مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

سید محمد فخار: حذف طرح ساعت کار شناور ادارات هنوز به ۷۰ ساعت نرسیده اما بزرگراه‌ها و خیابان‌های شهر مملو از ترافیک شده‌اند و با احتساب امروز ۳ روز است که معابر شهری میزبان انبوهی از خودروها شده است.

اگرچه شهرداري و پليس راهور به عنوان مسئولان اصلي بر موفقيت اين طرح در 15 روز نخست مهر صحه گذاشته‌اند اما هنوز براي تمديد آن سخني به ميان نيامده است. آنگونه كه مشاهدات خبرنگار همشهري و تماس‌هاي مردمي نشان مي‌دهد، مسيري كه از شرق به غرب تهران در 2هفته نخست مهر 30 تا 40 دقيقه‌اي طي مي‌شده، ‌طي 2روز اخير دست‌كم به يك ساعت افزايش يافته است.

بدين ترتيب ترافيكي كه بر اساس گفته شهردار تهران 23درصد در آغاز سال تحصيلي كاهش يافته‌ بود، حالا 20درصد افزايش يافته و اين مي‌تواند موجب وخيم‌شدن شرايط ترددي در پايتخت و به تبع آن، افزايش مصرف بنزين، افزايش زمان سفرهاي شهري و از همه بدتر،‌ افزايش آلودگي هوا شود.

از سويي سرهنگ عابدي، جانشين راهور تهران بزرگ در گفت‌و‌گو با همشهري اعلام كرد: اگرچه قضاوت درباره افزايش ترافيك تهران طي 16 و 17 مرداد به بررسي بيشتري نياز دارد اما مشاهدات عيني ما نشان مي‌دهد كه ترافيك صبحگاهي معابر طي 2 روز اخير افزايش يافته است. در اين زمينه امروز(18 مهر) قرار است نشست خبري در خصوص رصد ترافيكي 2هفته نخست مهر ماه و تغيير ساعت شروع به كار ادارات توسط معاون حمل ونقل و ترافيك شهردار تهران ارائه شود اما خبرهاي رسيده به همشهري نشان مي‌دهد كه طرح شناور‌شدن ساعت ادارات در 2هفته گذشته كاملا موفق بوده و سردار مهماندار رئيس پليس راهور هم چندي قبل در گفت‌و‌گو با همشهري آن را طرحي موفق براي كنترل ترافيك مهرماه دانسته بود.

  • 300 ميليون ساعت در ترافيك

هر روز حدود 20 ميليون سفر شهري در تهران انجام مي‌شود كه بر اساس برآوردها، ‌ميانگين يك سفر شهري 50 دقيقه است كه نيمي از آن در ترافيك هدر مي‌رود. بدين ترتيب روزانه 10ميليون ساعت زمان شهروندان تهراني در ترافيك هدر مي‌رود و اين عدد در ماه به 300 ميليون ساعت مي‌رسد؛ عددي كه هر دقيقه آن طلاست. براي كنترل تبعات چنين هزينه گزافي راه‌حل‌ اصلي افزايش حمل‌ونقل عمومي دربرابر تك‌سرنشيني است اما براي كنترل تردد خودروهاي شخصي نيز بايد به موضوع شناور‌شدن ساعت كار ادارات و برنامه‌ريزي سفر شهري در كنار گسترش دولت الكترونيك بيشتر پرداخته شود.

  • يك الگوي جهاني

یکی از راه‌هایی که برای کاهش بار ترافیکی در تهران مي‌تواند اجرايي ‌شود، تغییر ساعت آغاز به کار مدارس و ادارات است که به كاهش تراكم اوليه ترافيك در معابر مي‌انجامد. بدين ترتيب به جاي انباشت خودروها براي يك سفر تحصيلي و يك سفر كاري در يك ساعت، اين ترددها در 2 يا 3 ساعت گسترده مي‌شود. اين الگو در بسياري از كشورهاي جهان كارايي خود را ثابت كرده است. در سال‌های 89 و 90 طرح ساعت كار شناور ادارات با نظر دولت در تهران اجرايي شد اما به سرعت به‌علت عدم هماهنگي شكست خورد تا نشان دهد طرح‌هاي ترافيكي به تجربيات اجرايي و هماهنگي ميان‌دستگاهي نيز نياز دارد؛ موضوعي كه در 2 هفته اخير به وضوح در همكاري ميان پليس راهور، شهرداري و دولت ديده شد و تمديد آن مي‌تواند موجب كاهش ترافيك صبح هر روز تهران شود.

کد خبر 384645

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha