چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: روایت دقیق و دهشتناک نویسنده ولزی از مصائب مردی که در دریا گم شده، برنده جایزه ۱۵ هزار پوندی بی‌بی‌سی برای داستان کوتاه شد.

Jones

به گزارش همشهري آنلاين، ساينن جونز كه با «خطر پنهان» رقيباني چون هلن اويه‌يمي و جني فيگن را پشت سر گذاشته، ماجراي مردي را روايت مي‌كند كه براي به آب انداختن خاكستر پدر خود با كاياك به دل دريا مي‌زند. او يك يادداشت مرموز براي همسر باردار خود مي‌نويسد و بعد در دريا اسير توفان مي‌شود؛ مرد كه زخمي و سرگردان شده، يك هدف دارد و آن تلاش براي زنده ماندن است.

«احساس گيجي كرد؛ نوعي تپش در سر. مقابلش فقط خطي از افق بود؛ افقي كه هيچ نقطه‌اي از آن نزديك‌تر از ديگري نبود و همين او را گرفتار ترسي مرموز مي‌كرد. با اينكه با هدف سفر پا به دريا گذاشته بود اما نمي‌دانست كه اصلا تكان مي‌خورد يا نه و اگر حركت مي‌كند، در كدام جهت. او فقط تكان خوردن، بالا و پايين رفتن و غوطه‌ور بودن قايق را احساس مي‌كرد.»

ايمير مك‌برايد، برنده جايزه ادبي بيليز و يكي از داوران جايزه داستان كوتاه بي‌بي‌سي در اظهار نظري داستان «خطر پنهان» را «كامل‌ترين داستان كوتاهي كه خوانده‌ام» توصيف كرد و جان مك‌گرگور، ديگر داور اين جايزه و نامزد جايزه من بوكر هم مهارت نويسنده را در به تصوير كشيدن جزئيات يك موقعيت ذهني ستود. جونز پيش از اين چند افتخار ديگر از جمله جايزه بتي ترسك و جايزه بهترين كتاب داستاني ولز را به سياهه جوايز خود افزوده بود.

او كه در سواحل غربي ولز در بريتانيا به دنيا آمده و زندگي مي‌كند، درباره «خطر پنهان» چنين اظهار نظر كرده است: «اين داستان در تجربه‌هاي من از سفر به دريا ريشه دارد. پس از آن مي‌خواستم يك چالش براي خودم درست كنم و چيزهايي را كنار بگذارم كه مردم مي‌گويند در رمان‌هايم دوست دارند. بنابراين، چاره‌اي نبود جز اينكه از غرايزم بهره ببرم. داستان من درباره مردي روي كاياك در قالب رماني 30 هزار واژه‌اي پا به زندگي گذاشت و وقتي ديدم كارها درست پيش نمي‌رود، كوتاه‌ترش كردم.»

«خطر پنهان» وقتي به مرز يك داستان كوتاه شش هزار واژه‌اي نزديك شد كه دبيران نشريه نيويوركر با جونز تماس گرفتند و از او خواستند «فقط در چها روز» حجم آن را به نصف كاهش دهد. نويسنده 42 ساله ولزي مي‌گويد: «كوتاه كردن داستاني كه پيش‌تر يك بار فشرده شده، تجربه‌اي شگفت‌انگيز بود. اين سخت‌ترين متني بود كه در زندگي‌ام نوشتم. يك اقدام بي‌رحمانه و سرانجام داستاني شش هزار كلمه‌اي به دنيا آمد.»

متن كامل داستان كوتاه «خطر پنهان» كمي بيش از 5700 واژه است و اين يعني جونز با بردن جايزه 15 هزار پوندي بي‌بي‌سي براي نوشتن هر واژه آن رقمي كمتر از سه پوند جايزه يا دستمزد گرفته است. جايزه ملي داستان كوتاه بي‌بي‌سي از 2005 بنيان نهاده شده و ابتدا گران‌ترين جايزه ادبي حوزه داستان كوتاه بود. از سال 2010 جايزه داستان كوتاه ساندي تايمز با 30 هزار پوند اين لقب را از آن خود كرد.

کد خبر 384219

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha