یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: بازیگری که ۱۸ سال پیش نخستین و تنها جایزه اسکار خود را برده، فرصت دارد دومین نامزدی و شاید نخستین جایزه بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان آکادمی اسکار را برای سینمای کشور آسیایی کامبوج به ارمغان بیاورد.

Jolie

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از استريت‌تايمز، آنجلينا جولي كه 15 سال پيش مدوكس هفت ماهه را از كشور جنگ‌زده كامبوج به فرزندي پذيرفت، حالا ديگر شهروند اين كشور است. او در مقام سفير حسن نيت كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل بارها به كامبوج رفته و در يكي از همين سفرها بود كه زمينه را براي توليد فيلمي درباره سرزمين مادري مدوكس فراهم كرد. پروژه «اول پدرم را كشتند» چهارمين تجربه كارگرداني جولي است كه بيشتر در مقام بازيگر شناخته مي‌شود.

سينماگر 42 ساله آمريكايي امسال با «اول پدرم را كشتند» نماينده كامبوج در بخش بهترين فيلم خارجي‌زبان اسكار است و براي حضور در ميان پنج نامزد نهايي اين بخش 91 رقيب پيش رو دارد. كامبوج كه سابقه‌اي چندان در سينماي آسيا و جهان ندارد، چهار سال پيش با مستند «تصوير گمشده» ريتي پن تا يك قدمي كسب اسكار رفت اما رقابت را به «زيبايي بزرگ» پائولو سورنتينو از ايتاليا باخت. شايد نام و آوازه جولي و البته داستان تكان‌دهنده «اول پدرم را كشتند» باعث شود اعضاي آكادمي اسكار بيش از پيش به آن توجه كنند.

فيلم تازه جولي با بازيگران محلي در كامبوج ساخته شده و ريتي پن ديگر تهيه‌كننده آن است. ستاره هاليوودي «اول پدرم را كشتند» را بر اساس كتاب خاطرات لونگ آونگ، نويسنده كامبوجي درباره دوران حكمراني خمرهاي سرخ در دهه 1970 ساخته و اين چهارمين تجربه كارگرداني او پس از «در سرزمين خون و عسل»، «نشكسته» و «كنار دريا» است.

«اول پدرم را كشتند: دختري از كامبوج به ياد مي‌آورد» كتاب خاطرات آونگ است كه سال 2000 منتشر شد و داستان دختري را روايت مي‌كند كه وقتي پنج سال داشت، شاهد به قدرت رسيدن خمرهاي سرخ بود. او در حالي در اردوگاه ويژه كودكان يتيم آموزش نظامي ديد كه شش خواهر و برادرش براي كار به اردوگاه‌هاي اجباري فرستاده شده بودند.

جولي كه ماجراي جدايي پرحاشيه‌اش از براد پيت در اواخر تابستان گذشته هنوز نقل محافل است، سال 1999 براي «دختر؛ ازهم‌گسيخته» اسكار بهترين بازيگر زن نقش مكمل را برد و در 2009 براي «دختر جايگزين» به كارگرداني كلينت ايستوود نامزد اسكار بهترين بازيگر زن شد.

کد خبر 384535

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha