مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲
۰ نفر

سیدمحمد فخار: شهردار تهران از اجرای ۳ گام جدید برای کنترل آلودگی هوا در ۶ ماهه دوم سال که روزهای اوج‌گیری آلودگی هواست، خبر داد.

آلودگی هوا

محمدعلي نجفي در حاشيه مراسم امضاي تفاهمنامه بين شهرداري تهران و سازمان محيط‌زيست اين مطلب را اعلام كرد. وي در اين‌باره با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته به‌منظور كنترل آلودگي هواي شهر تهران اظهار كرد: ما با وزارت نيرو و وزارت نفت صحبت‌هايي را انجام داده‌ايم تا نيروگاه‌هاي اطراف تهران در فصل زمستان به هيچ عنوان از مازوت استفاده نكنند چرا كه درصدي از آلودگي هواي تهران مربوط به اين نيروگاه‌هاست. محمد علي نجفي افزود:

در اين زمينه وزير نفت نيز قول‌هايي داد تا از نظر تأمين گاز نيروگاه‌ها با مشكل مواجه نشويم. وي افزود: هم‌اكنون در حال بررسي رفت‌وآمد كاميون‌ها در شب، خصوصا در فصل‌هاي پاييز و زمستان هستيم تا راهكارهايي در اين زمينه پيدا كنيم چرا كه بخشي از آلودگي هوا مربوط به تردد خودروهاي سنگين در شهر است. نجفي همچنين ابراز اميدواري كرد كه دولت در زمينه تأمين منابع ريالي و ارزي به شهرداري كمك كند تا با تأمين واگن‌هاي مورد نياز مترو و ارائه تسهيلات براي خريد موتورسيكلت‌هاي برقي در سال‌جاري از نظر آلودگي هوا وضعيت بهتري داشته باشيم.

  • گزارش مجرمانه ارسال نشده

سخنگوي قوه قضاييه ديروز آب پاكي را روي دست همه ريخت آنجا كه گفت: «گزارش مجرمانه‌‌اي درباره آلودگي هوا به قوه قضاييه ارائه نشده است.»آنچه نزد رسانه‌ها به‌عنوان پرونده قضايي آلودگي هوا شناخته مي‌شود و 627روز است كه سازمان بازرسي كل كشور به آن ورود پيدا كرده، طي اين مدت هنوز به طراحي گزارش مجرمانه درباره آلودگي هوا منجر نشده و محسني‌اژه‌اي ديروز اعلام كرد «تا جايي كه اطلاع دارم درخصوص آلودگي هوا جرمي به قوه قضاييه از سوي سازمان بازرسي اعلام نشده است اما مواردي را به دولت متذكر شده و دولت هم مطلع است و در تلاش براي رفع آن هم هستند.»

  • سخنگو چه گفت

موضوع آلودگي هوا كه هر سال با آغاز فصل پاييز جان تازه‌اي مي‌گيرد، خبرنگار همشهري را به نشست سخنگوي قوه قضاييه كشاند. حجت‌الاسلام محسني‌اژه‌اي، سخنگوي قوه قضاييه در پاسخ به پرسش همشهري درباره گزارش سازمان بازرسي درخصوص آلودگي هوا و ارسال آن به روساي قوا گفت: بازرسي كل كشور هر چند وقت يك‌بار گزارش‌هاي خود را براي سران قوه ارسال مي‌كند. وي افزود: گزارش‌ها اگر نسبت به تخلف افراد باشد، آنها را به مسئول عالي آن دستگاه اعلام مي‌كند. اژه‌اي افزود: برخي گزارش‌هاي بازرسي كل، نه تخلف است نه جرم، بلكه يك سري پيشنهاد است كه به آن دستگاه ارائه مي‌كند.

  • نتيجه گزارش‌ها چيست؟

حالا 90هفته از كليد خوردن پرونده آلودگي هوا مي‌گذرد و موج ديگري از آلودگي هوا در راه آسمان كلانشهرهاي كشور است تا 35ميليون نفر از جمعيت كشور با آلودگي هوايي دست و پنجه نرم كنند كه هر سال دست‌كم 26هزار مرگ و صدها هزار بيماري قلبي ريوي به‌دنبال دارد اما هنوز هيچ سخني از اعلام مقصر، اعلام مجرم و اعلام محكوميت در آلودگي هوا مطرح نشده است. حال پرسش اساسي اين است كه نتيجه گزارش‌هاي متعدد سازمان بازرسي به سران 3قوه چه بوده و بر اساس حقوق شهروندي سران 3قوه در اين خصوص چه اقدامي انجام خواهند داد؟

  • 627روز پيش در چنين هوايي

همه‌‌چيز از 30دي 94 آغاز شد؛ روزي كه ناصر سراج رئيس سازمان بازرسي كل كشور، معاون نظارت خود را در پي يك دوره 22روزه آلودگي هوا، مأمور پيگيري فوق‌العاده عملكرد همه دستگاه‌هاي اجرايي و ارگان‌هاي ذي‌ربط در زمينه كاهش آلودگي هواي كلانشهرها كرد. سراج پس از آن، 16خرداد 95 اعلام كرد كه براساس بررسي‌هاي صورت‌گرفته، 73 ايراد و اشكال در اين حوزه شناسايي شده و بايد 10وزارتخانه و سازمان پاسخگوي آلودگي هوا باشند.

در عين حال در همان روزها بود كه محسني‌اژه‌اي اعلام كرده بود: «آلودگي و تخريب محيط‌زيست از اولويت‌هاي قوه قضاييه است و مدعي‌العموم در اين رابطه بايد با حساسيت ويژه اقدام كند.» بدين‌ترتيب به‌كاربردن عبارت «حساسيت ويژه‌» افكار عمومي را براي پيدا كردن مقصران آلودگي هوا آماده كرد تا سازمان بازرسي به‌عنوان يك نهاد قضايي مقصران را معرفي كند.

5دي 95، رئيس سازمان بازرسي كل كشور بار ديگر از پرونده آلودگي هوا سخن به ميان آورد و گفت: 3گزارش به رؤساي3‌ قوه فرستادم و سازمان‌هاي مرتبط با موضوع آلودگي هوا هم به مراجع مربوطه معرفي شدند. پس از آن در 11خرداد امسال نيز سراج از ارسال گزارش جديدي از پرونده آلودگي هوا به روساي هر سه قوه سخن به ميان آورد.

کد خبر 384546

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha