سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: در پی کشف لاشه بیش از ۱۰۰ اسب آبی در یک پارک ملی در نامیبیا مقام‌های این کشور می‌گویند نسبت به انتشار عامل بیماری سیاه زخم یا آنتراکس مشکوک هستند.

براساس گزارش BBC، اين‌طور به نظر مي‌رسد تمامي اين اسب‌هاي آبي در طول هفته گذشته در پارک دورافتاده بوابواتا در شمال شرقی ناميبيا کشته شده باشند. به گفته مقامات اين كشور، تاكنون چنين پديده‌اي در ناميبيا رخ نداده‌بود.

سیاه زخم یک بیماری باکتریایی مرگبار است که می تواند عامل مرگ در میان حیوانات وحشی، دام و گاه انسان باشد. تصاویر منتشر شده از منطقه، لاشه ده‌ها اسب آبی را در رودهایی کم عمق نشان می دهد که بعضی از آنها به پشت افتاده اند.

کولگار سکوپو، مدیر سازمان مدیریت پارک ها و حیات وحش در وزارت محیط زیست و جهانگردی نامیبیا مي‌گويد در گذشته شیوع سیاه زخم فقط باعث مرگ دو اسب آبی یا فیل شده بود. به گفته وي شیوع چنين بیماری‌هايي معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که سطح آب رودها به شدت پايين مي‌آيد.

پوهامبا شیفتو وزیر محیط زیست این کشور به خبرگزاری فرانسه گفت که سازمان دامپزشکی درحال بررسی علت مرگ حیوانات است. به گفته وي شمار حیوانات تلف شده می‌تواند بیشتر باشد چون احتمال دارد بعضی لاشه ها را تمساح خورده باشد.

باسیلوس آنتراسیس عامل بیماری گاه مهلک سیاه زخم است اما معمولا به راحتی منتشر نمی شود. تخم این میکروب سال‌ها در خاک پنهان می‌شود تا اینکه از طریق زخم یا بریدگی وارد بدن حیوان شود.

در سال 2004 شیوع این بیماری در اوگاندا باعث مرگ 180 اسب آبی شد و سال پیش هم 2300 گوزن شمالی در جریان یک موج گرما در سیبری در اثر شیوع اين بيماري تلف شدند. آنتراکس را می توان با آنتی بیوتیک درمان کرد اما مصرف دارو باید زود پس از عفونت شروع شود.

کد خبر 384688

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha