همشهری آنلاین: فناوری اثرانگشتی که می‌توان با کمک آن مارک ژل مویی که فرد به سر زده، یا جنس تمامی موادی که آنها را لمس کرده را شناسایی کرد، به زودی به عنوان مدرک در دادگاه‌های بریتانیا به کار گرفته خواهد شد.

براساس گزارش BBC، این فناوری از نوعی طیف‌سنجی جرمی برخوردار است كه از آن براي تشخیص و شناسایی مواد مختلفی که ممکن است در اثر انگشت وجود داشته باشند استفاده مي‌شود.

به بياني ديگر این مواد همان مولکول‌هایی هستند که در زمان ثبت اثر انگشت، در میان شیارهای سر انگشت وجود داشته‌اند. این ترتیب شمار قابل توجهی از موادی را که مظنون پیش از اینکه از او اثر انگشت گرفته شود به آن دست زده می توان تشخیص داد و اطلاعات وسیعی درباره فرد به دست آورد، جنسیت مظنون، اینکه مظنون الکل یا مواد دیگری مصرف کرده بوده، چه غذایی خورده و به چه موادي دست زده‌است. وزارت کشور بریتانیا اعلام كرد اين فناوري به زودي و از چند ماه دیگر در دستگاه قضایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در تكنيك طیف‌سنجی جرمی، مولکول‌ها در شرايط خلاء كامل حرارت داده می‌شوند تبخير شوند. سپس با تفنگ الکترونی هدف قرار مي‌گيرند تا الکترون خود را از دست داده و به یون مثبت تبديل شوند. این یون‌های مثبت در میدان مغناطیسی قرار می‌گیرند، و به این ترتیب از مسیر مستقیم خود منحرف می‌شوند و بعد به صفحه آشکارساز برخورد می کند.

اینکه که یونها چقدر از مسیر خود منحرف شوند به جرم مولکول و بار الکتریکی آن بستگی دارد، بر اساس این مشخصات می‌توان تشخیص داد این مولکول چه ماده‌ای است.

گروهی از دانشمندان دانشگاه شفیلد هلام و پلیس منطقه یورکشر غربی انگلستان با همکاری هم از سال 2012 این روش را به‌طور آزمایشی به‌کار گرفته‌اند و به گفته سیمونا فرانسیس مدیر این پروژه، توانسته‌اند حتی در اثر انگشت مربوط به پرونده‌ای که سی سال از آن گذشته اثر خون را شناسایی کنند.

به گفته فرانسیس اثر انگشت چیزی نیست جز عرق و عرق ماده‌ای بیولوژیک است، كه هم حاوی مولکول‌های داخل بدن است و هم دارای مولکول‌هایی که سر انگشتان به آن آغشته شده است؛ بنابراین اطلاعات بالقوه‌ای که می‌توان از آن به دست آورد بسیار زیاد است.

به این ترتیب این فناوری را می‌توان حتی در پرونده‌های قدیمی که به نتیجه نرسیده‌اند یا پرونده‌های قدیمی که دوباره به جریان افتاده‌اند به‌کار گرفت و این مدرک جدید ممکن است به حل معمای این پرونده‌ها منجر شود. به گفته فرانسیس استفاده از اين تكنيك در حل پرونده‌هاي مهم مثل قتل یا تجاوز بسيار كاربردي خواهد بود. حتي باوجود اينكه این روش بسیار پیشرفته و گران است اما ارزش نتيجه‌اي كه در پي خواهد داشت را دارد.

طیف‌سنجی جرمی مي‌تواند موارد زير را با دقت شناسايي كند:

جنسیت، با استفاده از تشخيص تفاوت پروتئين‌ها

خون، آلوده بودن انگشت فرد به خون و تعيين نوع خون

مواد مخدر، تشخيص مصرف مواد مخدر و نوع آن (کوکائین، تی اچ سی، هروئین، آمفتامین)

مو، كشف ذرات متعلق به تار مو

مواد شوینده یا آرایشی 

وسايل پيشگيري از بارداري

غذا و نوشيدني

کد خبر 384768

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha