌افتد اما در نقد جامعه‌اي كه فقيرها در آن اميدي به اجراي عدالت ندارند، لحظه‌اي پا پس نمي‌كشد.»

لاج هم در ورايتي درباره «پشت ابرها» چنين مي‌نويسد: «نخستين فيلم هندي فيلمساز ايراني نامزد اسكار برگي غيرمنتظره از كتاب باليوود را ورق مي‌زند و ملودرامي نه‌چندان دقيق اما هيجان‌انگيز از زندگي در حاشيه بمبئي ارائه مي‌دهد. پس از اكران در لندن و بوسان، بايد شاهد حضور جدي فيلم در رويدادهاي بين‌المللي باشيم و شيوه داستانگويي سرراست مي‌تواند اميدها را براي درخشش در اكران جهاني بيش از پيش كند. هر چند شايد شباهت نام فيلم با حاصل همكاري مشترك ويم وندرس و ميكل‌آنجلو آنتونيوني در 1995 اندكي به بازار آن آسيب بزند.»

با توجه به حضور همزمان «پشت ابرها» در جشنواره‌هاي معتبر لندن و بوسان البته به نمايندگي از سينماي هندوستان، به نظر مي‌رسد مجيدي مي‌تواند به درخشش بيشتر در فصل جوايز اميدوار باشد. داستان فيلم تازه او درباره يك خواهر و برادر نوجوان هندي است كه براي رسيدن به عدالت تلاش مي‌كنند. خواهر متهم به قتل و در زندان است و برادر او مي‌كوشد راهي براي رهايي بيابد. در اكران «پشت ابرها» در لندن علاوه بر ستاره‌هاي باليوودي فيلم، پروفسور مجيد سميعي، جراح نامدار ايراني و مهران كاشاني در مقام فيلمنامه‌نويس حضور داشتند.

کد خبر 385072

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha