شورای شهر تهران دست به‌کار شده تا مقدمات اجرای مبحث ۲۲مقررات ملی ساختمان فراهم شود؛ همان مبحثی که به موضوعات ایمن‌سازی و بهسازی ساختمان‌های احداث شده در شهر می‌پردازد.

مبحث ۲۲مقررات ملی ساختمان

اگرچه بيش از 3سال است كه مبحث 22براي بازنگري و ابلاغ به وزارتخانه راه و شهرسازي رفته اما گويا هنوز مقدمات اين كار فراهم نشده است.نخستين اقدام جدي شوراي شهر تهران در رابطه با مبحث 22مقررات ملي ساختمان تصميم به تشكيل كميته‌اي ويژه با تأكيد بر اجراي سياست‌هاي تشويقي بين مالكان و ذينفعان بوده است.

در نشست اخير كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر، اعضا به اين نتيجه رسيدند كه براي رسيدن به هدف مطلوب ديگر ارگان‌هاي مرتبط با مبحث 22هم در كميته نماينده‌اي داشته باشند. بدين‌ترتيب اين كميته مركب از شورا و شهرداري (اعم از آتش‌نشاني، مديريت بحران و معاونت شهرسازي و معماري)، سازمان نظام مهندسي، بخش خصوصي شامل اصناف و شوراي هماهنگي اصناف مربوط به حوزه متوليان ساخت‌وساز و وزارت كشور تشكيل و قرار شد به‌صورت مرتب جلسات خود را برگزار كند و نتيجه را هم به نهادهاي مربوطه و هم به مردم گزارش دهد.

در اين نشست مورد اشاره محسن هاشمي، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران يكي از مهم‌ترين موانع اجراي مبحث 22مقررات ملي بود. وي گفت: «آنچه مهم است در مورد ساختمان‌هايي است كه مردم در آن مالك نيستند يا مستأجرند يا سرقفلي دارند. در اين ساختمان‌ها يا مالكين مانع اجراي ايمني مي‌شوند يا مستأجران كه عمدتا به‌دليل قانون بد نوشته شده مالك و مستأجر است.

عمدتا در اين موارد نيز مستأجران متضرر مي‌شوند آنچنان‌كه وضعيت پلاسكو و سرقفلي‌داران و مستأجران آن اينگونه بود.» از سوي ديگر محمد سالاري، رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران نيز گفت: «مبحث 22داراي يكسري اشكالات است ازجمله اينكه آيين‌نامه‌هاي تدوين شده ذيل اين مبحث به‌صورت دقيق و شفاف مسئوليت مشخص سازمان‌ها، نهادها و ذينفعان اعم از مالكين و مستأجرين درخصوص عدم‌رعايت اصول نگهداري كه يكي از آنها ايمني است را مشخص نكرده است.»

به گفته وي به‌عنوان يك مصداق بارز در حادثه پلاسكو نتايج بررسي‌هاي كميته‌هاي مختلف در سطوح متفاوت ازجمله دولت و مجلس نشان داد با اين آيين‌نامه نمي‌شود مشخص كرد چه قسمتي برعهده كدام سازمان است. زهرا نژادبهرام هم پس از جلسه در گفت‌وگو با همشهري حلقه مفقوده اجراي مبحث ۲۲ را حضور مردم دانست و اظهار داشت:

«در كميته تشكيل شده قرار است محتوا در اسرع‌وقت مجددا بررسي و سپس ديدگاه‌ها براي اجرايي شدن مبحث ارائه شود.» وي افزود: «نگاه ما رو به جلوست و همانطور كه در برنامه‌هاي‌مان اعلام كرده‌ايم به‌دنبال فراهم آوردن شرايط زندگي مساعد شهروندان هستيم كه يكي از مهم‌ترين آنها به اجراي درست مبحث برمي‌گردد.»

گفتني است؛ در نشست كميسيون معماري و شهرسازي شورا، نماينده معاون شهرسازي وزارت راه و شهرسازي، نماينده امور مسكن وزارت راه و شهرسازي، نماينده معاون شهرسازي شهرداري تهران، منوچهر شيباني، مديركل دفتر سازمان‌هاي مهندسي و تشكل‌هاي حرفه‌اي وزارت راه و شهرسازي حضور داشتند.

کد خبر 384648

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha